PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 2(12) | 47--55
Tytuł artykułu

Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego : tendencje, determinanty, prognozy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nastroje gospodarcze przedsiębiorców i konsumentów województwa lubelskiego w latach 2001-2007 charakteryzują się następującymi cechami: • Tendencja do poprawy od początku nowego wieku. Chociaż w 2008 roku daje się zauważyć symptomy nieznacznego pogorszenia nastrojów. • Wystąpienie szoku akcesyjnego w 2004 roku polegającego na zbytnim optymizmie wyrażającym się wzrostem wartości barometrów na początku roku i ich znacznym spadkiem pod koniec roku jako swoiste "odreagowanie" nie spełnionych w krótkim czasie nadziei, jakie zarówno przedsiębiorcy jak i konsumenci wiązali z wstąpieniem Polski do UE. • Lepsze nastroje przedsiębiorców niż konsumentów. • Wyższe wartości prognoz niż następujących kwartał później realizacji - swoista skłonność respondentów do optymizmu. • Istotna statystycznie korelacja pomiędzy nastrojami gospodarczymi a wynikami gospodarki województwa, co sprawia, że barometry nastrojów gospodarczych mogą być dobrym narzędziem prognozowania sytuacji gospodarczej w regionie.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
47--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu
Bibliografia
  • 1. Bocian A. F. (red.), Rozwój regionalny a rozwój społeczny, Wydawnictwie Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006
  • 2. Business Tendency Surveys: A Handbook, Source OECD, Transition Economies, March 2003, vol. 2003, no. 8.
  • 3. Drozdowicz - Bieć M., Wskaźniki wyprzedzające, Prace i Materiały Instytutu Rozwoju Gospodarczego, Warszawa 2006
  • 4. Golinelli R., G. Parigi, Consumer Sentiment and Economic Activity: A Cross Country Comparison, Journal of Cycle Measurement and Analysis, 2004, Vol. 1., No. 2
  • 5. Kowerski M., Barometr nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim, Barometr Regionalny nr 1, WSZiA, Zamość 2002
  • 6. Kowerski M., Wpływ przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na nastroje gospodarcze w województwie lubelskim, Gospodarka Narodowa 7 - 8/2005, s. 101 - 111.
  • 7. Kowerski M., Zmiany nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim w latach 2001 - 2004, w: Guz T., P. Marzec, Z. Michalski, Szanse w bariery rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
  • 8. Aspekty ekonomiczno - prawne, Wydział Zamiejscowy Nauk prawnych i Ekonomicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Tomaszów Lubelski - Sandomierz 2006. Kowerski M., Metodologia badań nastrojów gospodarczych przedsiębiorców województwa lubelskiego, Barometr Regionalny nr 1 (7) 2007, WSZiA, Zamość 2007, s.22-32
  • 9. Kowerski M., Badania nastrojów gospodarczych w województwie lubelskim - Sześć lat doświadczeń, Zamojskie Studia i Materiały nr 24, WSZiA, Zamość 2007
  • 10. Lovell M. C., P. Lien Tien, Economic Discomfort and Consumer Sentiment, Wesleyan University, Middletown, 1999
  • 11. Okun A.M., Potential GNP: Its Measurement and Significance, Proceedings, Business and Economics Statistics Section of the American Statistical Association, 1962
  • 12. Rekowski M. (red.), Wskaźniki wyprzedzające jako metoda prognozowania koniunktury w Polsce, AE, Poznań, 2003.
  • 13. The Joint Harmonised EU Programme of Business and Consumer Surveys User Giude, European Com- mission, Directorate General Economic and Financial Affairs, Brussels 2004
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171425170

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.