PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 419 Imperatyw przedsiębiorczości a odpowiedzialność przedsiębiorcy | 107--116
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość międzynarodowa mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw - wybrane zagadnienia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
International Entrepreneurship of Micro, Small and Medium-Sized Enterprises - Selected Aspects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcono wybranym zagadnieniom przedsiębiorczości międzynarodowej z perspektywy mikro-, małego i średniego przedsiębiorstwa (MMSP). Zaprezentowano oraz omówiono definicje przedsiębiorczości międzynarodowej, która stanowi wielowymiarowy konstrukt obejmujący m.in.: innowacyjność, proaktywność i skłonność do podejmowania ryzyka w kontekście międzynarodowej działalności biznesowej. Omówiono zakres dotychczasowych badań empirycznych nad przedsiębiorczością międzynarodową, prezentując syntetycznie najciekawsze wyniki, oraz zaprezentowano model koncepcyjny przedsiębiorczości międzynarodowej. Przeanalizowano ponadto aktywność eksportową i importową polskich MMSP.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents selected aspects of international entrepreneurship of micro, small and medium-sized enterprises (SMEs). Definitions of international entrepreneurship were analyzed. It was found that international entrepreneurship was a multidimensional construct which included innovative, proactive and risk-taking behavior in international business activity. The extent of previous studies on international entrepreneurship was presented and discussed concisely. Moreover, the international entrepreneurship conceptual model was presented. Finally, the export and import of Polish SMEs were investigated.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Calof J.C., Beamish P.W., 1995, Adapting to foreign markets. Explaining internationalization, International Business Review, vol. 4, no. 2, s. 115-131.
  • Eurostat, 2012, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/International_trade_by_enterprise_characteristics (23.04.2015).
  • Ibeh K.I.N., Young S., 2001, Exporting as an entrepreneurial act: An empirical study of Nigerian firms, European Journal of Marketing, vol. 35, no. 5/6, s. 566-586.
  • Johanson J., Vahlne J. E., 1977, The internationalization process of the firm: A model of knowledge development and increasing foreign market commitments, Journal of International Business Studies, vol. 8, s. 23-32.
  • Jones M.V., Coviello N., Tang Y., 2011, International entrepreneurship research (1989-2009): A domain ontology and thematic analysis, Journal of Business Venturing, vol. 26, no. 6, s. 632-659.
  • Keupp M.M., Gassmann O., 2009, The past and the future of international entrepreneurship: A review and suggestions for developing the field, Journal of Management, vol. 35, no. 3, s. 600-633.
  • Lucian C., Norman-López A., Duch T-Figueras A., 2014, SMEs are more important than you think! Challenges and opportunities for EU exporting SMEs, DG TRADE Chief Economist Notes, no. 2014-3.
  • Luostarinen R., 1994, Internationalization of Finnish firms and their response to global challenges, UNU/WIDER Publications.
  • McDougall P.P., 1989, International versus domestic entrepreneurship: New venture strategic behavior and industry structure, Journal of Business Venturing, vol. 4, no. 6, s. 387-400.
  • McDougall P.P., Oviatt B.M., 2000, International entrepreneurship: The intersection of two research paths, Academy of Management Journal, vol. 43, no. 5, s. 902-906.
  • Mtigwe B., 2006, Theoretical milestones in international business: The journey to international entrepreneurship theory, Journal of International Entrepreneurship, vol. 4, no. 1, s. 5-25.
  • Oviatt B.M., McDougall P.P., 2005, Defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization, Entrepreneurship Theory & Practice, vol. 29, no. 5, s. 537-553.
  • PARP, 2013, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011-2012, Warszawa.
  • Paunovic Z., Prebezac D., 2010, Internationalization of small and medium-sized enterprises, Tržiště, vol. 22, no. 1, s. 57-76.
  • Ruzzier M., Hisrich R.D., Antonic B., 2006, SME internationalization research: Past, present, and future, Journal of Small Business and Enterprise Development, vol. 13, no. 4, s. 476-497.
  • Welch L.S., Luostarinen R., 1998, Internationalization. Evolution of a concept, Journal of General Management, vol. 14, no. 2, s. 34-55.
  • Yeung H.W., 2002, Entrepreneurship and the internationalization of Asian firms: An institutional perspective, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  • Zahra S.A., George G., 2002, International entrepreneurship: The current status of the field and future research agenda, [w:] Hitt M.A., Ireland R.D., Camp S.M., Sexton D.L. (red.), Strategic Entrepreneurship: Creating a New Mindset, Blackwell, London, s. 255-288, http://www2.ufersa.edu.br/portal/view/uploads/setores/65/Zahra e George, 2002.pdf (30.04.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171426967

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.