PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 423 Social Responsibility of Organizations. CSR 1.0, CSR 2.0 and what's next? | 107--121
Tytuł artykułu

Profitability of Socially Responsible Public Listed Companies in Poland

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Rentowność społecznie odpowiedzialnych spółek giełdowych w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu jest popularna nie tylko w Europie Zachodniej czy USA, lecz także w Polsce. Rosnące znaczenie CSR jest widoczne szczególnie od 2009 roku, kiedy nastąpiła inauguracja społecznie odpowiedzialnego indeksu RESPECT na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Szczególna uwaga w niniejszej pracy skierowana została na rentowność spółek z indeksu RESPECT i/lub spółek raportujących społeczną odpowiedzialność. Celem artykułu było przeanalizowanie polskich spółek giełdowych posiadających strategię CSR z perspektywy rentowności. Metodą badawczą przyjętą w niniejszej pracy jest analiza krytyczna literatury oraz własne badanie rentowności w oparciu o główne wskaźniki rentowności. Społecznie odpowiedzialne spółki giełdowe z wdrożoną strategią CSR charakteryzowały się istotnie wyższą rentownością, w szczególności rentownością sprzedaży w porównaniu nie tylko do pozostałych dużych spółek giełdowych, lecz także dużych przedsiębiorstw. W niektórych latach społecznie odpowiedzialne spółki charakteryzowały się również wyższą rentownością z kapitału własnego(abstrakt oryginalny)
EN
The corporate social responsibility concept is popular not only in Western Europe or the USA, but also in Poland. The growing trend in popularity has been visible especially since 2009, when the socially responsible index called RESPECT was introduced on the Warsaw Stock Exchange. Particular attention in this paper was attached to the profitability of companies listed on the Warsaw Stock Exchange RESPECT Index and companies reporting corporate social responsibility activity. The aim of the article is to analyze the Polish listed companies with respect to a CSR strategy from the profitability perspective. The research method adopted in this study was a critical analysis of the literature and own research study of main profitability rates. The analysis focused on public listed companies which reported their CSR activities and/or were part of RESPECT index for at least one wave, which indicated that they have a CSR strategy and are experienced in CSR. Public listed companies with a CSR strategy were characterized by higher profitability especially in terms of return on sales in comparison not only to other large companies from the Warsaw Stock Exchange, but also all large Polish firms. In some years higher profitability from equity was noticed as well(original abstract)
Twórcy
  • Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
autor
  • Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Bibliografia
  • Filek J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, [in:] W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, D. Miller (eds.), Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania, Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Łódź 1999.
  • http://www.csrinfo.org/pl/wiadomosci/artykuly/1687-zielona-ksiga-ue-punktem-zwrotnym-wrozwoju-csr (date of access: 20.09.2015).
  • Kopycińska D., Koncepcja społecznej odpowiedzialności firmy - poezja teorii i prognoza życia, [in:] G. Gasparski, J. Dietl (eds.), Etyka biznesu w działaniu, doświadczenia i perspektywy, PWN, Warszawa 2001.
  • Korpus J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w obszarze kształtowania środowiska pracy, Placet, Warszawa 2006.
  • Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2007.
  • Saadi N., Korzyści i koszty CSR w opinii spółek giełdowych w Polsce, [in:] J. Osiński, K. Negacz, K. Obłąkowska-Kubiak (eds.), Polityka publiczna, 10 lat Polski w Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2014, pp. 83-95.
  • Saadi N., Motywacje i bariery CSR w opinii spółek giełdowych w Polsce, [in:] E. Skrzypek (ed.), Innowacje i ryzyko w nowej gospodarce, Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2014, pp. 131-140.
  • Skrzypek A., CSR jako element strategii przedsiębiorstwa, [in:] T. Borys, T. Brzozowski, S. Zaremba-Warnke (eds.), Prace Naukowe UE we Wrocławiu, Wrocław 2015, no. 378.
  • Skrzypek A., Managing knowledge in conditions of changing surroundings, [in:] E. Skrzypek (ed.), Improving organizations in Knowledge Society, Wyd. UMCS, Lublin 2011.
  • Skrzypek A., Pomiar efektywności w organizacji zorientowanej projakościowo, [in:] M. Cisek, A. Marciniuk-Kluska (eds.) Efektywność organizacji, Studio Emka, Warszawa 2013.
  • Skrzypek A., Znaczenie koncepcji zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie, [in:] J.S. Kardas, M. Jasińska (eds.) Społeczny wymiar zrównoważonego rozwoju, Wyd. Studio Emka, Warszawa 2010.
  • Walkowiak R., Krukowski K. (eds.), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Od odpowiedzialności do elastycznych form pracy, Wyd. Fundacja Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach, Olsztyn 2009.
  • Zbiegień-Maciąg L., Etyka w zarządzaniu, Wyd. CiM, Warszawa 1997.
  • Żemigała M., Jakość w systemie zarządzania przedsiębiorstwem, Placet, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171432986

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.