PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | Ekonomia menedżerska : problemy decyzyjne w studiach przypadków | 105--110
Tytuł artykułu

Duży może więcej, czyli decyzja o powstaniu parku Olympique Lyon

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Francuski holding Olympique Lyon Groupe powstał w lutym 1999 r. Jego działalność obejmuje organizację imprez sportowych z udziałem klubu piłkarskiego Olympique Lyon (OL), a także aktywność na rynku medialnym i w branży rozrywkowej. W ramach holdingu działa kilka podmiotów zajmujących się m.in. dystrybucją i sprzedażą produktów OL, obsługą biura podróży, produkcją sprzętu sportowego i programów telewizyjnych, akwizycją na rynku usług gastronomicznych, prowadzeniem salonów urody i fryzjerskich, a także zarządzaniem akademią młodzieżową i doradztwem na rynku nieruchomości. W lutym 2007 r. OL Groupe zadebiutował na giełdzie (obecnie EURONEXT w Paryżu). W sezonie 2013/2014 przychody OL Groupe wynosiły 120,5 mln euro (dla porównania w 1987 r. 4 mln euro). Zatrudnienie w OL wynosiło 277 pracowników (stan na 30.6.2013 r.). Od 1987 r. prezesem jest Jean-Michel Aulas, który od kilkunastu lat wdraża długo falową strategię rozwoju firmy OL: faza I (lata 1987-1991) - polegała na zapewnieniu bezpiecznego utrzymania drużyny piłkarskiej (mężczyzn) w Ligue 1 oraz przychodów z 3,8 mln euro do 12,5 mln euro (głównie wynikających ze zwiększenia zainteresowania mediów rozgrywkami piłkarskimi); faza II (lata 1992-1998) - była nakierowana na uzyskanie kwalifikacji do występów w europejskich pucharach i osiągnięcie tego celu, a doprowadziła do wzrostu przychodów z 13,3 mln euro do 42,5 mln euro; faza III (lata 1999-2011) dotyczyła osiągnięcia dojrzałości ekonomicznej i zwiększenia wydajności sportowej, a jej konsekwencją był wzrost przychodów z 69,4 mln euro do 154,6 mln euro W tym okresie prezes OL J.-M. Aulas przedstawił w 24 września 2007 r. władzom miasta i regionu pomysł stworzenia parku OL (w październiku 2008 r. zaakceptowano harmonogram inwestycji). Jego wybudowanie było konieczne do dalszej dywersyfikacji działalności i stanowiło podstawę przejścia do następnej -IV fazy rozwoju (lata 2012-2020). (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bourg J.-F., Gouguet J.-J. (2010): The Political Economy of Professional Sport. Edward Elgar, Cheltenham.
  • OL Groupe, raporty roczne 2005-2014.
  • OL Groupe, Registration Document 2012/2013.
  • OL Groupe, Strategie priorities. Shareholders' Meeting 14 December 2011.
  • Söderman S. (2013): Football and Management. Comparisons between Sport and Enterprise. Palgrave Macmillan, London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431518

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.