PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. nr 45 | 224--236
Tytuł artykułu

The Significance of Information and Communication Technologies in the Development of the Strategic Advantage of SMEs in South-Eastern Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Znaczenie technologii informacyjnych w budowaniu przewagi strategicznej przedsiębiorstw MSP południowo-wschodniej Polski
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Uzyskanie przewagi strategicznej przez przedsiębiorstwa MSP jest w dużej mierze związane z posiadanymi zdolnościami absorpcji technologii informacyjnej przez podmioty. Jest to związane z takimi aktywnościami jak wymiana zasobów takich jak informacje oraz poprzez budowę systemu wspierającego proces gospodarowania, dający możliwość szybkiej reakcji na powstające w otoczeniu organizacji zmiany. W artykule poddano analizie zebrany materiał badaczy w kontekście postawionej tezy o znaczeniu dla przedsiębiorstw sfery MSP zdolności i umiejętności wykorzystania ICT do budowy platformy IT w kontekście budowy przewagi strategicznej na konkurencyjnym rynku przedsiębiorstw. W opracowaniu wykorzystano podejście zasobowe związane z koncepcją charakterystyki endo- oraz egzogennych uwarunkowań rozwoju, skupiające się na zasobach organizacji oraz pozwalające ocenić aktywność organizacji w jej otoczeniu. Proces ten został przeprowadzony, by możliwa była identyfikacja zdolności tworzenia przewagi strategicznej przedsiębiorstw MSP. Jest to uwarunkowane podnoszeniem sprawności procesów informacyjnych w organizacji (budowę odpowiedniej platformy informatycznej wymiany informacji) oraz dostosowywania się do zmian konkurencyjnego otoczenia. Takie zaangażowanie zwiększa możliwość przedsiębiorstwa w zakresie adaptacyjności i innowacyjności, co pozwala także osiągnąć przewagę strategiczną. Firmy sektora MSP, które charakteryzują się niewystarczającym zaangażowaniem w podejściu do absorpcji IT charakteryzują się brakiem spójnej strategii rozwoju oraz wykorzystania informacyjnej oraz komunikacyjnej technologii (ICT) w budowaniu przewag strategicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
Gaining strategic advantage by SMEs is strongly associated with their absorption capacity of information technology by the entities. It is associated with activities such as exchange of resources, i.e. information, and building the system supporting the management process, which provides the capacity to quickly respond to emerging changes in the environment of the organisation. The article analyses the collected material in the context of the thesis concerning the importance of SMEs' skills and their ability to use ICT to build IT platforms in the process of developing strategic advantage in a competitive market. This study is based on resource based theory (RBT) approach related to the concept of characteristics of the endo- and exogenous determinants of development, while focusing on the resources of organisation. This process has been carried out to allow for the identification of the ability to create strategic advantage for SMEs. This is contingent on raising the efficiency of information processes in the organisation (the construction of a suitable IT platform for information exchange) and to adapt to changes in the competitive environment. Such involvement increases the potential of a company in terms of adaptability and innovation, which also allows to achieve strategic advantage. Proper management of these components in the enterprise helps to gain advantage primarily in terms of innovation, but also in the field of reputation, structure and architecture of the company or of all the elements that create additional values, which hare a source of competitive advantage. SMEs that are characterised by insufficient engagement in the It absorption approach tend to lack a coherent development strategy and fail to use information and communication technologies (ICT) in building a strategic advantage. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
224--236
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Rzeszów, Poland
Bibliografia
  • Aral S., Weill P., 2007, IT Assets, Organizational Capabilities, and Firm Performance: How Resource Allocations and Organizational Differences Explain Performance Variation, Organ. Sci. 18, 763-780.
  • Artandi S., 1982, Computers and the Postindustrial Society: Symbiosis or Information Tyranny? J. Am. Soc. Inf. Sci. 33, 302-307, http://dx.doi:10.1002/asi.4630330509
  • Barney J., 1991,. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, J. Manag. 17, 99. http://dx.doi.org/10.1177/014920639101700108
  • Baruch Lev, Juergen H Daum, 2004, The dominance of intangible assets: consequences for enterprise management and corporate reporting, Meas. Bus. Excell. 8, 6-17.
  • Bell D., 1980, The social framework of the information society [in:] The Microelectronics Revolution: The Complete Guide to the New Technology and Its Impact on Society, ed. T. Forester, pp. 500-549.
  • Bell D., 1973, The coming of post-industrial society; a venture in social forecasting, Basic Books, New York.
  • Cravens D.W., Piercy N.F., Shipp S.H., 1996, New Organizational Forms for Competing in Highly Dynamic Environments: the Network Paradigm, Br. J. Manag. 7. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8551.1996.tb00115.x
  • Czakon W., 2013, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Czakon W., 2011, Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Czerniachowicz B., 2012, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Wydaw. Nauk. Uniw. Szczec. 287-302.
  • David W. Cravens, Nigel F. Piercy, 1994. Relationship Marketing and Collaborative Networks in Service Organizations. Int. J. Serv. Ind. Manag. 5, 39.
  • Dewan S., Kraemer K.L., 2000. Information Technology and Productivity: Evidence from Country-Level Data. Manag. Sci. 46, 548. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.46.4.548.12057
  • Glover G., Friedman H., 2014, Cultural Dilemmas and Sociocultural Encounters: A Transcultural Approach for Understanding, Assessing, and Changing Culture.Organ. Dev. J. 32, 79-92.
  • Glover J., Jones G., Friedman H., 2002, Adaptive Leadership: When Change Is Not Enough (Part One). Organ. Dev. J. Vol. 20, 15-32.
  • Hitt M.A., He X., 2008, Firm strategies in a changing global competitive landscape, Bus. Horiz. 51, 363-369, http://dx.doi:10.1016/j.bushor.2008.05.001
  • Hitt M.A., Keats B.W., DeMarie S.M., 1998, Navigating in the new competitive landscape: Building strategic flexibility and competitive advantage in the 21st century. Acad. Manag. Exec. 12, 22-42, http://dx.doi:10.5465/AME.1998.1333922.
  • Hoyer V., 2008, Modeling Collaborative e-Business Processes in SME environments, J. Inf. Sci. Technol. 5, 46-59.
  • Iacobucci D., 1998, Interactive marketing and the meganet: Networks of networks, J. Interact. Mark. 12, 5-16, http://dx.doi:10.1002/(SICI)1520-6653(199824)12:1<5:: AID-DIR2>3.0.CO;2-D
  • Inhelder B., Chipman H.H., Zwingmann C., Piaget J., 1976, Piaget and his school: a reader in developmental psychology, Springer-Verlag, New York. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-46323-5
  • Lev B., 2004, Sharpening the Intangibles Edge, Harv. Bus. Rev. 82, 109-116.
  • Lev B., 2002, INTANGIBLES AT A CROSSROADS: What's Next? Financ. Exec. 18, 3539. http://dx.doi.org/10.15358/0935-0381-2003-3-4-121
  • Lev B., Radhakrishnan, S., Zhang W., 2009, Organization Capital. Abacus 45, 275 -298, http://dx.doi:10.1111/j.1467-6281.2009.00289.x
  • Levy M., Powell P., 2005, Strategies for Growth in SMEs: The Role of Information and Information Systems, Elsevier Butterworth-Heinemann Information Systems Series, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Likert R., 1932, A technique for the measurement of attitudes, Arch. Psychol. 140, 1-55.
  • Miles R.E., Snow, C.C., Meyer A.D., Coleman J., Henry J., 1978, Organizational Strategy, Structure, and Process, Acad. Manage. Rev. 3, 546-562, http://dx.doi:10.5465/AMR.1978.4305755
  • Obłój K., 2001, Strategia organizacji, Polskie Wydaw. Ekonomiczne, Warszawa.
  • OECD, 2005, Good Practice Paper on ICTs for Economic Growth and Poverty Reduction, DAC J. 1-69.
  • Oliner S.D., Sichel D.E., 2002, Information Technology and Productivity: Where Are We Now and Where Are We Going? Econ. Rev. 07321813 87, 15.
  • Penrose E.T., 1959, The theory of the growth of the firm. John Wiley and Sons, New York.
  • Piaget J., 1971, Biology and knowledge; an essay on the relations between organic regulations and cognitive processes, University of Chicago Press, Chicago.
  • Piatkowski M., 2006, Can information and communication technologies make a difference in the development of transition economies? Inf. Technol. Int. Dev. 3, pp-39. http://dx.doi.org/10.1162/itid.2006.3.1.39
  • Pohjola M., 2001, World Institute for Development Economics Research, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto (Eds.), Information technology, productivity, and economic growth: international evidence and implications for economic development, UNU/WIDER studies in development economics. Oxford University Press, Oxford, New York.
  • Raport P., n.d. Oprogramowanie, usługi i infrastruktura ICT w małych i średnich firmach w Polsce 2010.
  • Rosłanowska-Plichcińska M., Jarosiński M., 1996, Granice konkurencji. Grupa Lizbońska, Poltext, Warszawa.
  • Sandhu M., Gunasekaran A., 2010, Handbook on Business Information Systems, World Scientific, Singapore.
  • Scott N., Baggio R., Cooper C., 2008, Network analysis and tourism: from theory to practice, Aspects of tourism, Channel View Publications, Clevedon [England], Buffalo, NY.
  • Singh J., Howell R.D., Rhoads G.K., 1990, Adaptive Designs for Likert-Type Data: An Approach for Implementing Marketing Surveys, J. Mark. Res. 27, 304-321, http://dx.doi:10.2307/3172588
  • Śmigielska G., 2013, Źródła konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa.
  • Tyworth M., 2014, Organizational identity and information systems: how organizational ICT reflect who an organization is. Eur. J. Inf. Syst. 23, 69-83. doi:10.1057/ejis.2013.32.
  • Wernerfelt B., 1995, The Resource-Based View of the Firm: Ten Years After, Strateg. Manag. J. 16, 171-174. http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250160303
  • Wernerfelt B., 1984, A Resource-based View of the Firm, Strateg. Manag. J. 5, 171-180. http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250050207
  • Wierzbiński B., 2012, Marketing wewnętrzny a orientacja na klienta w procesie budowy przewagi rynkowej, Zesz. Nauk. Uniw. Szczec. Probl. Zarządzania Finans. Mark. 26, 383-392.
  • Wierzbiński B.W., 2012, Znaczenie innowacji marketingowych dla mikro-przedsiębiorstw wybrane aspekty funkcjonowania, "Handel Wewnętrzny Perspekt. Rozw. Mark.", 279-288.
  • Woźniak M.G., 2004, Wzrost gospodarczy: podstawy teoretyczne, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Kraków.
  • Zakrzewska-Bielawska, A., 2013, Zasobowe uwarunkowania koopetycji w przedsiębiorstwach high-tech, Przegląd Organ, 3-8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430702

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.