PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | Marginalizm zachodni | 106--118
Tytuł artykułu

Zagadnienie równowagi rynkowej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Marshall w swej nowatorskiej teorii wartości uwzględnił zarówno stronę popytową, jak i podażową. Dzięki temu wprowadził do analizy ekonomicznej pojęcie popytu i podaży. W teorii popytu (teorii popytu konsumpcyjnego) Marshall zajął się przede wszystkim określeniem zasad rządzących wyborami konsumenta, które wynikały z odczuwalnych potrzeb. Jako jeden z pierwszych zaobserwował ścisłą zależność między potrzebą (preferencjami) a popytem. Analizę popytu oparł na psychologicznej kategorii użyteczności: "Użyteczność jest traktowana jako współzależność z pragnieniem lub potrzebą". Popyt był z jednej strony określony przez subiektywne potrzeby ludzkie (pragnienia oraz indywidualne interesy), a z drugiej - przez cenę danego dobra (nie uwzględnił wpływu innych czynników). Zgodnie z tą interpretacją tylko potrzeby i cena determinowały wielkość popytu społecznego. Marshall swą teorię popytu rozpoczął od zbadania relacji między popytem a użytecznością. Użyteczność definiował jako pragnienie posiadania dobra ze względu na możliwość zaspokojenia odczuwalnej potrzeby. Kontynuując rozważania, doszedł do wniosku, że wielkość popytu zależała od przyrostu użyteczności całkowitej (wynikał on z powiększenia zapotrzebowania na dobro o kolejną jego jednostkę). W miarę jednak przyrostu ilości posiadanych jednostek danego dobra przyrost użyteczności (zadowolenia) malał - Marshall w tej kwestii uwzględnił działanie I prawa Gossena. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
106--118
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bartkowiak R. :Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo.
  • Belka M.: Doktryna społeczno-ekonomiczna Miltona Friedmana. PWN, Warszawa 1986.
  • Blaug M.: Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Dach Z.: Mikroekonomia. Wydawnictwo Akademii Ekonomiczne], Kraków 1997.
  • Dzionek-Kozłowska J.: System ekonomiczno-społeczny Alfreda Marshalla. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Górski J., Sierpiński W.: Historia powszechnej myśli ekonomicznej 1870- 1950. PWN, Warszawa 1979.
  • Heilbroner R.L.: Wielcy ekonomiści. Czasy. Życie. Idee. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1993.
  • Kaźmierczak A.: Rozwój teorii pieniądza na Zachodzie. "Finanse" 1984, nr 4.
  • Landreth H., Colander D.C.: Historia myśli ekonomicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Landreth H., Colander D.C.: Historia myśli ekonomicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Marshall A.: Zasady ekonomiki. T. II. Wydawnictwo M. Arcta, Warszawa 1928.
  • Narski Z.: Ekonomia w rozwoju. Historia myśli ekonomicznej. SUSPENS, Toruń 2001.
  • Schaal P.: Pieniądz i polityka pieniężna. PWN, Warszawa 1996.
  • Spychalski G. B.: Zarys historii myśli ekonomicznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Stankiewicz W.: Historia myśli ekonomicznej. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1998.
  • Stankiewicz W.: Historia myśli ekonomicznej. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • Taylor E.: Historia rozwoju ekonomiki. T. II. PWN, Poznań 1958.
  • Taylor E.: Historia rozwoju ekonomiki. T. II. Wydawnictwo Delfin, Lublin 1991.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430694

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.