PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 | 251--265
Tytuł artykułu

Cultural Heritage and Museums in Central Asia: The Role of Cultural Institutions in Disseminating Information

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Dziedzictwo kulturowe a muzea Azji Środkowej: Rola instytucji kulturalnych w rozpowszechnianiu informacji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Turystyka i dziedzictwo kulturowe są znaczącymi elementami, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie sukcesu w "walce" o geopolityczną dominację. Są to czynniki o podobnym znaczeniu jak handle, rolnictwo, szkolnictwo. Celem tego artykułu jest przeanalizowanie, czy i do jakiego stopnia, kraje Azji Środkowej są w stanie promować swoje dziedzictwo kulturowe, w taki sposób, by przyciągnąć turystów. Obiektem analizy są historyczne i archeologiczne muzea w pięciu krajach: Kazachstanie, Uzbekistanie, Tadżykistanie, Turkmenistanie i Kirgistanie. (abstrakt oryginalny)
EN
Tourism and cultural heritage are significant elements in providing success in the 'soft struggle' for geopolitical influence , arguably to the same level as trade, investment, agriculture or education. The aim of this paper is to analyse if, and to what extent, the countries of Central Asia are effective promoters of their national heritage in order to attract tourists. In my paper I concentrate on the issues the availability of Internet information for potential tourists and digital divide. The subjects of my analysis are the historical and archaeological museums in five countries: Kazakhstan, Uzbekistan, Tajikistan, Turkmenistan and Kyrgyzstan. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
251--265
Opis fizyczny
Twórcy
  • International University of Logistics and Transport, Poland
Bibliografia
  • Aruz, J., Wallenfels R. (eds.) (2003). Art of the First Cities: the Third Millennium BC from the Mediterranean to the Indus. New York: Metropolitan Museum of Art.
  • Brummel, P. (2015). Turkmenistan. Connecticut: The Bradt travel guides.
  • Buhalis, D. (1998). Strategic Use of Information Technologies in the Tourism Industry. Tourism Management 19(5): 409-421
  • Buyers, Lydia M. (ed.) (2003). Central Asia in focus: political and economic issues. New York: Nova Publishers.
  • Central State Museum of Kazakhstan (2015). Available at: http://www.unesco.kz/heritagenet/kz/hn-english/csmrk/engl/index_en.htm. Accessed 22 March 2015.
  • Fazlioğlu, I. (2008). The Samarqand mathematical-astronomical school: A basis for Ottoman philosophy and science. Journal for the history of Arabic science 14: 3-68.
  • GDP per capita (2016). Available at: http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.CD. Accessed 14 January 2016.
  • Greffe, X. (2011). The economic impact of the Louvre. The Journal of Arts Management, Law, and Society 41(2): 121-137.
  • Horak, S. (2014). Visa Regimes and Regulatory Documents as an Obstacle for Tourism Development. In: Kantarci, K.; Uysal, M.; Vincent, P.; Magnini, T. (eds.). Tourism in Central Asia: Cultural Potential and Challenges: 287-307. New Jersey: Apple Academic Press, Inc.
  • Internet enemies (2016). Available at: http://en.rsf.org/internet-enemies. Accessed 15 January 2016.
  • Jeffries, I. (2003). The Caucasus and Central Asian republics at the turn of the twenty-first century: a guide to the economies in transition. London: Routledge.
  • Jöran, B.; Bela, G.; Wilde, E. (2010). Academic search engine optimization (ASEO). Journal of scholarly publishing 41,2(2): 176-190.
  • Kantarci, K.; Uysal, M.; Vincent, P.; Magnini, T. (2014). Tourism in Central Asia: Cultural Potential and Challenges. New Jersey: Apple Academic Press, Inc.
  • Knežević, B.; Vidas-Bubanja, M., (2012). Search engine marketing as key factor for generating quality online visitors. In: IJCA Proceedings on National Workshop-Cum-Conference on Recent Trends in Mathematics and Computing 2011 RTMC. 8: 193-196
  • Lehn vom, D.; Heath, Ch. (2005). Accounting for new technology in museum exhibitions. International Journal of Arts Management 7: 11-21.
  • Mitchell, L. (2015). Kyrgyzstan. Connecticut: Bradt Travel guides.
  • National Museum of Antiquities of Tajikistan (2015). Available at http://www.afc.ryukoku.ac.jp/tj/tajikistanRussian/index.html. Accessed 7 March 2015.
  • OECD (2001). Understanding the digital divide. Paris.
  • Poon, A. (1993). Tourism, Technology and Competitive Strategies. Wallingford: CAB International.
  • Selma, T.; Mintz, A.(1998). Virtual and the Real: Media in the Museum. American Association of Museums.
  • Selwyn, N. (2004). Reconsidering Political and Popular Understandings of the Digital Divide. New Media and Society 6(3): 341-362.
  • Sheldon, P. J. (1997). Tourism information technology. Wallingford: Cab International.
  • Shokirov, Q.; Abdykadyrova, A.; Dear,C.; Nowrojee, S. (2014). Mountain Tourism and Sustainability in Kyrgyzstan and Tajikistan: A Research Review. Available at: www.ucentralasia.org/downloads/web-UCA-MSRI-BP3-Tourism-Eng.pdf. Accessed 15 July 2015.
  • Smith, D. E. (1958). History of mathematics. New York: Dover Publications.
  • Sulaiman-Too national history archaeology museum complex (2015). Available at http://www.sulaimanto.org/en. Accessed 17 March 2015.
  • The K. Bekhzod National Museum of Tajikistan (2015). Available at http:www.nationalmuseum.tj. Accessed the 9th of March 2015.
  • The National Museum of the Republic of Kazakhstan (2015). Available at: http://nationalmuseum.kz/index.php?lang=en. Accessed 15 April 2015.
  • The Uzbekistan State History Museum (2015). Available at: http://www.history-museum.uz/index.php/en/. Accessed 2 March 2015.
  • Trilling, D., (2014). Kyrgyzstan and Kazakhstan separated by growing digital divide. Available at: http://www.eurasianet.org/node/66839. Accessed 9 January 2016.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171433528

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.