PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 6 | 38--46
Tytuł artykułu

Zaufanie w praktyce zarządzania organizacją

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zagadnienie zaufania nabiera coraz większego znaczenia w kontekście zarządzania organizacją. Wzrost jego znaczenia wynika z tego, że wpływa w sposób szczególny na jakość pracy zespołowej i przywództwa, co w konsekwencji znajduje pozytywne przełożenie na wyniki finansowe organizacji. Aby zarządzanie zaufaniem przebiegało pomyślnie należy przeanalizować kluczowe kwestie pod kątem ich wpływu na proces budowy tego cennego zasobu strategicznego. Niniejszy artykuł ma charakter opisowy, w którym przeprowadzono analizę źródłową. W artykule zaprezentowano podejście interpretacyjne do pojęcia zaufanie w zarządzaniu organizacją. W celu zrozumienia istoty zaufania przedstawiono kilka ujęć definicyjnych. W ostatniej części artykułu poświęcono uwagę analizie różnorodnych czynników pod względem ich znaczenia dla praktyki zarządzania zaufaniem. (abstrakt oryginalny)
EN
The issue of trust is becoming increasingly important in the context of the organization's management. The increase in its importance stems from the fact that it affects, in a special way, the quality of teamwork and leadership, which in turn has a positive impact on financial results of the organization. To make managing the trust successful, key issues should be analyzed in terms of their impact on the process of building this valuable strategic resource. This article is descriptive and contains root cause analysis. The article presents the interpretative approach to the concept of trust in organization management. In order to understand the essence of trust, a few definitions are presented. The last part of the article is devoted to consideration of various factors analyzed in terms of their importance to the trust management practices. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
38--46
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Bratnicki, M., 2000, Kompetencje przedsiębiorstwa: od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Placet, Warszawa.
  • Bugdol, M., 2010, Wymiary i problemy zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Bugdol, M., 2006, Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania, Wyd. UJ, Kraków.
  • Covey, St., Merrill, R., 2009, Szybkość zaufania, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
  • Gobilot, E., 2008, Przywództwo przez interakcje. Budowanie sprawnych organizacji dla ludzi, osiągania efektywności i zysku, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  • Golin, A., 2003, Trust or Consequences: Build Trust Today or Lose Your Market Tomorrow, Amacom, New York.
  • Grudzewski, W., Hejduk, I., Sankowska, A., Wańtuchowicz, M., 2009, Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie, Kraków.
  • Hułubowicz, R., 2012, Zaufanie i ryzyko zachowań oportunistycznych w międzynarodowych spółkach, (w:) Urbanowska-Sojkin, E. (red.), Ryzyko w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Józefowicz, B., 2013, Zaufanie jako determinanta organizacyjnego uczenia się przedsiębiorstw, (w:) Olszewska B., Czarnecki, M., Piwoni-Krzeszowska, E. (red.), Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Juchnowicz, M., 2009, Zaangażowanie pracowników przez zaufanie. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Człowiek i praca w zmieniającej się organizacji, nr 43, Wrocław.
  • Mazur, B., 2007, Wartości w zarządzaniu zespołami, (w:) Orechwa-Maliszewska, E., Paszkowski, J. (red.), Zarządzanie wartością organizacji, WSFiZ, Białystok.
  • Olbrych, B., 2010, Etyczne aspekty zarządzania organizacją wirtualną, (w:) Skrzypek, E. (red.), Problemy etyczne w organizacji uczącej się, Wyd. Uniwersytetu Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.
  • Olszewska, B., 2004, Podstawy zarządzania, Przedsiębiorstwo na progu XXI wieku, Wrocław.
  • Sankowska, A., 2011, Wpływ zaufania na zarządzanie przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
  • Shackleton, V., Wale, P, 2007, Przywództwo i zarządzanie, Journal of Occupational Heath Psychology, 3(12).
  • Wyrębek, H., 2013, Zarządzanie zaufaniem w organizacjach zhierarchizowanych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo - Humanistycznego w Siedlcach, nr 97, Siedlce.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426263

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.