PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | z. 4 (38) | 839--847
Tytuł artykułu

Motywy wyboru żywności przez konsumentów soków - badania pilotażowe

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Food Choice Motives of Juices' Consumers - Pilot Studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badań była ocena motywów wyboru produktów spożywczych przez konsumentów soków. Badania pilotażowe przeprowadzono na grupie 96 konsumentów soków, wykorzystując kwestionariusz wyboru żywności (Food Choice Questionnaire). Narzędzie to umożliwia systematyczny pomiar istotności różnych motywów wyboru żywno- ści. Dla uzyskanych danych przeprowadzono konfi rmacyjną i eksploracyjną analizę czynnikową oraz analizę skupień. Wykorzystując metodę analizy czynnikowej, wyodrębniono 12 grup czynników decydujących o wyborze żywności. Okreś lono czynniki najsilniej wpływające na wybór produktów spożywczych: smak, relację ceny do jakości oraz pozytywny wpływ na wygląd. Wyodrębnione czynniki umożliwiły przeprowadzenie hierarchicznej analizy skupień. Wykazano, że konsumenci ujawniają trzy zasadnicze postawy wobec procesu wyboru żywności. Są wśród nich: zaangażowani - entuzjaści zdrowego żywienia, obojętni - nieprzywiązujący wagi do tego, co jedzą i praktyczni - zwracający uwagę na cenę i dostępność produktów. Wyodrębnienie segmentów konsumentów o zbliżonych postawach decydujących o wyborze żywności może pomóc producentom w precyzyjnym kierowaniu komunikatów marketingowych do wybranej grupy docelowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study was to evaluate the food choice motives of consumers. Preliminary studies were carried out on a group of 96 consumers of juices based on the Food Choice Questionnaire. It is a tool, which enables the systematic measurement of the importance of diff erent food choices. The confi rmatory (CFA) and exploratory factor analysis (EFA) and hierarchical cluster analysis (HCA) methods were used for analysis of data. The results of factor analysis revealed 12 new groups of factors determining the choice of food. The most important factors infl uencing selection of food were: taste, worth the money and a positive eff ect on external appearance. Using hierarchical cluster analysis three segments of consumer were identifi ed, with different attitudes towards food choices: engaged - enthusiasts of healthy nutrition, indiff erent - not attaching attention to what they eat and practical - focused on the price and availability of products. Segmentation of consumers with similar attitudes towards choice of food can help the producers in precise targeting of marketing messages to a selected group of consumers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
839--847
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ares, G., Deliza, R., Barreiro, C., Giménez, A, Gámbaro, A. (2010). Comparison of two sensory profiling techniques based on consumer perception. Food Qual. Pref., 21, 417-426.
  • Bleibaum, R. N., Stone, H., Tan, T., Labreche, S., Saint-Martin, E., Isz, S. (2002). Comparison of sensory and consumer results with electronic nose and tangue sensors for apple juices. Food Qual. Pref., 13, 409-422.
  • Brunso, K., Schilderer, J., Grunert, K. G. (2004). Closing gap between values and behaviour-means-end-theory of lifestyle. J. Busin. Res., 57, 665-670.
  • De Boer, J., Hoogland, C. T., Boersema, J. J. (2007). Towards more sustainable food choice: Value priorities and motivational orientations. Food Qual. Pref., 18, 985-996.
  • Eertmans, A., Victoir, A., Notelaers, G., Vansant, G., van den Bergh, O. (2006). The Food Choice Questionnaire: factorial invariant over western urban populations? Food Qual. Pref., 17, 344-352.
  • Gutjar, S., de Graaf, C., Kooijman, V., de Wijk, R. A., Nys, A., der Horst, G. J., Jager, G. (2015). The role of emotions in food choice and liking. Food Res. Inter., 76 (2), 216-223.
  • Gutkowska, K., Jankowski, P., Sajdakowska, M., Żakowska- -Biemans, S., Kowalczuk, I. (2014). Kryteria różnicujące zachowania konsumentów wobec produktów żywnościowych na przykładzie mięsa i przetworów mięsnych. Żywność. Nauka Technol. Jakość, 5, 85-100.
  • Haverstock, K., Forgays, D. K. (2012). To eat or not to eat. A comparison of current and former animal product limiters. Appetite, 58, 1030-1036.
  • Hersleth, M., Naes, T., Rodbotten, M., Lind, V., Monteleone, E. (2012). Lamb meat - important of origin and grazing system for Italian and Norwegian consumers. Meat Sci., 90, 899-907.
  • Januszewska, R., Pieniak, Z., Verbeke, W. (2011). Food choice questionnaire revisited in four countries. Does it still measure the same? Appetite, 57, 94-98.
  • Kitsawad, L., Guinard, X. (2014). Combining means-end chain analysis and the Portrait Value Questionnaire to research the influence of personal values on food choice. Food Qual. Pref., 35, 48-58.
  • Milosevic, J., Zezelj, I., Gordon, M., Barjolle, D. (2012). Understanding the motives for food choice in Western Balkan Countries. Appetite, 58, 205-214.
  • Ng, M., Chaya, C., Hort, J. (2013). The influence of sensory and packaging cues on both liking and emotional, abstract and functional conceptualisations. Food Qual. Prefer., 29, 146-156.
  • Pollard, T. M., Steptoe, A., Wardle, J. (1998). Motives underlying healthy eating: using the Food Choice Questionnaire to explain variation in dietary intake. J. Biosoc. Sci., 30, 165-179.
  • Prescott, J., Young, O., O'Neill, L., Yau, N. J. N., Stevens, R. (2002). Motives for food choice: a comparison of consumer in Japan, Taiwan, Malaysia and New Zealand. Food Qual. Pref., 13, 489-495.
  • Pula, K., Parks, C. D., Ross, C. F. (2014). Regulatory focus and food choice motives. Prevention orientation associeted with mood, convenience and fmiliarity. Appetite, 78, 15-22.
  • R Development Core Team. (2007). R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing.
  • Sijtsema, S., Linnemann, A., van Gaasbeek, T., Dagevos, H., Jongen, W. (2002). Variables influencing food perception reviewed for consumer-oriented product development. Crit. Rev. Food Sci. Nutr., 42, 565-581.
  • Steptoe, A., Pollard, T. M., Werdle, J. (1995). Development of a measure of the motives underlying the selection of food: the Food Choice Questionnaire. Appetite, 25, 267-284.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171418285

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.