PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 425 Ekonomia - finanse - bankowość | 73--82
Tytuł artykułu

CSR i jego rola w generowaniu korzyści ekonomicznych - w świetle wyników badań

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
CSR and its Importance for the Financial Result Generating of the Company - in The Light of Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dla współcześnie działającego przedsiębiorstwa koncepcja CSR (Corporate Social Responsibility) staje się dynamicznie rozwijającym się standardem. Przejawia się głównie w takich wydarzeniach, jak: kampanie społeczne, wolontariat pracowniczy, sponsoring wydarzeń kulturalnych, sprzedaż produktów połączona z przeznaczaniem części zysku na określony cel społeczny, tworzenie kodeksów etycznych czy ekoznakowanie produktów. Mimo szczytnego celu przyświecającego koncepcji CSR, często stosowana jest ona jedynie wówczas, gdy przynosi korzyści. Jej wdrożenie do praktyki gospodarczej nie ma nic wspólnego z altruizmem, lecz odzwierciedla sposób zarządzania przedsiębiorstwem, prowadzący do zrównoważonego sukcesu. Współczesne przedsiębiorstwa pomnażają swoje zyski i umacniają pozycję konkurencyjną wówczas, gdy zaspokajają potrzeby wszystkich interesariuszy, a to sprawia, że realizacja CSR jest sposobem generowania korzyści ekonomicznych. Celem artykułu jest próba wykazania percepcji CSR-u jako koncepcji pozwalającej na uzyskiwanie przez przedsiębiorstwa korzyści (ekonomicznych). Posłużono się modelami teoretycznymi CSR i wynikami badań ankietowych dotyczących ekonomicznych aspektów społecznej odpowiedzialności. Badania przeprowadzono w maju 2015 r. na próbie 40 przedsiębiorstw z terenu województwa opolskiego. Dobór obszaru był celowy, a kryterium doboru stanowiło zróżnicowanie społeczno-kulturowe. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że respondenci nie dostrzegają jednoznacznej korelacji między działaniami społecznie odpowiedzialnymi a efektami ekonomicznymi, twierdzą, iż jest to koncepcja przynosząca korzyści nie tylko przedsiębiorstwu, ale także społeczeństwu, znają CSR za źródło tworzenia wartości dla przedsiębiorstw i udziałowców.(abstrakt oryginalny)
EN
The concept of CSR (Corporate Social Responsibility) its a standard for currently operating companies. The idea of CSR is a new, dynamically developing concept, which manifests itself mainly in such events as: social campaigns, volunteering, sponsoring cultural events, selling product and earmarking part of the profit for a specific social purpose, the creation of codes of ethics or eco-labeling of products. Despite the noble purpose behind the concept of CSR, it is often used only when the companies can get benefits. Its implementation into economic practice has nothing to do with altruism, but reflects the way business is managed, leading to sustainable success. Today companies are multiplying their profits and strengthening the competitive position if they meet the needs of all stakeholders. It makes the implementation of CSR be a way of generating economic benefits. The aim of this article is an attempt to answer the question about the role of CSR in multiplying economic benefits of modern businesses? For the realization of this objective the theoretical models of CSR were used as well as the results of the survey on the economic aspects of social responsibility. The research was carried out on a sample of 40 companies in May 2015 in the Opolskie Voivodeship. On the basis of the study it can be concluded that the respondents: do not see a clear correlation between the social responsible activities and accounting, argue that the concept of CSR is profitable for all stakeholders, consider CSR as a source of value for companies and shareholders.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Opolski
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Adamczyk J., 2009, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, Warszawa.
  • Brammer S., Millington A., 2008, Does it pay to be different? An analysis of the relationship between corporate social and financial performance, Strategic Management Journal , vol. 29, no. 12.
  • Brdulak A., 2006, CSR jako nowa koncepcja rozwoju firm, [w:] Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, red. Brdulak H., Gołębiowski T., Warszawa.
  • Bustamante S., Brenninger K., 2014, CSR and its Potential Role in Employer Branding. An Analysis of Preferences of German Graduates, [w:] Making the Number of Options Grow. Contributions to the Corporate Responsibility Research Conference 2013, Baumgartner R.J., Gelbmann U., Rauter R. (red.).
  • Godfrey P., Merrill C., Hansen J., 2009, The relationship between corporate social responsibility and shareholder value: An empirical test of the risk management hypothesis, Strategic Management Journal, vol. 30, no. 4.
  • Green Paper. Promoting The European Framework for the Corporate Social Responsibility, European Commision.
  • Greser J., 2008, Społeczna odpowiedzialność biznesu w polityce gospodarczej Unii Europejskiej, Poznań.
  • http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-fakty-a-opinie-wspolne-badanie-kpmg-polska-i-forum-odpowiedzialnego-biznesu (27.11.2015).
  • Komisja Europejska, 2008, Communication from the commission on the European Competitiveness, Report 2008-SEC (2008)2853, Bruksela.
  • Orlitzky M., Schmidt F.L., Rynes S.L., 2003, Corporate social and financial performance: A meta-analysis, Organization Studies, vol. 24, no. 3.
  • Pava M.L., Krausz J., 1995, Corporate Responsibility and Financial Performance. The Paradox of Social Cost, Westport, Conn, Quorum Books.
  • Pivato S., Misani N., Tencati A., 2008, The impact of corporate social responsibility on consumer trust: the case of organic food, Business Ethics: A European Review, no. 17(1).
  • Vlachos P.A., Tsamakos A., Vrechopoulos A.P., Avramidis P.K., 2009, Corporate social responsibility:attributions, loyalty, and the mediating role of trust, Journal of the Academy of Marketing Science, Summer, vol. 37, issue 2.
  • Silke Bustamante, 2014, CSR, Trust and the Employer Brand, CSR Trends, [w:] Beyond Business as Usual, Reichel J. (red.), CSR Impact, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171427983

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.