PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | vol. 6, nr 4, cz. 1 | 55--67
Tytuł artykułu

Competences Assessment and Evaluation Differences and Errors - a Case of IT Profession

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this paper is to verify the hypothesis assuming that appraisal evaluation in companies is overestimated, especially in the case of male IT professionals. Although a valid and reliable evaluation and assessment method exists, and the Development Center method could be mentioned in this context, competences are not assessed properly enough in business. To achieve this goal, the authors analyzed a competence profile relevant to labour market regarding interns graduated from the Polish-Japanese Institute of Information Technology (P-JIIT). The authors explored the results of competence assessment conducted with the Development Center method, as well as the results of performance evaluation upon the completion of a three-month internship in the leading IT companies. The analysis of differences with respect to gender was made basing on the two sources of information on competences. It is preceded by an introduction outlining the main competence-related issues, the Development Center and the performance evaluation principles and errors, as well as the project for IT graduates carried out in the P-JIIT. The findings of the study show that in terms of the performance women in IT industry are evaluated by employers lower than men. This, however, is not the case when we take into consideration reliable scores of assessment conducted by objective assessors during the processes of Development Center. (original abstract)
Rocznik
Strony
55--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
  • University of Social Sciences, Poland
Bibliografia
  • Biddle D. (1987), Assessment and appraisal, Education + Training, vol. 29, no 6, pp. 8-12.
  • Bobrow W., Leonards J.S. (1997), Development and Validation of an Assessment Center During Organizational Change Journal of Social Behavior and Personality, vol. 12, No. 5, pp. 217-236.
  • Boyatzis R. (1982) The competent manager: A model for effective performance, New York: John Wiley & Sons.
  • Dessler G. 2012 Human Resources Management, 13th edition, Upper Saddle River: Person Education.
  • Eagly A.H. and Karau S.J. (2002) 'Role congruity theory of prejudice toward female leaders', Psychological Review, no 109, pp. 573-598.
  • Fletcher C. (1999) 'The implications of research on gender differences in self-assessment and 360 degree appraisal', Human Resource Management Journal, vol. 9, no. 1, pp. 39-46.
  • Fryczyńska M. and Jabłońska-Wołoszyn M. (2008) Praktyczny przewodnik rozwoju zawodowego pracowników, Warsaw: Placet.
  • Hedge J. and Kavanagh M. (1988) 'Improving the accuracy of performance evaluations: comparison of three methods of performance appraiser training', Journal of Applied Psychology, vol. 73, no. 1, pp. 68-73.
  • Landy E.J. and Earr J.L. (1980) 'Performance rating', Psychological Bulletin, no 87, pp. 72- 107.
  • McClelland D.C. (1973) 'Testing for Competence Rather Than for Intelligence', American Psychologist, no 28.
  • McGregor D. (1957) 'An uneasy look at performance appraisals', Harvard Business Review, vol. 35.
  • Prowse P. and Prowse J. (2009)'The dilemma of performance appraisal', Measuring Business Excellence, vol. 13, no 4.
  • Raports: Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybranych sektorach (2012-2014), Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
  • Rostkowski T. (2014), Model kompetencyjny organizacji, in: Juchnowicz M. (ed.) Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy, narzędzia, aplikacje, Warszawa: PWE.
  • Rowe T. (2013) A Preparation Guide for the Assessment Center Method, Springfield: Charles C. Thomas Publisher.
  • Spencer L. and Spencer S. (1993) Competence at work: Models for superior performance, New York, John Wiley & Sons.
  • Thornton III G.C. (2011) 'Fifty Years On: The Ongoing Reciprocal Impact of Science and Practice on the Assessment Center Method', in: Povah N. and Thorton G. (ed.) Assesssment Centres and Global Talent Management, Surrey: Gower Publishing Company 2011.
  • Turek D. and Wojtczuk-Turek A. (2010) 'Kompetencje transferowalne. Przegląd definicji, modeli i stanowisk teoretycznych', in: Konarski S. and Turek D. (ed.) Kompetencje transferowalne. Diagnoza, kształtowanie, zarządzanie, Warszawa: Wydawnictwo SGH. p. 19.
  • Wąsowska-Bąk K., Górecka D. and Mazur M. (2012) Assessment / Development Center, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Wojtczuk-Turek A. (2014) 'Raport z badań jakościowych 11. Sektor informatyczny', in: Bilans kwalifikacji i kompetencji w wybranych sektorach, Warszawa: SGH, IBE.
  • Czy kompetencje Polaków odpowiadają potrzebom polskiej gospodarki?, IV Bilans Kapitału Ludzkiego 2013, [Online], Available: http://bkl.parp.gov.pl/komunikaty-prasowe [17 Aug 2014].
  • IT@PL. Rynek pracy IT w Polsce 2013, [Online], Available: https://www.antal.pl/trendy/raporty-rynku-pracy/20-it-pl-rynek-pracy-it-w-polsce [6 Jun 2013].
  • Kompetencje jako klucz do rozwoju Polski, II Bilans Kapitału Ludzkiego 2011", [Online], Available: http://bkl.parp.gov.pl/system/files/Downloads/20120425220954/Raport2012_e.pdf [17 Aug 2014].
  • Mitura A. (2012)Potrzeba więcej kobiet na informatyce, [Online], Available: https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_560813.pdf [5 Mar 2013], no. 3, pp. 89-95.
  • Pracujący w gospodarce narodowej w 2012 r. (2013) Główny Urząd Statystyczny w Warszawie, [Online], Available: http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PW_pracujacy_w_gosp_narod_2012.pdf [10 Dec 2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171420360

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.