PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 | 36--43
Tytuł artykułu

Zachowania pracowników sprzyjające innowacyjności organizacji w świetle badań

Warianty tytułu
The Behaviour of Employees Conducive to Innovation of Organization in the Light of the Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu zaprezentowano zagadnienie innowacyjności organizacji. Wiedząc, że w dużej mierze zależy ona od pracowników, dokonano analizy procesu tworzenia innowacji oraz działań związanych z zarządzaniem wiedzą. Zauważono, że ich skuteczność wymaga nie tylko udziału lecz także zaangażowania członków organizacji. Z tego względu określono zarówno zachowania pracowników, jak i wartości w organizacji sprzyjające innowacyjności, bowiem mają one decydujący wpływ na zaangażowanie pracowników. Wyróżniono trzy kategorie wartości: współpraca, postrzeganie jakości oraz nastawienie na uczenie się. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the issue of innovation of organization. It was noted that effectiveness of the innovation process and activities related to knowledge management requires not only the participation but also the engagement of employees. Therefore it was defined the behavior of workers and values conductive to the innovation of organization. It was known, they have a decisive influence on employee engagement. It was indicated three categories of values: cooperation, quality perception and attitude to learning. It also shows the results of empirical studies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
36--43
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • [1] Amabile T.M. (1998), How to Kill Creativity, "Harvard Business Review", September-October, p. 76-87.
  • [2] Brzeziński M. (2009), Organizacja kreatywna, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • [3] Bugdol M. (2006), Wartości organizacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • [4] Drucker P. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
  • [5] Evensen J.E. (2004), Creating an Innovative Organization, Telektronikk, Vol. 100, No. 2, pp. 42-47.
  • [6] Fisher K. (1998), The Collective Mind at Work, "Management Review", Vol. 87, No. 1, F2.
  • [7] Hopej M., Hopej-Kamińska M., Kamiński R. (2009), Kultura organizacyjna - moda czy czynnik sukcesu przedsiębiorstwa? Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot, Nr 2/3, s. 1132-1138.
  • [8] Jaakson K, Reino A., Vadi M. (2008/2009), Organizational Values and Organizational Practice: What Makes Them Diverge? "EBS Review", Iss. 25, pp. 9-25.
  • [9] Jemielniak D., Koźmiński A.K. (red.), (2012), Zarządzanie wiedzq, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • [10] Juchnowicz M. (2010), Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa.
  • [11] Kołaczyk E. (2009), Wartości w organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot, Nr 2/3,s. 1154-1163.
  • [12] Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wyd. Gebether i S-ka, Warszawa.
  • [13] Kular S" Gatenby M" Rees Ch" Soane M" Truss E. (2008), Employee Engagement: a Literature Review, "Working Paper Series", Kingston Business School, No. 19, http://eprints.kingston. ac.uk/4192/1 /19wempen.pdf, access date: 15.09.2015.
  • [14] Meyer J.P., Smith A.C. (2000), HRM Practice and Organizational Commitment. Test of Mediatian Model, "Canadian Journal of Administrative Sciences", No. 17, pp. 319-331.
  • [15] Nonaka I., Takeuchi H. (2000), Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.
  • [16] Saks A.M. (2006), Antecedents and Consequences of Employee Engagement, "Journal of Managerial Psychology", Vol. 21, No. 6, pp. 600-619.
  • [17] Smythe J. (2009), CEO - dyrektor do spraw zaangażowania, Walters a Kluwer, Kraków.
  • [18] Sosnowska A., Kłopotek A. (2000), Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa.
  • [19] Stankiewicz J. (1999), Komunikowanie się w biznesie, Astrum, Wrocław.
  • [20] Stankiewicz J., Moczulska M. (2004), Partycypacja pracownicza a innowacyjność przedsiębiorstwa, "Management", R. 8, Nr 2, s. 35-42.
  • [21] Stankiewicz J., Moczulska M. (2012), Czynniki klimatu organizacyjnego warunkujące efektywne zaangażowanie pracowników, [w:] B. Mikuła (red.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu: księga pamiątkowa dla uczczenia Jubileuszu 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej Prof. zw. dra hab. Arkadiusza Potockiego, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, s. 213-224.
  • [22] Stankiewicz J" Moczulska M. (2013), Wartości jako czynnik warunkujący zaangażowanie pracowników w organizacji w świetle wyników badań empirycznych, "Journal of Management and Finance", R. 11, Nr 4, cz. 1, s. 333-345.
  • [23] Stankiewicz J., Moczulska M. (2014), Rozwijanie zaangażowania pracowników w zarządzanie wiedzą, [w:] J. Stankiewicz, M. Moczulska (red.), Funkcjonowanie współczesnych organizacji: szanse i bariery, kierunki zmian, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, s. 51-64.
  • [24] Trends in Global Employee Engagement, Report AON Hewitt 2014, http://www.aon.com/attachments/human- -capital-consulting/2014-trends-in-global-employee-engagement-report.pdf, access date: 15.09.2015.
  • [25] West M.A. (2000), Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
  • [26] Whitfield P.R. (1979), Innowacje w przemyśle, PWE, Warszawa.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171430798

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.