PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 420 Strategie. Procesy i praktyki | 265--274
Tytuł artykułu

Budowanie strategicznej elastyczności w przedsiębiorstwach sektora produkcji na zamówienie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Building Strategic Flexibility in Enterprises of The Make-To-Order Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Adaptacja polskich przedsiębiorstw do warunków rynkowych polega w dużym stopniu na zmianie strategii produktowo-rynkowej. Dynamiczne i coraz bardziej nieprzewidywalne zmiany w otoczeniu organizacji powodują potrzebę częstych zmian w strategii oraz silną presję na stosowanie metod zarządzania przedsiębiorstwem umożliwiających szybką realizację celów strategicznych. Rosnące wymagania klienta i popularne obecnie alianse strategiczne prowadzą do rozwoju produkcji na zamówienie, w której kluczowym zadaniem jest budowanie strategicznej elastyczności. W artykule zaproponowano koncepcję nowego modelu SKS (System Kontroli Strategii), który poprzez wprowadzenie etapu sprawdzania najważniejszych celów strategicznych do procesu planowania i weryfikacji zleceń produkcyjnych pozwala znacznie szybciej i efektywniej realizować główne założenia strategii przedsiębiorstwa. Model dedykowany jest małym i średnim przedsiębiorstwom produkcyjnym stosującym wyłącznie produkcję na zamówienie. Proponowane rozwiązanie pomaga budować strategiczną elastyczność w tego typu przedsiębiorstwach(abstrakt oryginalny)
EN
The adaptation of Polish enterprises to market conditions relies heavily on changing a product-market strategy. Dynamic and increasingly unpredictable changes in the environment of the organization necessitate frequent changes in strategy and strong pressure on the use of business management methods to enable rapid implementation of strategic objectives. Increasing customer requirements and strategic alliances which are popular now lead to the development of the make-to-order production in which the key task is to build strategic flexibility. The article proposes the concept of a new model of Control System Strategy which allows key assumptions of the company's strategy much faster and more effectively to be implemented through the introduction of checking the most important goals to the process of strategic planning and verification of production orders. The model is dedicated to small and medium-sized manufacturing companies which use only make-to-order production. The proposed solution helps to build strategic flexibility into this type of enterprises(original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • Aslan B., Stevenson M., Hendry L. C., 2012, Enterprise resource planning systems: An assessment of applicability to Make-To-Order companies, Computers in Industry, no. 63.
  • Brilman J., 2002, Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Brzóska J., Karbownik A., Kruczek M., Szmal A., Żebracki Z., 2012, Strategiczna Karta Wyników w teorii i praktyce, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
  • Dangayach G.S., Deshmukh S.G., 2001, Manufacturing strategy. Literature review and some issues, International Journal of Operations & Production Management, no. 21(7), s. 884-932.
  • Grajewski P., 2007, Organizacja procesowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Grando A., Belvedere V., 2006, District's manufacturing performances: A comparison among large, small-to-medium-sized and district enterprises, International Journal of Production Economics, no 104/2006, s. 85-99.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., 2005, Projektowanie systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Jabłoński A., Jabłoński M., 2011, Strategiczna Karta Wyników (Balanced Scorecard). Teoria i praktyka, Difin, Warszawa.
  • Kasiewicz S., 2005, Budowanie wartości firmy w zarządzaniu operacyjnym, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • Kingsman B., Hendry L., Mercer A., de Souza A., 1996, Responding to customer enquiries in make-to-order companies. Problems and solutions, International Journal of Production Economics, no 46-47.
  • Krupski R., 2005, Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Leszczyński Z., Wnuk-Pel T., 2006, Controlling w praktyce, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk.
  • Lynch J.G., 1999, Organizational flexibility, HR. Human Resource Planning, no. 12.
  • Porter M. E., 1992, Capital disadventage: America's failing capital investment system, Harvard Business Review, September-October 1992, s. 73.
  • Rummler G.A., Brache A.P., 2000, Podnoszenie efektywności organizacji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Saniuk A., 2013, Zastosowanie kluczowych wskaźników efektywności w planowaniu i weryfikacji zleceń produkcyjnych, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, nr 2, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Saniuk A., Gajdova D., 2015, Realizacja strategii przedsiębiorstwa w przedsiębiorstwach produkcyjnych, Aktualne problem podnikovej sfery 2015, Vydavelstvo EKONOM, Bratysława.
  • Świderska G.K., 2010, Controlling kosztów i rachunkowość zarządcza, Difin, Warszawa.
  • Świerk J., 2009, Mapa strategii i strategiczna karta wyników w planowaniu działań przedsiębiorstwa. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427441

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.