PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 | 15--33
Tytuł artykułu

Problemy zarządzania zasobami ludzkimi w szkole z perspektywy nauczycieli

Warianty tytułu
Challenges Facing Human Resource Management in Schools : Teachers' Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zdiagnozowanie głównych problemów ZZL w polskiej szkole. Realizacja tak postawionego celu wymagała zwrócenia uwagi na specyfikę zarządzania pracownikami w polskiej szkole oraz potrzebę refleksyjnego stosowania instrumentów ZZL. W artykule, na podstawie analizy wypowiedzi nauczycieli na temat głównych problemów zarządzania pracownikami, sformułowano najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed ZZL w szkole. W większości odnoszą się one do systemu motywacyjnego i sposobu przyznawania dodatku motywacyjnego, choć poruszają też kwestie rozbudowy oceny okresowej i profesjonalizacji doboru zawodowego. (abstrakt oryginalny)
EN
The goal of this article is a diagnosis of the main personnel management problems in Polish schools. Achievement of this objective required special focus on the specifics of personnel management in the Polish school system as well as the need for a thoughtful introduction of HRM instruments. This article identifies the most important challenges facing HRM in schools on the basis of an analysis of teachers' comments on the main problems in employee management. Mostly, they relate to the motivation system and methods for awarding incentives, although issues of development of employee assessment and the professionalization of recruitment and selection were also mentioned. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--33
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bednarska-Wnuk I. (2011), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi w placówkach edukacyjnych, dostęp 17 stycznia 2016, < cejsh.icm.edu.pl/.../ZZL_HRM_3-4-2011_Bednarska-Wnuk_I_117-12pdf >.
  • Borkowska S., red. (2010), Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Warszawa, Wydawnictwo С.H. Beck.
  • Bottery M. (1992), The Ethics of Educational Management, Londyn, Cassell Educational Limited.
  • Elsner D. (2010), Nowo powołany dyrektor. Zadania i wyzwania, dostęp 18 stycznia 2016, < http://www.npseo.pl/data/documents/1/68/68.pdf >.
  • Dworczak J. (2009), Zarządzanie w edukacji - wyzwania i możliwości, Zarządzanie Publiczne, nr 6.
  • Dworczak J. (2010), Reforma systemu nadzoru pedagogicznego a kultura organizacyjna szkół w Mazurkiewicz G. (red.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Refleksje, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Dworczak J. (2012), Specyfika zarządzania w edukacji - rozwój indywidualny człowieka jako wartość centralna, Zarządzanie Publiczne, vol. 3 (19).
  • Fazlagić A.J. (2009), Zarządzanie wiedzą w polskiej oświacie, Diagnoza i perspektywy zmian, Poznań, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
  • Frąckiewicz-Wronka A., Austen A. (2015), Menedżerowie w organizacjach publicznych, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4.
  • Handy Ch., Aitiken R. (1986), Understanding Schools as Organisations, Harmondsworth, Penguin.
  • Mazurkiewicz G. (2012), Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Piwowar-Sulej K. (2009), Zarządzanie personelem nauczycielskim, Warszawa, Wydawnictwo Wolters Kluwer.
  • Pocztowski A. (1998), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarys problematyki i metod, Kraków, Oficyna Wydawnicza Antykwa s.c.
  • Raport o stanie edukacji 2013. Liczą się nauczyciele (2014), Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Szymański D. (2015), Ile zarabiają nauczyciele, dostęp 19 stycznia. 2016, < http://pieniadze.gazeta.pl/pieniadz/1,136160,16803095,Ile_naprawde_zarabiaja_nauczyciele-_w_Polsce_W_porownaniu.html >.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431040

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.