PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 13, cz. 2 Modele biznesowe | 53--63
Tytuł artykułu

Innowacyjny model biznesowy - sposób na zwiększenie przewagi konkurencyjnej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Model Innovation - a Way to Increase Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przez ostatnie dekady podstawą zdobycia przewagi konkurencyjnej była strategia. Postępująca globalizacja, deregulacja rynków, zmiany technologiczne oraz koncepcja zrównoważonego rozwoju coraz częściej powodują, że punktem wyjścia dla osiągnięcia trwałej przewagi konkurencyjnej staje się model biznesowy (MB). Tę hipotezę potwierdziły niezależne ogólnoświatowe badania, przeprowadzone w 2005 roku przez Economist Intelligence Unit oraz w 2006 roku przez IBM (Institute for Business Value). Zebrane wyniki dowiodły, że już w tamtym okresie stworzenie innowacyjnego modelu biznesowego było dla menedżerów wyższego szczebla jednym z kluczowych priorytetów, niezależnie od branży, w jakiej działali. Uzupełniające badanie IBM z 2009 roku ujawniło, że na 10 ankietowanych przedsiębiorstw aż 7 wdrażało w swoich MB innowacje, a wyjątkowo duży odsetek - aż 98% dokonywało w nich pewnych modyfikacji. Spośród 27 spółek, które w minionej dekadzie dostały się na listę Fortune 500, aż 11 awansowało tam dzięki innowacyjnym modelom biznesowym. Należy spodziewać się, że doskonalenie MB na drodze innowacji stanie się naturalnym procesem w przedsiębiorstwach(fragment tekstu)
EN
This article is the voice in a discussion on the business model and research tools to create innovative business models for companies seeking to increase the competitive advantage. The issue of business models is a new subject of study, especially for Polish researchers. Competing innovative business model it is also new trend. More and more companies is looking for ways to effectively implement innovation in the current business model or create business model that will be completely new to market. Important in this process is the understanding of the concept and correct selection of its components as it was discussed in the first part of this article. One of the most popular research tools that are currently used for the development of innovative business models is template business model (Business Model Canvas). And although this is not a perfect solution, it allows to think and implement innovative business models in coherent way. If so far the idea of creating business models has not got into the general awareness of people involved in the management, thanks to A. Osterwalder template, this situation can be changed. With one canvas (perhaps sometimes adapted to the situation of the company) we are able to create innovative business models(original abstract)
Rocznik
Strony
53--63
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Afuah, A.N., Tucci Ch.L. (2003), Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, McGraw Hill, New Yor oraz polskie wydanie Afuah A., Tucci Ch. L.(2003), Biznes internetowy. Strategie i modele, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Brzóska J. (2009), Model biznesowy - współczesna forma modelu organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, "Organizacja i Zarządzanie. Kwartalnik naukowy", Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, nr 2 (6), Gliwice.
  • Chesbrough H., Rosenbloom R. S. (2002), The Role of the Business Model In Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation\'s Technology Spinn-off Companies, "Industrial and Corporate Change", no. 3.
  • Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • Koźmiński A.K. (2004) Zarządzanie w warunkach niepewności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Magretta J. (2003), Tajniki modelu biznesowego, Harvard Business Review Polska, nr 1, marzec.
  • Nogalski B. (2009), Rozważania o modelach biznesowych przedsiębiorstw jako ciekawym poznawczo kierunku badań problematyki zarządzania strategicznego [w:] R. Krupski, Zarządzanie strategiczne. Problemy, kierunki badań, Wałbrzych.
  • Nogalski B. (2011), Modele biznesu jako narzędzia reorientacji strategicznej przedsiębiorstw [w:] W. Kieżun, Krytycznie i twórczo o zarządzaniu: wybrane zagadnienia, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • Obłój K. (2002), Tworzywo sztucznych strategii, PWE, Warszawa.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L. (2005), Clarifying Business Models: Origin, Present and Future of the Concept, "Communications of the Association for Information Systems", Vol. 15.
  • Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley \& Sons, Inc., New Jersey; oraz polskie tłumaczenie Osterwalder A., Pigneur Y. (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
  • Porter M. (1996), What is Strategy?, Harvard Business Review, November-December.
  • Sławińska M. (red.) (2010,) Modele biznesu w handlu detalicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Thompson A.A., Strickland A.J. (2003), Strategic Management: Concepts and Cases, McGraw-Hill, New York.
  • Urbanowska-Sojkin E., Banaszczyk P. (2004), Współczesne metody zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
  • Expanding the Innovation Horizon: The Global CEO Study (2006), http://www-07.ibm.com/smb/includes/content/industries/electronics/pdf/Global_CEO_Study_-_Electronics.pdf [28-02-2013].
  • http://businessmodelgeneration.com/canvas [28-02-2013].
  • http://cocreation.bblog.pl/wpis,business;model;canvas;czy;lean;canvas,67100.html [28-02-2013].
  • Obłój K. (2002), Model innowacyjny do bólu, CXO, wrzesień, http://ceo.cxo.pl/artykuly/25308_0/Model.innowacyjny.do.bolu.html [28-02-2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426103

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.