PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 12, cz. 2 Zarządzanie w XXI wieku. Menedżer innowacyjnej organizacji. Część II | 287--298
Tytuł artykułu

Wybrane czynniki wpływające na nawiązanie współpracy innowacyjnej przedsiębiorców ze szkołami wyższymi na terenie Polski Zachodniej w latach 2009-2011

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Chosen Determinants Influencing The Establishment of Innovation Cooperation between Entrepreneurs and Higher Education Institutions in the Western Poland in 2009-2011
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przeglądając specjalistyczną literaturę przedmiotu można spotkać się z wieloma kryteriami podziału kooperacji [Walas-Trębacz J2004, s. 147; Jaźwiński, Kierno- życka-Sobejko 2006, s. 610]. Jednak kryterium, z którym zdecydowanie najczęściej można się spotykać, to podział na kooperację pionową i poziomą. Kooperacja pionowa występuje w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo podejmuje współpracę z podmiotami umiejscowionymi powyżej (odbiorcami) lub poniżej (dostawcami) w łańcuchu dostaw. Z kolei współpracę poziomą można rozpatrywać w wąskim i szerokim ujęciu. W wąskim ujęciu współpracę poziomą można utożsamić z koopetycją [Tomaszewski, s. 49]. Koopetycja polega na podjęciu przez autonomiczne przedsiębiorstwa współpracy z innymi przedsiębiorstwami, które funkcjonują na tym samym etapie łańcucha dostaw. W tym ujęciu koopetycję można porównać do agresywnej strategii polegającej na "sypianiu z wrogiem"(fragment tekstu)
EN
The aim of this paper is to show the influence of selected determinants to establish an innovative cooperation between industrial companies and higher education sector in the Western Poland. The material needed to write this article was collected by questionnaire, which was sent to the entrepreneurs from the area of the three provinces of Silesia, Lubusz and Western Pomeranian. Determinants that affect the establishment of an innovative collaboration between industrial companies and universities are divided into six groups. These were: the size of the entrepreneur, the nature of ownership of the company, the extent and form of sales market, PKD section of recipient, location of other participants in the supply chain and other factors. The research was able to get 26 models of statistical significance, which are described in the rest of wor(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Jaźwiński I., Kiernożycka-Sobejko A. (2006), Kooperacja i konkurencja w rozwoju społeczno - ekonomicznym w aspekcie międzynarodowej współpracy regionów [w:] M.G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Problemy globalizacji i regionalizacji, część I, Rzeszów.
  • Nauka i Technika w roku 2007, (2009), GUS, Warszawa.
  • Quint B. (1997), Coopetition: sleeping with the enemy, "Information Today", No 14.
  • Tomaszewski M. (2013), Wybrane determinanty koopetycji przedsiębiorstw przemysłowych z polski zachodniej w latach 2009-2011, "Ekonomia i Prawo", nr 2-3.
  • Walas-Trębacz J. (2004), Kooperacja zewnętrzna w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, nr 5.
  • Welfe A.(2003), Ekonometria, wydanie 3, PWE, Warszawa.
  • Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Podręcznik Oslo (2008).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171424202

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.