PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 3 | nr 2 | 25--29
Tytuł artykułu

Tożsamość organizacji w procesie odnowy organizacyjnej: ujęcie narracyjne

Warianty tytułu
Organizational Identity in the Process of Organizational Renewal: Narrative Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł podejmuje próbę osadzenia problematyki tożsamości organizacji w procesie jej odnowy w nurcie badawczym badań interpretatywnych, wykorzystując w tym celu ujęcie narracyjne. Zaproponowano koncepcyjny model czterech typów kreowania narracji w procesie odnowy organizacyjnej oparty na zmiennych będących wynikiem studiów literatury: stopniu fikcyjności/rzeczywistości oraz głębokości osadzenia w kulturze organizacji. Przyjęta perspektywa badawcza pozwoliła na zakreślenie aktywności zarówno po stronie budowania narracji - homo narrans, jak i ich interpretacji - homo interpretans. Całość opracowania zawiera zbiór implikacji zarówno teoretycznych, jak i pragmatycznych, zaproponowanych w kontekście przyszłych badań.(abstrakt oryginalny)
EN
This paper is making an attempt to anchor the phenomenon of organization's identity in the context of organizational renewal from the narrative approach. In this vein it formulated two propositions concerning organization's identity in general, and proposed a conceptual model of narratives creation in specific. The article also describes the construct of organization's identity in the context of homo narrans as well as homo interpretans. It is logically concluded with implications for both, theory and practice of management within some propositions for future research(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
3
Numer
Strony
25--29
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Agar M., 1990, Text and fieldwork: Exploring the excluded middle, Journal of Contemporary Ethnography, vol. 19, no 1, s. 73-88.
  • Albert S., Whetten D., 1985, Organizational Identity, [w:] L. Cummings, B. Staw (eds), Research in Organizational Behavior, vol. 7, JAI Press, Greenwich, s. 263-295.
  • Austin J.L., 1993. Mówienie i poznawanie, PWN, Warszawa.
  • Boje J., 1991, The storytelling organization: A study of performance in an office supply, Administrative Science Quarterly, vol. 36, s. 106-126.
  • Corley K., Harquail C.V., Pratt M., Glynn M.A., Fiol C.M., Hatch M.J., 2006, Guiding organizational identity through aged adolescence, Journal of Managerial Inquiry, vol. 15, s. 85-99.
  • Currie G., 1985, What is fiction?, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, vol. 43, no 3, s. 385-392.
  • Czarniawska B., 1998, A Narrative Approach to Organization Studies, Sage, Thousand Oaks.
  • Elsbach K., Kramer R., 1996, Members responses to organizational identity threats: Encountering and countering the Business Week rankings, Administrative Science Quarterly, vol. 41, s. 442-476.
  • Ford J., Ford L., 1995, The role of conversation in producing intentional change in organizations, Academy of Management Review, vol. 20, s. 541-570.
  • Freeman M., 2006, Life 'on holiday'? In defense of big stories, Narrative Inquiry, vol. 16, no 1, s. 131-138.
  • Gabryś B.J., 2014a, Luz organizacyjny w optyce Resource Based View: operacjonalizacja konstruktu, Zeszyty Naukowe UE w Katowicach 2014a, w druku.
  • Gabryś B.J., 2014b, Narracja jako metoda badania strategicznej odnowy organizacji na przykładzie Tauron S.A., Marketing i Rynek, vol. 5, s. 346-351.
  • Gioia D., Schultz M., Corley K., 2002, On celebrating the organizational identity metaphor: A rejoinder to Cornelissen, British Journal of Management, vol. 13, s. 269-275.
  • Golden-Biddle K., Locke K., 1993, Appealing work: An investigation of how ethnographic texts convince, Organization Science, vol. 4, no 4, s. 595-616.
  • Hatch M.J., Schultz M., 1997, Relations between organizational culture, identity and image, European Journal of Marketing, vol. 31, s. 356-365.
  • Hutchens D., 2007, Outlearning the Wolves: Surviving and Thriving in a Learning Organization, Pegasus, Acton.
  • Jeffcut P., 1994, From interpretation to representation in organizational analysis: Postmodernism, ethnography and organizational symbolism, Organization Studies, vol. 15, no 2, s. 241-274.
  • Oliver D., Roos J., 2007, Beyond text: Constructing organizational identity multimodally, British Journal of Management, vol. 18, s. 342-358.
  • Phillips N., 1995, Telling organizational tales: On the role of narrative fiction in the study of organizations, Organization Studies, vol. 16, s. 625-649.
  • Ryan M., 2004, Narrative across Media: The Languages of Storytelling, University of Nebraska Press, Lincoln.
  • Taylor S., 2000, Capitalist pigs at the Academy of Management, Journal of Management Inquiry, vol. 9, s. 304-328.
  • Van Riel C.B.M., Stroeker N.E., Maathuis O.J.M., 1998, Measuring corporate images, Corporate Reputations Review, vol.1, no 4, s. 313-326.
  • Weick K., 1995, Sensemaking in Organizations, Sage, Thousand Oaks.
  • Whiteman G., 2004, Why are we talking inside? Reflecting on Traditional Ecological Knowledge (TEK), Journal of Management Inquiry, vol. 13, no 3, s. 261-277.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171422808

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.