PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | z. nr 44, cz. 2 Społeczeństwo, przedsiębiorstwa i regiony w dobie gospodarki elektronicznej | 79--89
Tytuł artykułu

Cyfryzacja sieci elektroenergetycznych - rola edukacji w procesie angażowania odbiorców w rozwój rynku energii

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Smart Grids : Requirements Deployment for Residential Customers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cyfryzacja sieci elektroenergetycznej jest procesem, który powoli staje się rzeczywistością, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej, czy Ameryki Północnej. Inteligentna Sieć Elektroenergetyczna (ISE) oznacza zmianę sposobu zarządzania popytem na energię i szerokie zaangażowanie odbiorców w aktywny udział w rynku energii. Określenie inteligentna odnosi się do faktu, iż poprzez sieć przesyłana jest nie tylko energia, ale również dane, które stają się podstawą jej funkcjonowania i podejmowania decyzji na rynku energii, co wymaga znacznych inwestycji w nowe rozwiązania ICT. Projekty instalacji inteligentnych liczników, nowe systemy taryf oraz nowe programy efektywności energetycznej wprowadzane są przez dostawców energii, początkowo jako projekty pilotażowe na wybranych obszarach. Na zaangażowanie odbiorców w proponowane projekty ma wpływ wiele czynników, z czego podstawowymi są działania informacyjno-edukacyjne prowadzone przez jednostki je wprowadzające. Podstawowe znaczenie dla rozwoju ISE ma zmiana relacji dostawca - odbiorca energii, szeroki system dwustronnej komunikacji i rozwiązania ICT niezbędne dla codziennego sterowania zużyciem energii. W artykule wskazano znaczenie prowadzenia działań edukacyjno-informacyjnych na podstawie analizy danych z badań własnych, przeprowadzonych w regionie łódzkim w 2013 roku oraz na podstawie studiów literaturowych i praktyk stosowanych przez dostawców energii w procesie budowania zaangażowania odbiorców w nowe programy rynku energii. (abstrakt oryginalny)
EN
The Smart Grid (SG) - a new idea of energy management is the unarguable direction of the 21st. century electricity grid. Thishowever requires huge capital investments in new technology, in-frastructure and ICT solutions. The wide-ranging deployment process of new energy market ideas depends on a number of factors such as: the legal framework, adopted market mechanisms, accessible infrastructure and new ways of distributor-client communication. One of the most important tasks is to change the role of passive energy customers into active prosumers. The customers' acceptance of new offers and energy market possibilities is a key element for the widespread SG deployment and demands a lot of effort to prepare the proper educational process. The purpose of this article is to present the importance of a coordinated education system based on literature overview, best practices used by utilities advanced in SG solution implementations and the results of a survey done in Lodz Region in 2013. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • ATKearney, 2013, Infrastruktura Sieci Domowej (ISD) w ramach Inteligentnych Sieci / HAN within Smart Grids. Raport rynkowo-społeczny, http://www.ure.gov.pl/download/1/6347/Raport_rynkowy_final_v4.pdf.
  • DzurickA., Become a Supehero: Best Practices for Reaching Young Consumers, 4.08.2014, www.energycentralcom/utilitybusinessbillingdeustomercare/articles/2963.
  • Fischer C., 2008, Feedback on Household Electricity Consumption: A Tool for Saving Energy?, Energy Efficiency, http://www.euro-ciss.eu/fileadmin/user_upload/Redaktion/Seco@home/nachhaltiger_Energiekonsum/Literatur/Psychologie/fischer_fulltext.pdf.
  • Franke N., von Hippel E., Schreier S., 2006, Finding Commercially Attractive User Innovations: A Test of Lead User Theory, "Journal of Product Innovation Management", Vol. 23, Issue 4, July, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-5885.2006.00203.x.
  • Gontar B., Pamuła A., 2014, Akceptacja wybranych usług Smart City przez osoby starsze, materiały VI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Społeczeństwo Informacyjne -stan i kierunki rozwoju w świetle uwarunkowań regionalnych", Rzeszów, wrzesień.
  • http://smartenergy-ip.com.
  • http://smartgridcc.org.
  • Keirstead J., 2007, Behavioural Responses to Photovoltaic System in the UK Domestic Sector, "Energy Policy", Vol. 35, No 8, http://dx.doi.org/10.1016ZJ.enpol.2007.02.019.
  • Lesh A., 2014, Evolving from AMI to Dynamic Pricing Programs: How to Take the Customer with You on the Smart Grid Journey, MateriałykonferencyjneThe Smart Grid Customer Education Symposium, New York City, April 28.
  • Pamuła A., 2013a, Inteligentne sieci elektroenergetyczne - uwarunkowania rozwoju dla grupy klientów indywidualnych, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", z. 36, red. nauk. M.G. Woźniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
  • Pamuła A., 2013b, Zaangażowanie odbiorców z grupy gospodarstw domowych w zarządzanie popytem na energię, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Pamuła A., 2014a, Grywalizacja jako forma edukacji i angażowania odbiorców energii w rozwój i inteligentnych sieci elektroenergetycznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 763, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 809, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Pamuła A., 2014b, Wpływ mediów społecznościowych na rozwój Inteligentnych Sieci Elektroenergetycznych w XXI wieku, materiały VIII Konferencji z cyklu "informacja w społeczeństwie XXI wieku" (InfoXXI'2014), Olsztyn, wrzesień.
  • Revealing the Values of the New Energy Consumer Accenture End-consumer Observatory on Electricity Management 2011, http://www.accenture.com/Microsites/microsoft-dynamics-crm/Documents/pdf/Accenture_Revealing_Values_New_Energy_Consumer.pdf.
  • Senecal D., 2014, Using Customer Research to Enhance AMI Customer Education, MateriałykonferencyjneThe Smart Grid Customer Education Symposium, New YorkCity, April 28.
  • Thomson J., Tobias M., Denny B., Cunningham K., Getting Smart Grid customers plugged in Motivating change through mobile and social technology, Deloitte Centerfor Energy Solutions. http://www.deloitte.com/assets/DcomUnitedStates/Local Assets/Documents/Energy_us_er/us_er_GettingSmartGridCustomersPluggedIn_April2013.pdf (dostęp: 01.08.2014).
  • Tuck A., 2014, Tendrill Energy Systems Management, Materiałykonferencyjne TheSmart Grid Customer Education Symposium, New York City, April 28.
  • Windekilde I., 2013, ICT as a Key Enabler of Micro-Generation Renewable EnergyGrowth. The Case of Denmark, Zeszyty Naukowe nr 763, "Ekonomiczne ProblemyUsług", nr 105, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Wood L., 2011, A continuum of Energy Education, "Electric Perspectives", Mar/Apr, Vol. 36, Issue 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426627

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.