PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | t. 14, z. 13, cz. 2 Modele biznesowe | 65--75
Tytuł artykułu

Model biznesu jako narzędzie zarządzania strategicznego: zastosowanie, dylematy i wyzwania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Model as a Strategic Management Tool: Use, Dilemmas and Challenges
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Modele biznesu są coraz częściej głównym tematem opracowań naukowych z dziedziny nauk o zarządzaniu. W ostatnich kilkunastu latach można zaobserwować dynamiczny wzrost liczby publikacji poświęconych tej koncepcji [Osterwalder i inni 2012, s. 6]. Pojęcie "model biznesu" jest równie często używane przez menedżerów i właścicieli przedsiębiorstw - przykładowo, już w 2001 roku 27% przedsiębiorstw z listy Fortune 500 użyło tego pojęcia w swoich rocznych sprawozdaniach [Shafer i inni 2005, s. 200]. Popularność tej koncepcji wynika między innymi z rozczarowania klasycznie rozumianą strategią organizacji, co jest związane z rosnącą turbulencją otoczenia (jednoczesnym wzrostem: szybkości zmian zachodzących obecnie w otoczeniu, jego intensywności, złożoności i nowości zmiany), zacieraniem granic między sektorami, usieciowieniem i wirtualizacją biznesu itp. [Ansoff 1985, s. 58; Krupski 2005, ss. 15-17]. Model biznesowy3 jest coraz częściej postrzegany i opisywany jako alternatywa dla strategii organizacji, narzędzie wspomagające rozwój przedsiębiorstwa i zarządzanie strategiczne w tymże(fragment tekstu)
EN
The aim of the paper is to present the idea of business model as a concept applicable within the practice of the strategic management of the organization, as well as the related dilemmas and challenges. In the article, the elements of the business model, its characteristics and relationships with the strategy of the organization are described. A further part of the paper indicates the possibility of using business model as a tool for strategic management of an enterprise, serving, among others, to strategic planning, description and analysis of the enterprise, supporting the development and identification of competitive advantage. In the last part of the article, the reflections on the problems and dilemmas associated with the use of the business model as a tool for strategic management are described. The conclusion of the paper is that there is urgent need for research in the area of business model application, especially regarding to: the process of its creation, evolution and destruction, general types of business models, as well as its significance for the competitive advantage and the results obtained by an enterprise using a particular business model type. Finally, one should ask the question about the possible application of the aforementioned concept in organizations different from an enterprise(original abstract)
Rocznik
Strony
65--75
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ansoff H.I. (1985), Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  • Chesbrough H., Rosenbloom R.S. (2002), The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation`s Technology Spin-off Companies, "Industrial and Corporate Change", Vol. 11, Number 3, ss. 529-555.
  • Drzewiecki J., Niemczyk J. (2006), Modele biznesowe w zarządzaniu strategicznym, "Współczesne Zarządzanie", nr 4, ss. 145-152.
  • Drzewiecki J. (2011), Model biznesu a strategia organizacji: podobieństwa, różnice [w:] M. Przybyła (red.) Nauki o zarządzaniu. Management Science, nr 8, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław, ss. 335-344.
  • Drzewiecki J. (2012), Model biznesu z perspektywy przedsiębiorczości i przedsiębiorcy[w:] H. Kościelniak (red.), Przedsiębiorczość. Szanse i wyzwania, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, ss. 7-14.
  • Duczkowska-Piasecka M., Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K.(2013), Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Wyd. Difin, Warszawa.
  • Falencikowski T. (2012), Wartość dla klienta a wartość przechwycona dla przedsiębiorstwa: postacie i relacje w modelach biznesu [w:] S. Lachiewicz (red.), Studia ekonomiczne regionu łódzkiego. Formy i uwarunkowania współpracy we współczesnej gospodarce - wydanie specjalne, Wyd. PTE Oddział w Łodzi, Łódź, ss. 23-37.
  • Gołębiowski T., Dudzik T.M., Lewandowska M., Witek-Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Wyd. SGH w Warszawie, Warszawa.
  • Krupski R. (2005), Planowany czy nie planowany rozwój małych firm. Co z teorią zarządzania strategicznego?, "Przegląd Organizacji", nr 3, ss. 15-18.
  • Macias J. (2012), Istota i rozwój nowych modeli biznesu, "Przegląd Organizacji", nr 9, Warszawa, ss. 12-15.
  • Morris M., Schindehutte M., Allen J. (2005), The Entrepreneur`s Business Model: Toward a Unified Perspective, "Journal of Business Research", 58, ss. 726-735.
  • Morris M., Shirokova G., Shatalov A. (2013), The Business Model and Firm Performance: The Case of Russian Food Service Ventures, "Journal of Small Business Management". Vol. 51, ss. 46-65.
  • Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., Tucci C.L. (2012), Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept, "Communications of the Association for Information Systems", Vol. 15, May, ss. 1-40.
  • Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C. (2005), The Power of Business Models, "Business Horizons", Vol. 48, ss. 199-207.
  • Slywotzky A., Morrison D.J., Andelman B. (2000), Strefa zysku, PWE, Warszawa.
  • Yip G.S. (2004), Using Strategy to Change Your Business Model, "Business Strategy Review", Vol. 15, Issue 2, Summer.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426105

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.