PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 421 Sieci międzyorganizacyjne, procesy i projekty w erze paradoksów | 579--590
Tytuł artykułu

Wykorzystanie sna w analizie powiązań komponentów modelu biznesu

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sna Use of Components Connections Analysis of Business Model
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Analiza sieci społecznej i/lub organizacyjnej stała się istotnym elementem badań w nauce o zarządzaniu z towarzyszącym jej instrumentarium (ilościowym, jakościowym, graficznym), które pozwala na zobrazowanie i zbadanie dowolnego fragmentu rzeczywistości z perspektywy relacji i współzależności. W artykule podjęto próbę analizy interrelacyjności w kontekście wpływu i współzależności występujących między komponentami zdefiniowanego modelu biznesu firmy działającej w branży wirtualnej rzeczywistości.. Analiza sieci pozwoliła wyodrębnić, z zastosowaniem klasycznych mierników centralności (stopień i bliskość), kluczowe komponenty modelu biznesu. Wykorzystano również tzw. strefę wpływu, która pozwoliła z kolei na identyfikację komponentów pozostających w bezpośrednim oddziaływaniu komponentu "ego" wybranego na drodze zajmowanej (centralnej) pozycji w sieci. Dokonano również symulacji, usuwając ów komponent, aby sprawdzić, jak kształtują się zmiany w pozostałych komponentach mierzone w oparciu o całkowitą centralność węzła(abstrakt oryginalny)
EN
Social network analysis and/or organizational network analysis became an important element of research in the science of management with its accompanying (quantitative, qualitative, graphical) instruments, which allows to illustrate and explore any part of reality from the relationships and interdependencies perspective. This article attempts to analyze this interrelationship in the context of its impact and interdependencies that occur between defined business model components operating in the virtual reality sector. Network analysis has allowed to extract, using classical measures of centrality (degree and closeness), key components of business model. The author has also used the so-called sphere of influence, which, in turn, allows for the identification of busienss model components remaining in the direct interaction with "ego" component, occupying the central position in the network. A kind of simulation has been used by removing this central component to determine how this change has acctually shaped the changes in the other components measured by the total degree centrality of a node(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University
Bibliografia
  • Afuah A., 2014, Business Model Innovation: Concepts, Analysis, and Cases, Routledge, New York.
  • Borgatti S.P., Everett M.G., Johnson J.C., 2013, Analyzing Social Networks, SAGE Publications, London.
  • Bowman C., Ambrosini V., 2000, Value creation versus value capture: Towards a coherent definition of value in strategy, British Journal of Management, vol. 11, no. 1, s. 1-15.
  • Carley K.M., Diesner J., Reminga J., Tsvetovat M., 2007, Toward an interoperable dynamic network analysis toolkit, Journal Decision Support Systems, vol. 43, no. 4, s. 1324-1347.
  • Cross R.L., Parker A., 2004, The Hidden Power of Social Networks: Understanding how Work Really Gets Done in Organizations, Harvard Business Press, Boston.
  • Czakon W. (red.), 2011, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Czakon W., 2012, Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Falencikowski T., 2013, Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.
  • Freeman L.C., 1979, Centrality in social networks: conceptual clarification, Social Networks, vol. 1, s. 215-239.
  • Jabłoński M., 2013, Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa.
  • Jabłoński M., 2015, Skalowalność modeli biznesu w środowisku sieciowym, Difin, Warszawa.
  • Kay J., 1995, Why Firms Succeed, Oxford University Press, New York.
  • Merrill J., Caldwell M., Rockoff M.L., Gebbie K., Carley K.M., Bakken S., 2008, Findings from an organizational network analysis to support local public health management, Journal of Urban Health: Bulletin of the New York Academy of Medicine, vol. 85, no. 4, s. 572-584.
  • Osterwalder A., Pigneur Y., 2010, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons (polskie wydanie ukazało się w 2012), Hoboken, New Jersey.
  • Prell C., 2012, Social Network Analysis: History, Theory and Methodology, SAGE Publication, London.
  • Scott J., 2012, Social Network Analysis, SAGE Publication, London.
  • Ujwary-Gil A., 2015, Analyzing business model and intellectual capital components, [w:] A. Garlatti, M. Massaro (red.), Proceedings of the 16th European Conference on Knowledge Management, Uniwersytet Udine, Włochy, s. 791-792.
  • Ujwary-Gil A., Candi, M., 2014, Analyzing business model components using the sensitivity model, [w:] A. Ujwary-Gil, A. Nalepka (red.), Business and Non-Profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers' Demands, vol. 13, WSB-NLU, Nowy Sącz, s. 84-102.
  • Ujwary-Gil A., 2012, Intellectual Capital Statement (ICS) as a method of measurement and management of knowledge assets, [w:] J.G. Cegarra (ed.), Proceedings of the 13th European Conference on Knowledge Management, Universidad Politécnica de Cartagena, Hiszpania, s. 1211-1222.
  • Vester F., 2012, The Art of Interconnected Thinking: Tools and Concepts for a New Approach to Tackling Complexity, Mcb Verlag, Munich.
  • Wasserman S., Faust K., 1994, Social Network Analysis: Methods and Applications, Cambridge University Press, UK.
  • Writz B.W., Pistoia A., Ullrich S., Göttel V., 2015, Business Models: Origin, Development and Future Research Perspective, Long Range Planning (w druku).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429173

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.