PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 422 | 72--80
Tytuł artykułu

Ba jako przestrzeń kontekstu w procesie zarządzania wiedzą

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Ba as Contextual Space in Knowledge Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie podejmuje problematykę zarządzania wiedzą w organizacji z perspektywy znaczenia przestrzeni kontekstu, a szczególnie koncepcji przestrzeni ba, wprowadzonej przez japońskich teoretyków zarządzania. Artykuł stanowi również przyczynek do systematyzacji wybranych podejść związanych z zarządzaniem wiedzą, bazujących na orientacji konstruktywizmu wiedzy. Głównym celem niniejszego opracowania jest prezentacja przestrzeni kontekstu jako perspektywy poznawczej w procesach zarządzania wiedzą. Autor przyjmuje założenie, że przestrzeń kontekstu, którą można zdefiniować jako swoistą wielowymiarową przestrzeń (fizyczna, relacyjna, wirtualna itd.) związaną z powstawaniem i cyrkulacją wiedzy w organizacji - stanowi wyłaniający się obszar badawczy nad procesami zarządzania w organizacji.(abstrakt oryginalny)
EN
The article undertakes the issue of knowledge management in organizations. The main research perspective involves the significance of the contextual space, especially the concept of ba space, introduced by Japanese management theorists. The elaboration is also a contribution to the systematization of selected approaches related to knowledge management based on constructivist-oriented knowledge.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
72--80
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Aken J.E., Romme G., 2009, Reinventing the future: Adding design science to the repertoire of organization and management studies, Organization Management Journal, 6.
  • Arystoteles 1983, Metafizyka, tłum. K. Leśniak, PWN, Warszawa.
  • Avenier M.-J., 2010, Shaping a constructivist view of organizational design science, Organization Studies, 31.
  • Billsberry J., Birnik A., 2010, Management as a contextual practice: The need to blend science, skills and practical wisdom, Organization Management Journal, 7.
  • Bourdieu P., 1985, The social space and the genesis of groups, Theory and Society 14(6).
  • Cairins L., 2010, Learning in the workplace: Communities of practice and beyond, [w:] Malloch M., Cairns L., Evans K., O'Connor B. (eds.), The SAGE Handbook of Workplace Learning, Sage Publications, London.
  • Choo Ch.W., Neto R.C., 2010, Beyond the ba: Managing enabling contexts in knowledge organizations, Journal of Knowledge Management, 14(4).
  • Easa N., Fincham R., 2012, The application of the socialisation, externalisation, combination and in-ternalisation model in cross-cultural contexts: Theoretical analysis, Knowledge and Process Management, 19(2).
  • Edvinsson L., Malone M.S., 2001, Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.
  • Glasersfeld E. von, 1984, An introduction to radical constructivism, [w:] Watzlawick P. (ed.), The Invented Reality, Norton, New York.
  • Greffe X., 2010, Urban Cultural Landscape: An Economic Approach, Working Papers, International Centre for Research on the Economics of Culture, Institutions, and Creativity, Turyn.
  • Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, PWN, Warszawa.
  • Kaplan R., Norton D., 1992, The Balanced Scorecard - Measures that drive performance, Harvard Business Review, January-February.
  • Kaplan R., Norton D., 2007, Strategiczna Karta Wyników, PWN, Warszawa.
  • Lorenzen M., 2007, Social capital and localised learning: Proximity and place in technological and institutional Dynamics, Urban Studies, 44(4).
  • Malloch M., Cairins L., Evans K., O'Connor B., 2010, The SAGE Handbook of Workplace Learning, Sage Publications, London.
  • Mikuła B., 2006, Organizacje oparte na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Mir R., Watson A., 2000, Strategic management and the philosophy of science: The case for a constructivist methodology, Strategic Management Journal, 21(9).
  • Nonaka I., Konno N., 1998, The concept of "ba": Building a foundation for knowledge creation, California Management Review, 40.
  • Nonaka I., Takeuchi H., 2000, Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
  • Nonaka I., Toyama R., Konno N., 2000, SECI, ba and leadership: A unified model of dynamic know-ledge creation, Long Range Planning, 33.
  • Perechuda K., 2008, Filozofia I-Cing w zarządzaniu, Wydawnictwo "Placet", Warszawa.
  • Piaget J., 1991, Biology and Knowledge, University of Chicago, Chicago.
  • Piotrowska E., 2008, Społeczny konstruktywizm a matematyka, Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań.
  • Shannon C.E., 1948, A Mathematical Theory of Communication, The Bell System Technical Journal, nr 27 (http:// cm.belllabs.com /cm/MS /what/shannonday /shannon1948.pdf).
  • Shimizu H., 1995, Ba-principle: New Logic for the real-time emergence of information, Holonics, 5(1).
  • Simon H.A., 1969, The Sciences of the Artificial, MIT Press, Cambridge.
  • Wendland M., 2011, Perspektywa konstruktywistyczna jako filozoficzna podstawa rozważań nad komunikacją, Kultura i Edukacja, nr 4/83.
  • Wilkinson R., 2009, Nishida and Western Philosophy, Ashgate, Aldershot.
  • Wittgenstein L., 1997, Tractatus logico-philosophicus, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427419

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.