PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | t. 17, z. 3, cz. 2 Studia z zarządzania międzykulturowego | 25--39
Tytuł artykułu

Kaizen - the Japanese Quality in the Polish-Japanese Academy of Information Technology

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Cultural differences can and often do create organizational problems at the workplace but can also be used to the benefit of the organization. The paper examines a few questions concerning an attempt to use the Japanese kaizen management philosophy in a Polish higher school. It is based on a case study of one of the leading private technical schools in Poland, the Polish-Japanese Academy of Information Technology in Warsaw, which participated in a project aimed at quality improvement, named "Kaizen - Japanese quality in the Polish-Japanese Institute of Information Technology". It lasted for two years and was supposed to cover all the important areas of the School's didactic process. One of the goals of the Project was also to convey the kaizen ideas among the academic community. The findings have shown that the School benefited from the Japanese approach and managed to adopt some of the core kaizen values and tools, though not in a "copy-paste" way. (original abstract)
Twórcy
  • Polish-Japanese Institute of Information Technology, Poland
Bibliografia
  • Buchanan D.C. (1965), Japanese proverbs and sayings, University of Oklahoma Press.
  • Charkiewicz M. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi w Japonii. Kultura narodowa a uwarunkowania społeczne i narodowe [in:] M. Aluchna, P. Płoszajski (ed), Zarządzanie japońskie. Ciągłość i zmiana., SGH Oficyna Wydawnicza, Warsaw.
  • Cieciora M. (2015), Zarządzanie jakością procesu dydaktycznego w szkole wyższej. Kaizen - japońska jakość w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Wydawnictwo PJATK, Warsaw.
  • Ćwiklicki M., Obora H. (2011), Hoshin kanri. Japońska metoda strategicznego zarządzania jakością w Polsce, PWE, Warsaw.
  • Dębski M. (2009), Kreowanie silnej marki, PWE, Warsaw.
  • Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. (2011), Kultury i organizacje, PWE, Warsaw.
  • Imai M. (1986), Kaizen: The key to Japan's competitive success, McGraw-Hill, New York.
  • Imai M. (1997), Gemba Kaizen: A Commonsense, Low-Cost Approach to Management, McGraw-Hill, New York.
  • Kaja J. (1994), Ekonomia japońska i japońskie fenomeny gospodarcze, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warsaw.
  • Kaja J. (1996), Eseje o japońskiej ekonomii i gospodarce, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warsaw.
  • Karpoluk J. (2012), Kłopoty z Japonią, "Dialog", no. 2, January.
  • Keeley T. (2001), International Human Resource Management in Japanese Firms. Their Greatest Challenge, Palgrave Macmillan.
  • Kisielnicki J. (2008), Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
  • Krasiński M. (2014), Kulturowe uwarunkowania wykorzystania japońskich koncepcji, metod i technik zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (2014a), Strategia Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych na lata 2014-2018 (internal document).
  • Małgorzata Cieciora Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (2014b), Wyniki ankiety dotyczącej zmiany nazwy Uczelni (internal document).
  • Yamazaki K. (2012), Japanese Global Management. Theory and Practice at Overseas Subsidiaries, Palgrave Macmillan.
  • JETRO (2015), Czym jest JETRO?, Available: https://www.jetro.go.jp/poland/jetro/info.html [17.07.2015]
  • Kaizen Institute (2015a), Glossary, Available: http://www.kaizen.com/knowledge-center/glossary.html [17.07.2015].
  • Kaizen Institute (2015b), Success stories, Available: http://www.kaizen.com/success-stories.html [17.07.2015].
  • PAIZ (2015), Polska - brama japońskich inwestycji, Available: http://www.paiz.gov.pl/20150227/polska_brama_japonskich_inwestycji
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431024

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.