PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 2 (10) | 61--68
Tytuł artykułu

O psychologii społecznej w zarządzaniu biznesem

Warianty tytułu
Social Psychology in Business Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poniższy ma dotyczyć w swym zasadniczym wymiarze ogólnych, czyli społecznych problemów psychologii kierowania/zarządzania w biznesie. Szerzej rzecz ujmując ma dotyczyć zasad, praw, uwag i pewnych refleksji na temat wykorzystywania psychologii społecznej w kierowaniu/zarządzaniu działalnością gospodarczą. Biznes to działania gospodarcze lub finansowe, proces wytwarzania dóbr lub usług w celach komercyjnych z elementami znacznego ryzyka; zaangażowanie w organizację zarządzania ludźmi w procesie pracy; to realizowanie zamiarów strategicznych, taktycznych i operacyjnych; to łącznie oddzielnych elementów w logiczny i spójny system wytwarzający dochód i dających korzyść nie tylko samemu przedsiębiorcy, ale i otoczeniu. W języku potocznym przez biznes rozumie się po prostu coś, co przynosi dochód. Jeden z najbardziej chyba lapidarnych opisów biznesu dał P. Fortuna w książce Subiektywna psychologia biznesu traktując go jako maszynerię posiadającą jeden podstawowy cel: maksymalizowanie zysków przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów; z czym trudno, zdroworozsądkowo myśląc, nie zgodzić się. Autor zaraz w następnym zdaniu przestrzega, aby nie zapominać, że firmy (biznesy) nie są organizacjami pożytku publicznego i wszystko, co sprzyja osiągnięciu celu będzie poważnie brane pod uwagę. Możemy to traktować jako ostrzeżenie ale i jako swego rodzaju nadzieję. Dodajmy, iż coraz częściej do powyższych czynników określających biznes dodaje się, mamy na uwadze tylko deskryptywność (która nie zawsze musi się pokrywać z rzeczywistością), jego społeczną odpowiedzialność.(fragment tekstu)
EN
In the article author presents his views on psychology of micro and macro business management. At the same time clearly distinguishes psychology in general and psychology of a business running and entrepreneurship. The author also presents the content of the concepts of business and entrepreneurship. He does not agree that business or entrepreneurship have their psychology. Psychology is related only related to people and people in action. Special attention is paid to persons performing managerial functions and their specific features and characteristics. Article is based largely on international achievements of the subject.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie
Bibliografia
  • Fortuna P., Subiektywna psychologia biznesu, Gd. Wyd. Psych., Sopot, 2015, str. 17.
  • Perkins J., Hitman Wyznania ekonomisty od brudnej roboty. Wyd.: Studio Emka, Warszawa 2006.
  • Kotarbiński T, Traktat o dobrej robocie, Wyd. Ossolineum, 1969, s.140
  • Tatarkiewicz W., Historja filozofji, Ossolineum, Lwów, 1933.
  • Grzesiuk L., (Umiejętności menedżera Psychologia stosowana dla menedżerów Wyd. WSHiP Warszawawa, 2001, str. 16.
  • Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, Gd. Wyd. Psych; 2004 r. (zwłaszcza rozdz.1).
  • Aronson E., Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa, 1978, str.31.
  • Stelmach W., Socjologia i socjotechnika kierowania, Wyd. WSM, Warszawa 2014.
  • Szewczuk W., Psychologia człowieka dorosłego, Wyd.: Wiedza Powszechna, Warszawa 1959 str. 44.
  • Maslow A., Motywacja i osobowość, Wyd. PAX, Warszawa 1990.
  • Wilk A., Koncepcje polityczne Bertranda Russella, Wyd. PTM, Warszawa 2009.
  • Mills G. W., Elita władzy, KiW ,Warszawa 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171428029

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.