PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 3 (CD) | 1143--1152
Tytuł artykułu

Innowacje organizacyjne jako determinanty budowania przewagi konkurencyjnej na rynku usług medycznych

Warianty tytułu
Organisational Innovations as Determinants of Building Competitive Advantage on the Healthcare Service Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Noblista K. Arrow w latach 70tych XX wieku dowiódł, że funkcjonowanie sektora opieki medycznej nie podlega klasycznym regułom rynkowym. Czynnikami kluczowymi są asymetria informacji oraz popyt indukowany przez podaż. Również J. Stiglitz dostrzegł niedoskonałość rynku usług medycznych i powiązał z nią koleje składniki: ograniczoną konkurencję, wpływ instytucji non profit oraz rolę ubezpieczeń (Folland, Goodman, Stano, Suchecka, Korona i Siciarek, 2013, ss. 11-12). Przygotowany artykuł stanowi analizę literatury z obszaru funkcjonowanie dostawców usług medycznych na rynku krajowym w celu opracowanie modelu innowacji jako elementu determinującego konkurencyjność z uwzględnieniem przedsiębiorczości i innowacyjności jako motorów ich rozwoju. Autor zwraca w nim uwagę na aspekt zaspokojenia stale rosnących potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, które powinno być realizowane poprzez poprawę jakości świadczeń oraz uzyskanie optymalnego rachunku ekonomicznego dostawcy usług. W pracy badawczej autor stosuje metody opisowe, analityczne i studia literaturowe. (abstrakt oryginalny)
EN
Arrow in the 70s of the twentieth century has shown that the functioning of the health care sector cannot submit to the classic market rules. Key factors are the asymmetry of information and supply-induced demand. Stiglitz also paid attention on market failure of medical services and linked it with: limited competition, the impact of non-profit institutions and the role of insurance. (Folland, Goodman, Stano, Suchecka, Korona i Siciarek, 2013, pp. 11-12). The article is a literature review in the topic of the medical providers at national market in order to develop a model of innovation as a determining element of competitiveness with impact of entrepreneurship and innovation as factors of development. The author pays attention to the aspect of satisfying the growing needs of public health, which should be implemented by improving the quality of provided service. In the research the author uses descriptive methods, analytical and literature studies. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1143--1152
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Bal-Woźniak, T. (2007). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy W: S. Lis (red.) Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • Bielicki, R. i Ciesielski, T. (2012). Strategiczna karta wyników jako narzędzie poprawy konkurencyjności jednostek medycznych. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania/Uniwersytet Szczeciński, 25, 269-286.
  • Bratnicki, M., Zbierowski, P. i Kozłowski, R. (2007). Czynniki wpływające na kształtowanie przedsiębiorczości w kontekście badań Global Entrepreneurship Monitor W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.) Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
  • Chodyński, A. (2003). Innowacyjność i jakość w strategii rozwoju firmy. Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu.
  • Exton, R. i Totterdill, P. (2009). Workplace innovation: bridging knowledge and practice. AI & Society, 23(1), 3-15.
  • Folland, S., Goodman, A.C., Stano, M., Suchecka, J., Korona, M., i Siciarek, M. (2011). Ekonomia zdrowia i opieki zdrowotnej. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Głód, G. i Głód, W. (2014). Uwarunkowania innowacyjności w publicznych i niepublicznych jednostkach ochrony zdrowia. Studia Ekonomiczne, 183, 74-85.
  • Głód, W. i Ingram, T. (2015). Procesy innowacyjne w małych i średnich przedsiębiorstwach - studia przypadków. Studia Ekonomiczne, 212, 52-69.
  • Gulda, K. (2008). Wzrost gospodarczy a transfer technologii. Wzrost gospodarczy a innowacje. Publikacja pokonferencyjna, Wrocław.
  • Jasiński, A. (1992). Przedsiębiorstwo innowacyjne na rynku. Warszawa: Książka i Wiedza.
  • Jończyk, J. (2011). Kształtowanie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej w szpitalu publicznym. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, 43-54.
  • Kortan, J. (red.). (1997). Podstawy ekonomiki i zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Koszałka, J., Hubert, R. i Sluismans, J. (2011). Doradztwo dla strategii rozwoju innowacyjnego w MŚP, Gdańsk: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Koźmiński, A. (2001). Jak tworzyć gospodarkę opartą na wiedzy W: Strategia rozwoju Polski u progu XXI wieku, Kancelaria Prezydenta RP i Komitet Prognoz "Polska 2000 Plus". Warszawa: PAN.
  • Lewis, W.W. (2005). Potęga wydajności. Warszawa: CeDeWu.
  • Limański, A. i Śliwińska, K. (2002). Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. Warszawa: Difin.
  • Małkowska, M.A. (2014). Innowacje technologiczne na rynku usług medycznych w Polsce. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, 1(39), 26-37.
  • Mazur-Wierzbicka, E. (2015). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1(26), 97-109.
  • Okoń-Horodyńska, E. (2013). wykłady Polityka innowacyjna UE, wykład 1.
  • Olczyk, M. (2008). Konkurencyjność. Teoria i praktyka. Warszawa: CeDeWu.
  • Osiadowicz, J. (2012). Innowacje w sektorze usług. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  • Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Poskrobko, B. (2011). Gospodarka oparta na wiedzy. Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
  • Repetowski, R. (2008). Rola innowacji w funkcjonowaniu przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 173-187.
  • Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm, Socjalizm, Demokracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Sobczyk, G. (2006). Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Sokołowska, A. (2007). Zarządzanie karierą osobistą menedżera jako element kształtowania kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa W: S. Lis (red.), Gospodarka Polski na początku XXI wieku. Innowacyjność i konkurencyjność. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • Ustawa o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 654).
  • Wiercińska, A. (2012). Specyfika rynku usług zdrowotnych. Zarządzanie i Finanse, 10(2), 165-176.
  • Wiśniewska, M. i Muzolf, A. (2011). Projakościowe strategie zarządzania i ich zastosowanie w obszarze opieki zdrowotnej na przykładzie Swissmed Centrum Zdrowia. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 55, 77-90.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429159

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.