PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 6 | 21--30
Tytuł artykułu

Zakupy odzieżowe - kupowanie ubrań czy wizerunku?

Warianty tytułu
Fashion Buying - Buying Clothes or Image?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Motywy skłaniające konsumentów do zakupów odzieży coraz rzadziej można określić mianem racjonalnych. Częściej należą do nich chęć spędzenia czasu z przyjaciółmi, dzielenia z innymi wspólnej pasji, obserwacji innych ludzi, potwierdzania swojego statusu, poprawy nastroju, a nawet sportowe zacięcie. Fakt, że inaczej podchodzimy do zakupów odzieży, nie wynika (wyłącznie) ze zmieniającej się ludzkiej natury czy załamania się naszego systemu wartości, ale także ze zmian społeczno-kulturowych, które obserwujemy i których doświadczamy, a także zmiany naszego stylu (i tempa) życia. Zakupy odzieży to wciąż domena kobiet. Kobieta na zakupach (jej sposób myślenia i postępowania) to fascynujący temat badań ekonomistów, socjologów, psychologów, behawiorystów. Do znalezienia odpowiedzi na takie pytania, jak: "Dlaczego kobiety tak bardzo kochają zakupy odzieżowe?", "Co nimi kieruje?", "Czy ich decyzje zakupowe są racjonalne czy raczej do takich im daleko?" przybliżyć miały badania prowadzone w ramach interdyscyplinarnego projektu badawczego poświęconego sektorowi mody. Zaprezentowane w artykule wybrane wyniki prowadzonych badań dają ciekawy obraz zmian w podejściu Polek do mody. (abstrakt oryginalny)
EN
The motivation of consumers to buy clothing usually is not rational. Currently, we often go for shopping, to spend time with friends, share a common passion with others, to observe other people, to confirm material and social status or improve our mood. The fact that our approach to fashion shopping has changed is not solely the result of changing human nature, or the collapse of the value system, but also socio-cultural changes that we see and we are experiencing, as well as changes in our style (and speed) of life. Purchases of clothing is still the domain of women. Woman on shopping (her way of thinking and acting) is a fascinating research topic of economists, sociologists, psychologists, behaviorists. To find answers to questions such as "Why are women love shopping so much?", "What drives them?", "Are their purchasing decisions rational, or rather not?" examination were conducted in the framework of an interdisciplinary research project dedicated to the fashion industry. Presented in the article selected research results give an interesting picture of the changes in the approach of Polish women to fashion. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
21--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Baudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!
  • Buckley, С. i Fawcett, H. (2002). Fashioning the Feminine. Representation and Women's Fashion from The Fin De Siecle to the Present. London: I. B. Tauris & Company.
  • Garbarski, L. (2001). Zachowania nabywców. Warszawa: PWE.
  • Gfk (2014). Polak ubrany 2014. Pozyskano z: http://www.gfk.com.
  • Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: PWE.
  • PMR (2015). Najpopularniejsze miejsca zakupów odzieży i obuwia. Pozyskano z: http://www.marketing-news.pl.
  • Redakcja biztok.pl (2015). Rynek mody. Zobacz ile Polacy wydają na ubrania. Pozyskano z: http://www.biztok.pl (27.08.2015).
  • Sempruch-Krzemińska, K. (2014). Proces zakupu odzieży fast fashion. Marketing i Rynek, (3), 18-24.
  • Solomon, R. i Rabolt, N. (2009). Consumer Behavior in Fashion. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  • Szlendak, T. i Pietrowicz, K. (2007). Rozkoszna zaraza. O rządach mody i kulturze konsumpcji. Wrocław: Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431232

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.