PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 8, cz. 2 Zarządzanie - nowe perspektywy | 39--62
Tytuł artykułu

Determinanty rozwoju organizacji wirtualnych w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants of the Development of Virtual Organisations in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Technologia informacyjno-komunikacyjna zawsze miała silny wpływ na organizacje i społeczeństwo. Rozwój jej determinował sposób kontaktowania się (od telefonu, poprzez dalekopisy, faksy, aż do komputerów) sposób pozyskiwania informacji, wpływał również na zarządzanie firmą. Trudno sobie wyobrazić dziś przedsiębiorstwo, które nie korzystałoby choćby z najprostszych systemów informacyjnych zarządzania. Prawdziwą rewolucję przyniósł jednak Internet, bowiem umożliwił zamianę tradycyjnego rynku na tzw. rynek elektroniczny. Przedsiębiorstwa zaczęły przenosić część swojej działalności do sieci i odchodzić od tradycyjnych form prowadzenia biznesu. Celem opracowania jest charakterystyka nowego typu organizacji - organizacji wirtualnej oraz analiza czynników wpływających na jej rozwój. (fragment tekstu)
EN
Remote work has become increasingly popular in the past couple of years. The ability to accomplish work from home or 'virtual' office and using electronic media as the mere way of communication is yielding numerous benefits to all parties involved. Enterprises cost less, they are more elastic in activity and are able to employ the best professionals from around the world. The employees are more effective, they do not waste time for commuting and they can spare more time for their private lives. Remote work is making the access to work easier and can help areas struck by unemployment to improve, not to mention the effect on environment protection. However working away from the company premises also has several drawbacks, therefore all possible outcomes of remote work have been analysed. They concern all parties involved and several aspects of remote work - from economical to psychological. Managers and employees have to encompass features and predispositions that are completely different to those in traditional organisations and the traditional way of providing services - monitored by the boss at the company premises.(author's abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Brzozowski M. (2010), Organizacja wirtualna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Chmielarz W. (1999), Systemy elektronicznej bankowości i cyfrowej płatności, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Informatyczna w Warszawie, Warszawa.
  • Cretu L. (2012), Cloud-based Virtual Organization Engineering, "Informatica Economica", Vol. 16.
  • Dyrektywa 2000/46/EC Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 września 2000 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością (Dz. Urz. WE L 275 z 27.10.2000 r.).
  • Forlicz S. (2008), Informacja w biznesie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Gogołek W. (2005), Technologie informacyjne mediów, Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Gospodarowicz A. (2002), Technologie informatyczne w bankowości, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Gregor B., Stawiszyński M. (2002), e_Commerce, Branta, Bydgoszcz-Łódź.
  • Grudzewski W., Hejduk I. (2007), Zarządzanie zaufaniem w organizacjach wirtualnych. Difin, Warszawa.
  • Hartman A., Sifonis J., Kador J. (2001), E-biznes. Strategie sukcesu w gospodarce internetowej, Liber, Warszawa.
  • Ivan I, Ciurea C., Doinea M. (2012), Collaborative Virtual Organizations in Knowledge-based Economy, Informatica Economica. Vol. 16.
  • Kaplan M., Zrnik I. (2004), Przetargi on-line w zaopatrzeniu firm, Helion, Gliwice.
  • Kisielnicki J. (2008), Systemy informatyczne zarządzania, Placet, Warszawa.
  • Korenik D. (2006), Innowacyjne usługi banku, Wydawnictwo PWN, Warszawa
  • Krześniak M. (2010), PKO BP wymieni karty, Rzeczpospolita.
  • Leede J., Kraan K. (2008), Conditions for innovation behaviour of virtual team members a "hight-road" for internationally dispersed virtual teams, "The Journal of E-working", April.
  • Maciejowski T. (2004), Firma w Internecie, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Niedźwiedziński W. (2004), Globalny handel elektroniczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Null C. (2012), Let YouTube Build Your Business, PC World. Aug, Vol. 30.
  • Politis J., Politis D. (2011), The Big Five Personality Traits and the art of Virtual Leadership. Proceedings of the European Conference on Management, Leadership & Governance.
  • Riemer K., Klein S. (2008), Is the V-form the next generation organization? An analysis of challenges, pitfalls and remedies of ICT- enabled virtual organizations based on social capital theory, "Journal of Information Technology", No.23.
  • Sroka H. (red.) (2007), Zarys nowej teorii organizacji i zarządzania dla przedsiębiorstw e-gospodarki, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Successfully Transitioning to a Virtual Organization: Challenges, Impact and Technology, HR Magazine, 10473149, Apr2010, Vol. 55.
  • Szewczyk A. (2006), Podstawy e-biznesu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Szewczyk A. (red.) (2007), Społeczeństwo informacyjne - problemy rozwoju, Difin, Warszawa.
  • Szpringer W. (2005), Prowadzenie działalności gospodarczej w Internecie, Difin, Warszawa.
  • Świecka B. (2007), Detaliczna bankowość elektroniczna, CeDeWu, Warszawa.
  • Warner M., Witzel M. (2005), Zarządzanie organizacją wirtualną. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Boni M. (red.) (2012), Polska 2030, trzecia fala nowoczesności. Strategia rozwoju Kraju, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów; http://biblioteka.mwi.pl/.
  • European Central Bank, http://www.ecb.int/stats/payments/paym/html/ payments_nea_p_2010.en.html; 04.08.2012.
  • EVI, Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels, http://www.eavi.eu/ joomla/images/stories/Publications/Study2_Assessment/mlstudy2/eavi_study_ on_assessment_criteria_for_media_literacy_levels_in_europe.pdf ; 02.08.2012.
  • Global Finance; Bank for International Settlements' Committee on Payments and Settlement Systems (CPSS) Annual Payments Statistic; http://www.gfmag. com/tools/global-database/economic-data/11145-payment-instruments-e-money. html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171421422

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.