PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 4 | 159--176
Tytuł artykułu

Rola mediów w kształtowaniu tożsamości współczesnego człowieka

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The role of media in shaping of the modern man identity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesny świat jest trudny do wyobrażenia bez istnienia mediów. Media istnieją jako instytucje medialne (publiczne czy prywatne), jako medialne treści (content)- codziennie oglądamy produkty ich działalności - przekazy masowe czy - jak w przypadku nowych mediów - bardziej zindywidualizowane. Media wkraczają w naszą sferę prywatną, kształtując czy wręcz kreując - na poziomie społecznym - audytoria, publiczności medialne. Media pośredniczą w naszych aktywnościach, wspomagając nas w wypełnianiu naszych zobowiązań, związanych z pełnionymi rolami. Tym samym - na poziomie indywidualnym - wspomagają nas w budowaniu tożsamości, a niekiedy same są jej głównym motorem i kreatorem. Ponowoczesny kontekst, w który wpisuje się proces mediatyzacji, uczynił z medialności wartość, a przez to element tożsamości współczesnego człowieka. (fragment tekstu)
EN
The aim of the study is to analyse the role of media in shaping of the modern man identity. I narrow my approach to the postmodern approaches of A. Giddens, M. Castells and M. Maffesoli. Those authors combine in their work changes taking place in the world of media and changes on the level of the individual identity. Based on the work of M. Maffesoli, I reconstruct the ideal type of postmodern individual identity - homo creator. Then, I describe the mediality as postmodern value and a component of postmodern identity. The study presents the results of a 2014 TNS Connected Life research report prepared on a sample of 55,000 Internet users from around the World. The results illustrate the habits in the use of traditional and new media. (original abstract)
Słowa kluczowe
Bibliografia
  • Barney D., Społeczeństwo sieci, tłum. M. Fronia, Sic!, Warszawa 2008.
  • Baudrillard J., Słowa klucze, przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa 2008.
  • Beck U., Giddens A., Lash S., Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, tłum. J. Konieczny, PWN, Warszawa 2009.
  • Berger P., Zaproszenie do socjologii, PIW, Warszawa 1988.
  • Bokszański Z., Tożsamość, w: Encyklopedia socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
  • Bourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, tłum. K. Sztandar-Sztanderska, M. Ziółkowska,PWN, Warszawa 2009.
  • Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. K. Pawluś, M. Marody, J. Stawiński, S. Szymański,PWN, Warszawa 2007.
  • Dąbała J., Trudny problem telegeniczności, w: Współczesne media. Status, aksjologia, funkcjonowanie,red. I. Hofman, D. Kępa-Figura, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
  • Debray R., Cours de médiologie générale, Gallimard, Paris 1991.
  • Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności,tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa 2001.
  • Goffman E., Człowiek w teatrze życia społecznego, tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak,oprac. i słowo wstępne J. Szacki, wyd. I, PIW, Warszawa 1977.
  • Kapuściński R., Lapidarium IV, Czytelnik, Warszawa 2000.
  • Krajewski M., Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2003.
  • Kwaśniewski T., Kominek: Nie ma wolności na moim blogu, 6.06.2012, Duży Format, GazetaWyborcza,http://wyborcza.pl/1,75480,11865756,Kominek__Nie_ma_wolnosci_na_moim_blogu.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171420692

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.