PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | 2 Społeczne problemy wsi=Social Problems of Rural Areas | 53--68
Tytuł artykułu

Bariery edukacyjne młodzieży wiejskiej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Barriers to the Educational Progress of Young People from Rural Areas
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W badaniach naukowych, statystyce masowej, a przede wszystkim w praktycznej działalności edukacyjnej rozpoznanie problemów oświaty, kwalifikacji zawodowych młodzieży oraz szeroko rozumianej infrastruktury kształcenia z podziałem na wieś i miasto jest obecnie mniejsze niż kiedykolwiek. Rozpoznanie edukacyjnych i zawodowych aspiracji młodzieży wiejskiej, jej dostępności do różnych typów szkolnictwa są często "niemodne", a nieliczne badania z tej dziedziny mają nierzadko charakter przyczynkarski lub powielają ustalenia z lat PRL i nie posiadają znaczenia dla praktycznej realizacji polityki społecznej wobec wsi. Akcyjność w zakresie tych działań służy najczęściej doraźnym celom politycznym, natomiast istota problemu ma cechy trwałości, tym bar-dziej, że "nożyce" oświatowe między miastem a wsią wyraźnie się rozwierają. W pierwszej kolejności wszelkie innowacje edukacyjne adresowane są do środowisk miejskich. W sensie edukacyjnym młodzież ta jest bardziej rozbudzona, ona też głównie korzysta z nowych ofert. Obszary wiejskie w znacznie większym stopniu pozostawione są "same sobie". Niewydolność szkoły wiejskiej, determinująca "gorszy" typ karier edukacyjnych mieszkańców wsi, jest uwarunkowana zarówno czynnikami tkwiącymi w samym systemie, jak i w środowisku społecznym.(fragment tekstu)
EN
In seeking to identify the educational and vocational aspirations of young people from rural areas, the issue of the accessibility to different levels of education takes on great significance. It is obvious that a high level of education is connected with broad horizons and a willingness to take on new ideas. In turn, the low actual level of educa-tion among people from Poland's rural areas is regarded as one of the main barriers to the development of these parts of the country. The problem is not purely one of the systemic change, since the educational gap between people from rural and urban areas was also considerable before 1989. However, the transformation being achieved since that time has if anything made accessibility to education for the rural population even more difficult. University-level education in particular would seem to be largely out of reach. The impoverishment of rural areas and financial problems might be considered two essential factors impeding accessibility to education, but these have been aug-mented by new profiles of higher education and a new educational system that has brought extensive change in the compulsory stage of education in elementary schools. The present article thus describes the unfortunate situation regarding educational levels in rural parts of Poland as of the end of the 20th century. An attempt to explain the situation in three different ways has also been made, with the issues presented con-cerning the economy, systemic factors and culture. While all of these are of crucial sig-nificance, it is the economic factors that have been dominant where a concentration of educational centres makes it impossible for the poor to gain access to education.(original abstract)
Twórcy
  • Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku
Bibliografia
  • Domalewski J., 2001, Szkoła wiejska wobec zadania rekompozycji struktury społecznej, Przegląd Socjologiczny, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, L/l.
  • Domalewski J., 2002, Typologia gmin wiejskich pod kątem widzenia sytuacji oświatowej, | w:] A. Rosner (red.), Wiejskie obszary kumulacji barier rozwojowych, IRWiR PAN, s. 107-131.
  • Domański H., 2000, Selekcja ze względu na pochodzenie społeczne do szkoły średniej i na studia wyższe, Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2.
  • Hryniewicz J., 1994 Czynniki rozwoju lokalnego, [w:] B. Jałowiecki (red.) Oblicza polskich regionów, Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego i Lokalnego UW, Warszawa.
  • Konarzewski K, 2000, Szkoły podstawowe i gimnazja w pierwszym roku reformy systemu oświaty: fakty i opinie, Raport cząstkowy w ramach programu Monitorowa-nie reformy oświaty, ISP, Warszawa.
  • Michałek R., 2001, Problemy edukacyjne wsi. Nauka Polska, 4.
  • Michna W., 2001, Bezrobocie na wsi, [w:] Analiza produkcyjno-ekonomicznej sytuacji rolnictwa i gospodarki żywnościowej w 2000 roku, IERiGŻ, s. 241 -250.
  • Ostrowski L., 1999, Kryzys oświaty i kształcenia młodzieży wiejskiej?, Polityka społeczna, 6, s. 41-44.
  • Rosner A., 2001, Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania przemian strukturalnych w rolnictwie, [w:] J. Bukraba-Rylska, A. Rosner (red.), Wieś i rolnictwo na przełomie wieków, IRWiR PAN, Warszawa.
  • Szafraniec K., 1999, Wieś jako miejsce niechciane, Wieś i Rolnictwo, 4.
  • Szafraniec K., 2001, Wartość wykształcenia na wsi - fakty, tendencje, konsekwencje, [w:] J. Bukraba-Rylska, A. Rosner (red.), Wieś i rolnictwo na przełomie wieków, IRWiR PAN, Warszawa.
  • Wilkin J., 1998, Bariery edukacyjne i informatyczne, [w:] M. Kłodziński, J. Wilkin (red.), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce, FAPA, Warszawa.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171425586

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.