PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 412 Zarządzanie finansami firm - teoria i praktyka | 297--307
Tytuł artykułu

The Relation Between The Share of Family Enterprises in The Credit Portfolio and The Quality of The Entire Bank Credit Portfolio and Profitability of Selected Cooperative Banks' Assets

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zależność między udziałem przedsiębiorstw rodzinnych w portfelu kredytowym a jakością całego portfela kredytowego i rentownością majątku wybranych banków spółdzielczych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem opracowania jest ukazanie procesu kształtowania się udziału wybranej grupy klientów - przedsiębiorstw rodzinnych, w strukturze portfela kredytowego oraz oszacowania wpływu ewentualnych zmian na jakość portfela oraz na rentowność banków na przykładzie wybranych banków spółdzielczych działających w Polsce. Do zrealizowania celu posłużono się analizą wielowymiarowych modeli regresji wielorakiej, wykorzystując dane wybranych banków spółdzielczych, funkcjonujących w polskim sektorze bankowym, spośród których dwa - Bank B i D, funkcjonują w gminach miejsko-wiejskich, Bank A w mieście powiatowym, a Bank C na terenie gminy wiejskiej. W opracowaniu wykorzystano dane kwartalne, począwszy od grudnia 2010 roku do września 2014 roku(abstrakt oryginalny)
EN
For decades family enterprises have been constituting the significant economic strength in the majority of countries in the world. Family corporations are characterized by a greater ability to survive than average ones. These enterprises function very well in times of crisis mainly because they join family, social and economic functions which translates into characteristics of finances of these subjects. Family corporations are characterized by a little tendency to take a risk which is connected with the stability preferred by them of functioning out of concern about long-term (multigenerational) surviving. This could be a cause that their financial management is more conservative, and their nature has considerable influence on a debt level which as a rule is much lower than in other enterprises. The cooperative banks were strongly structurally transformated in years 1996-2011. They changed their profile from niche, directed to farmers and agribusiness, into universal with more diversified banking products, directed at family entrepreneurs. Additionally the specificity of the cooperative banking, as for instance an aspiration to meeting the needs of its members, can be quite close for family entrepreneurs, which, strictly commercial by destinations, also often realizes other purposes. The aim of the elaboration is to present the process of forming the chosen group of customers -family enterprises in the structure of the credit portfolio, quality of the entire credit portfolio, and profitability of selected cooperative banks' assets. In order to fulfil the purpose the authors used the analysis of multidimensional models of the multiple regression with data from chosen cooperative banks, functioning in the Polish banking industry, out of which two - Bank B and Bank D function in urban-rural communes, and Bank A and and Bank C on the area of rural communes. In the study quarterly data, starting from 2010 up to 2014, was used(original abstract)
Twórcy
autor
  • Warsaw University of Life Sciences
  • WSB University in Poznań
Bibliografia
  • Anderson R., Reeb D.M., 2003, Founding family ownership and firm performance: evidence from the S&P500, Journal of Finance, no. 58, pp. 1301-1329.
  • Blikle A., 2001, Firmy rodzinne w Polsce, Magazyn firm rodzinnych 2011, the pilot number, pp. 3-4.
  • Claessens S., Fan J.P.H., 2002, Corporate Governance in Asia. A Survey, International Review of Finance, vol. 3, no. 2, pp. 105-129.
  • Di Giuli A., Caseli S., Gatti S., 2011, Are small family firms financial sophisticated, Journal of Banking and Finance, no. 35, pp. 2931-2944.
  • Faccio M., Lang L.H.P., 2002, The ultimate ownership of Western European corporation, Journal of Financial Economics, vol. 65, no. 3, pp. 365-395.
  • Gallo M.A., Tepies J., Cappuins K., 2004, Comparison of family and non-family business: financial logic and personal preferences, Family Business Review, no. 4, pp. 303-318.
  • Handler W., 1989, Methodological issues and considerations in studying family businesses, Family Business Review, no. 2, pp. 257-276.
  • Jewartowski T., Kołdoński M., 2012, Struktura kapitału i dywersyfikacja działalności spółek rodzinnych notowanych na GPW, [in:] Zarządzanie finansami firm - teoria i praktyka, eds. A. Kopiński, T. Słoński, B. Ryszawska, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 271, Wrocław, pp. 265-278.
  • Klein S.B., 2000, Family businesses in Germany. Significance and structure, Family Business Review, no. 3, pp. 157-181.
  • Luszniewicz A., Słaby T., 2003, Statystyka. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Różański J., Marszałek J., 2012, Struktura finansowania firm rodzinnych na przykładzie przedsiębiorstw regionu łódzkiego, [in:] Zarządzanie finansami firm - teoria i praktyka, eds. A. Kopiński, T. Słoński, B. Ryszawska, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 271, vol. 2, Wrocław, p. 215-225.
  • Shleifer A., Vishny R., 1986, Large shareholders and corporate control, Journal of Political Economy, vol. 94, no. 3, pp. 461-488.
  • Stefański A., 2015, Capital structure of family businesses in companies seated in the Wielkopolska region, MEST Journal, January, vol. 3(1), pp. 11-20.
  • Stradomski M., 2010, Finansowanie obce firm rodzinnych na rynku niedoskonałym, PWE, Warszawa.
  • Surdej A., Firmy rodzinne w perspektywie instytucjonalnych mechanizmów rozwoju państw nisko rozwiniętych: zarys problematyki, [in:] Firmy rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania, ed. A. Marjański, M.R. Contreras Loera, Przedsiębiorczość i zarządzanie, vol. XV, z. 7, Łódź 2014, p. 18.
  • Surdej A., Wach K., 2010, Przedsiębiorstwo rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Wallmon M., 2008, Family Matters - the Complexities of Relationships in the Small Family Firm, [in:] SMEs in Modern Economics. Selected Issues, eds. J.E. Wasilczuk, K. Zięba, Politechnika Gdańska, Gdańsk, p. 229-246.
  • Winnicka-Popczyk A., 2005, Polska firma rodzinna z perspektywy pokolenia następców, [in:] Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, ed. Ł. Sułkowski, Dom Organizatora, Toruń, pp. 69-70.
  • Zielaś A., Pawełek B., Wanat S., 2002, Metody statystyczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, p. 102.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426057

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.