PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 7 | nr 2 | 71--83
Tytuł artykułu

Przedsiębiorstwa portowe i żeglugowe jako podmioty morskiej przestrzeni transportowej i logistycznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Port and Shipping Companies as Global Players within the Maritime Transport and Logistics Area
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podstawowym celem artykułu jest określenie miejsca i roli przedsiębiorstw sektora transportu morskiego, działających w globalnej morskiej przestrzeni transportowej i logistycznej w kreowaniu podstaw zintegrowanego ładu w tej sferze gospodarki światowej. Przeprowadzone badania wskazują, iż przedsiębiorstwa portowe i żeglugowe podejmują aktywne działania zmierzające do budowy ładu logistycznego w mikrośrodowisku, w którym funkcjonują. Generalnie jednak, funkcjonując w skali globalnej w warunkach niepewności i znacznej niekiedy nierównowagi rynkowej, cechującej się nadwyżką podaży nad popytem efektywnym, dążą one za pomocą dostępnych im narzędzi ze sfery cenowo-finansowej do budowy podstaw ładu o typowo propodażowej orientacji. Jedynie w warunkach względnej równowagi rynkowej są one w stanie, dzięki aktywnym propopytowym działaniom, skutecznie wspierać procesy tworzenia spójnej w skali globalnej przestrzeni zarówno transportowej, jak i logistycznej. Ich wpływ na te procesy może być znaczny, zważywszy na to, iż przestrzeń ta regulowana jest zarówno przez międzynarodowy mechanizm rynkowy, a w tym układ rynków frachtowych, jak i publiczny, tj. ustalone normy międzynarodowej polityki morskiej (maritime governance). (abstrakt oryginalny)
EN
The main aim of the study was to present the current role of the maritime transport companies acting in the global maritime logistics area in the creation of fundamentals of integrated order in this sphere of global economy. The study carried out have confirmed that seaport and shipping companies take active measures aiming at building logistics governance in microenvironment which the function in. Generally, however, functioning in the conditions of market disequilibrium, they are seeking, by using the tools available to them, to build the foundations of logistics governance based on typical supply-side orientation. Only in terms of relative market equilibrium they are able, thanks to active demand-side oriented activities, to support effectively all necessary processes directed towards creating a consistent in a global scale logistics area, regulated by both the international market mechanism and public one, i.e. the global maritime policy (governance). (original abstract)
Rocznik
Tom
7
Numer
Strony
71--83
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Alderton P., Porty management and operation. Second edition. LLP London-Hong-Kong 2005.
  • Brodie P., Commercial Shipping Handbook. Second edition. Informa, London, 2006.
  • Cullinane K., Editorial: key themes in shipping economic, [w:] Shipping Economics. Research in Transportation Economics. Edited by K. Cullinane. Elsevier 2005.
  • Grzelakowski A. S., Matczak M., Współczesne porty morskie. Funkcjonowanie i rozwój. Wydawnictwo AM Gdynia, Gdynia, 2012.
  • Grzelakowski A. S., Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda i forma finansowania inwestycji w sferze infrastruktury transportowej, [w:] Formy i metody finansowania infrastruktury transportu w Polsce. Problemy optymalizacji systemu finansowania infrastruktury transportu, praca zbiorowa pod red. A. S. Grzelakowskiego, Wyd. AM Gdynia, Gdynia 2005.
  • Heaver T, Meersman H, Moglia F and Van de Voorde E., Do mergers and alliances influence European Shipping and Port Competition? Research paper. Faculty of Applied Economics. Department of Transport & Economics. Antwerp - London, 2009.
  • http://www.drewry-associates.com.uk.
  • Karakitsos E., Varnavides L., Maritime economics. A macroeconomic approach. Palgrave Macmill, New York 2014.
  • Review of maritime transport 2014. Report by the UNCTAD secretariat. New York-Geneva 2014.
  • Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich. Dz.U. 1997 Nr 9 poz.44 (wraz z późn. zmianami). Tekst jednolity na podstawie Dz.U. z 2010 r. Nr 33, poz.179.
  • www.drewry.bulletins.com
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171431814

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.