PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 | 2--7
Tytuł artykułu

The Concept of Exhaustion of Trade Mark Rights - Origins and Challenges in the Context of E-commerce

Warianty tytułu
Instytucja wyczerpania prawa do znaku towarowego - rodowód i wyzwania w kontekście handlu elektronicznego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Artykuł przedstawia rodowód i ewolucję tzw. zasady wyczerpania prawa do znaku towarowego. Dzięki wyczerpaniu prawa do znaku towarowego, dystrybutorzy mogą podejmować działania dotyczące towarów producentów (np. dalsza sprzedaż, szeroko rozumiane działania reklamowe) na danym terytorium. Z kolei przyjęte w prawie unijnym ograniczenie terytorialne tej zasady pozwala producentom różnicować parametry produktów oferowanych pod tym samym znakiem towarowym na różnych terytoriach (np. EOG i poza nim). W artykule wskazano, że egzekwowanie przestrzegania ograniczonej terytorialnie zasady wyczerpania prawa do znaku towarowego staje się utrudnione w związku z rozwojem platform handlu elektronicznego, takich jak np. serwis aukcyjny eBay. Serwisy tego typu niwelując znaczenie odległości, umożliwiają nabywcom dotarcie do partii towarów przeznaczonych na odległe rynki. Towary te, choć oferowane pod tą samą marką, co na rynku rodzimym internauty, mogą charakteryzować się odmiennymi parametrami i spełniać inne funkcje marketingowe niż na rynku rodzimym internauty. W konsekwencji dostępność tych partii produktów może wpływać na postrzeganie marki na rynku rodzimym internauty. Jak wynika z orzecznictwa wskazanego w artykule, ten stan rzeczy może mieć istotny wpływać na skuteczność realizacji strategii marek oferowanych na rynkach międzynarodowych. (abstrakt oryginalny)
EN
It can be therefore concluded from this paper that the right of protection for a trade mark has no absolute range. If it were not for the principle of exhaustion of trade mark rights, dating back to the beginning of the 20th century, it would be impossible for any other entrepreneur, who does not own rights to the trade mark, to use it without the consent of the proprietor. In line with mandatory regulations, trade mark rights within the EEA area are not exhausted, if a given batch of goods has not been put on the market by the proprietor, or if it has been put on the market beyond the EEA. Presented in this article, the dispute between L'Oréal and eBay may prove to become a precedent with regard to the application of the exhaustion concept in e-commerce. The dispute has exposed that the Internet undermines the effectiveness of territorial limitations on which the whole legal construct of the exhaustion principle is based. As a result of enabling purchasers to gain access to batches of goods targeted for remote markets, the Internet may also call into question the effectiveness of marketing strategies based on the geographical differentiation of product brands and products under the same brands. The case of L'Oréal vs eBay also indicates that whether there are factors on the basis of which it may be concluded that an offer for sale or advertisement, displayed on an online marketplace accessible from the territory covered by the trade mark, is targeted at consumers in that territory, should be assessed individually for each case. Undoubtedly, the need to carry out case-law assessments, as compared to the huge scale of transactions carried out online, may subject trade mark proprietors to huge costs related to monitoring the observation of the exhaustion principle on a global scale and to the heightened risk of legal disputes. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
2--7
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Skubisz, R. (2012). Prawo własności przemysłowej. System Prawa Prywatnego. Warszawa: CH Beck.
  • Szczepanowska-Kozłowska, K. (2002). Wyczerpanie prawa ochronnego na znak towarowy. Monitor Prawniczy, (16).
  • Tułodziecki, O., Wysokińska, M. (2011), Jak przeciwdziałać wyczerpaniu prawa ochronnego na znak towarowego. Rzeczpospolita, (32 of 9.2.2011).
  • First Council Directive 89/104/EEC of 21 December 1988 to approximate the laws of the Member States relating to trade marks, Official Journal of 1998, L 040/1 of 11.2.1989.
  • Directive 2008/95/EC of the European Parliament and of the Council of 22 October 2008 to approximate the laws of the Member States relating to trade marks, Official Journal L 299 of 8.11.2008.
  • Gesetz zur Reform des Markenrechts und zur Umsetzung der Ersten Richtlinie 89/104/EWG des Rates vom 21. Dezember 1998 zur Angleichung der Rechtsfortschriften der Mitgliedstaaten uber die Marken (Markenrechtsreformgesetz) vom 25. Oktober 1994, BGB1.1, S. 3082,1995 I S. 156,19961 S. 682). Law to reform the Law of Trade Marks and implement the First Council Directive 89'104/EEC of 21 December 1998 to approximate the laws of the Member States relating to trade marks on Trade of 25 October 1994 (BGB1.19941, p. 3082, 1995 I p. 156,1996 I p. 682).
  • Council Regulation (EC) No 40/94 of 20 December 1993 on the Community trade mark, Official Journal of 1994 No L 011/1.
  • Council Regulation (EC) No. 207/2009 of 26 February 2009 on the Community trade mark, Official Journal of 24.3.2009, L 78.
  • Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej [Act of 30 June 2000 - the Industrial Property Law], Journal of Laws of 2013.1410 as amended.
  • Deutsches Reichsgericht, Kolnisch Wasser, 1902, RGZ 50, 229.
  • Ruling of the Higher Regional Court in Munich (OLG Munchen) of 12.10.1995 in the case "GT - ALL TERRA", GRUR Int. 1996, 730ff.
  • Judgment of the Court (Grand Chamber) of 12 July 2011, L'Oreal SA and Others v eBay International AG and Others, European Court Reports 20111-06011.
  • Judgment of the Court of 7 December 2010 in Joined Cases C-585/08 and C-144/09 Pammer and Hotel Alpenhof, ECR p. 1-12527.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429149

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.