PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 7 | nr 1 | 75--90
Tytuł artykułu

Sources of Financing Knowledge-Based Economy : the Case of Formal, Non-Formal and Informal Education in Poland

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Globalization, negative demographic trends, new sources of knowledge and volatile job market are the determining factors behind the change in approach to the education system in Poland. Formal, non-formal and informal education is the sine qua non of the implementation of a knowledge-based economy in Poland. This process, however, requires an in-depth analysis of the funding of education. So far there have been no Polish publications analyzing the funding of the three aforementioned forms of education. Therefore, the aim of this paper is to assess the possibilities to implement knowledge-based economy with regard to the current funding of formal, non-formal and informal education in Poland. The study involved the analysis of national and EU documents on subject and object oriented funding of educational tasks and procedures for determining the amount of funding allocated to these tasks. The analysis showed that the barrier inhibiting the implementation of knowledge-based economy is the lack of legal regulations enabling the implementation of new solutions for financing education in Poland. These solutions involve the effective joint funding from the state budget, local government budgets and private funds (provided by employers and learners). This requires urgent conceptual work and initiating implementation projects in the area of public finance in Poland. (original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
75--90
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Poland
Bibliografia
  • Bilans kapitału ludzkiego (2011). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Uniwersytet Jagielloński.
  • Drucker P.F. (1999). Społeczeństwo pokapitalistyczne. Warszawa: PWN.
  • Epple D., Ferreyra M.M. (2008). School Finance Reform: Assessing General Equilibrium Effects. Journal of Public Economics, 92(5-6). DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2007.11.005.
  • Fitz-Enz J. (2009). The ROI of Human Capital: Measuring the Economic Value of Employee Performance. New York: Amacom.
  • Greiff S., Wüstenberga S., Csapób B., Demetriouc A., Hautamäkid J., Graessere A.C., & Martina R. (2014). Domain-general Problem Solving Skills and Education in the 21st Century. Review of Educational Research, 13. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2014.10.002.
  • Gyamera G.O. (2014). Education, Democracy and Development: Does Education Contribute to Democratization in Developing Countries?. Journal of Education Policy, 13(3).
  • Hendricks M.D. (2014). Does It Pay to Pay Teachers More? Evidence from Texas. Journal of Public Economics, (109). DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpubeco.2013.11.001.
  • Kleer J. (2009). Gospodarka oparta na wiedzy a globalizacja: związki czasowe i przyczynowe. In: J. Kotowicz-Jawor (Ed.). GOW - wyzwanie dla Polski. Warszawa: PWE.
  • Kleer J. (2003). Co to jest GOW. In: A. Kukliński (Ed.). Gospodarka oparta na wiedzy. Warszawa: KBN.
  • Kowalska I. (2010). Finansowanie ze środków publicznych edukacji na wsi. Warszawa: Wyd. SGGW.
  • Niemczyk L. (2013). Rachunkowość finansowa aktywów kompetencyjnych i kapitału intelektualnego, nowy dział rachunkowość. Rzeszów: Pacioli Institute.
  • Okoń W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wyd. Żak.
  • Polskie flexicurity - propozycje założeń do zmian prawnych (2012). Warszawa: Lewiatan, Instytut Badań Strukturalnych.
  • ReferNet Raport na temat polityki w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (2010). Warszawa: Fundacja Fundusz Współpracy.
  • Wolf E.N., Baumol W.J., & Saini A.N. (2014). A Comparative Analysis of Education Costs and Outcomes: The United States vs. Other OECD Countries. Economics of Education Review, 39.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171429668

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.