PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 3 | nr 1 | 22--30
Tytuł artykułu

Procesy przedsiębiorczości i innowacyjności jako podstawa odnowy organizacyjnej

Autorzy
Warianty tytułu
Entrepreneurship and Innovativeness Processes as Antecedents of Organizational Renewal
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Organizacje, poprzez poszukiwanie, rozpoznawanie i podejmowanie szans, podejmują działania bądź dostosowawcze, bądź wyprzedzające, zmieniając w rezultacie elementy strategii lub model biznesu. W kontekście rozpoznawania wyjątkowych zdarzeń prowadzą- cych do odnowy istotnego znaczenia nabierają procesy innowacyjności i przedsiębiorczości organizacyjnej. W artykule przedstawiono te koncepcyjne podstawy przedsiębiorczości, które odnoszą się do inicjowania procesów odnowy w organizacjach poprzez poszukiwanie szans i uruchamianie nowych biznesów. Zwrócono uwagę na potrzebę włączenia przedsiębiorczości w strategię organizacji w celu skutecznej zmiany formuły działania. Ten tok rozumowania stał się inspiracją do zaproponowania macierzy odnowy przedsiębiorczej. W artykule nakreślono jej szkic koncepcyjny, a także przedstawiono wyniki badań empirycznych organizacji w Polsce, dotyczących sposobu i trybu poszukiwania oraz wdrażania przedsiębiorczych szans jako podstawy odnowy organizacyjnej.(abstrakt oryginalny)
EN
Turbulent and complex environment forces organizations to change the formula in which they run their business. In order to survive and stay on the competitive edge, organizations, by seeking, identifying, taking up and exploiting opportunities either adapt to new conditions, or proactively anticipate and pioneer new solutions, consequently changing strategies or business models. This paper presents the concepts of innovativeness and entrepreneurship, which - through direct relations with opportunity exploitation - act as antecedents of strategic and organizational renewal. Special attention has been drawn at including entrepreneurship and innovativeness processes into organizational strategy, aiming at successful renewal. Different approaches towards identifying and exploiting opportunities, as well as various methods of new business planning became an inspiration for presenting the entrepreneurial renewal matrix. Theoretical aspects were described, as well as results of empirical research concerning entrepreneurial renewal were presented.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
3
Numer
Strony
22--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Banaszyk P., Cyfert Sz., 2007, Strategiczna odnowa przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
  • Bilton C., Cummings S., 2010, Creative Strategy. Reconnecting business and innovation, John Wiley and Sons, Chichester.
  • Bełz G., 2012, Potencjał dostosowawczy w procesach odnowy przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, nr 11, s. 19-22.
  • Bratnicka K., Dyduch W., 2014, Strategiczna przedsiębiorczość: Koncepcja i pomiar, Prace Naukowe WWSZIP, nr 27(2), s. 167-192.
  • Bratnicki M., 2008, Konfiguracyjne ujęcie przedsiębiorczości organizacyjnej, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 6, s. 17-22.
  • Burgelman R.A., 1984, Designs for corporate entrepreneurship, California Management Review, vol. 26, s. 154-166.
  • Cyfert Sz., 2012, Systemowy model organizacji: perspektywa procesów odnowy organizacyjnej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 276, s. 123-129.
  • Cyfert Sz., Bełz G., Wawrzynek Ł., 2014, Wpływ burzliwości otoczenia na efektywność procesów odnowy organizacyjnej, Organizacja i Kierowanie, nr 1A (159), s. 15-26.
  • Dess G.G., Ireland R.D., Zahra S.A., Floyd S.W., Janney J.J., Lane P.J., 2003, Emerging issues in corporate entrepreneurship, Journal of Management, vol. 29(3), s. 351-378.
  • Dougherty D., 1992, A practice-centered model of organizational renewal through product innovation, Strategic Management Journal, vol. 13, s. 77-92.
  • Dyduch W., 2013, Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Ferreira J., 2002, Corporate Entrepreneurship: A Strategic and Structural Perspective, ICSB 47th World Conference, Puerto Rico.
  • Gabryś B.J., 2014, Narracja jako metoda badania strategicznej odnowy organizacji na przykładzie Tauron S.A., Marketing i Rynek, nr 5, s. 346-351.
  • Guth W., Ginsberg A., 1990, Guest editors' introduction: Corporate entrepreneurship, Strategic Management Journal, no 11, s. 297-308.
  • Hitt M.A., Ireland R.D., Sirmon G., Trahms Ch.A., 2011, Strategic entrepreneurship: Creating value for individuals, organizations and society, Academy of Management Perspectives, no 5, s. 57-75.
  • Ireland R.D., Covin J.G., Kuratko D.F., 2009, Conceptualizing corporate entrepreneurship strategy, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 33, no 1, s. 19-46.
  • Krzakiewicz K., Cyfert Sz., Kraśnik J., 2006, Zmiany w systemach planowania i organizowania polskich przedsiębiorstw, Przegląd Organizacji, 2006, nr 2, s. 21-23.
  • Kuratko D., Montagno R.V., Hornsby J.S., 1990, Developing an intrapreneurial assessment instrument for effective corporate entrepreneurial environment, Strategic Management Journal, no 11, s. 49-58.
  • Miller D., 1983, The correlates of entrepreneurship in three types of firms, Management Science, vol. 29, no 7, s. 770-791.
  • Miller D., Friesen P.H., 1982, Innovation in Conservative and Entrepreneurial Firms: Two Models of Strategic Management, Strategic Management Journal, no 3, s. 1-25.
  • Sathe V., 1989, Fostering entrepreneurship in the large, diversified firm, Organizational Dynamics, vol. 18, no 1, s. 20-32.
  • Shane S., Venkataraman S., 2000, The promise of entrepreneurship as a field of research, Academy of Management Review, vol. 25, no 1, s. 217-226.
  • Stevenson H.H., Jarillo J.C., 1990, A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management, Strategic Management Journal, vol. 11, s. 17-27.
  • Stopford J.M., Baden-Fuller C.W.F., 1994, Creating corporate entrepreneurship, Strategic Management Journal, vol. 15, s. 521-536.
  • Zahra S.A., 1993, Environment, corporate entrepreneurship, and financial performance: A taxonomic approach, Journal of Business Venturing, vol. 8, no 4, s. 319-340.
  • Zahra S.A., 1991, Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An explorative study, Journal of Business Venturing, no 6, s. 259-285.
  • Zahra S.A., 1993, A conceptual model of entrepreneurship as firm behaviour. A critique and extension, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 16, s. 5-21.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171422554

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.