Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Evaluation of Polish and Ukrainian Consumers' Innovativeness on Food Products Market
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule omówiono podstawy teoretyczne związane z innowacyjnością konsumentów oraz przedstawiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych wśród polskich i ukraińskich konsumentów. Próba badawcza liczyła 595 respondentów (340 polskich i 255 ukraińskich). Do pomiaru innowacyjności wykorzystano skalę Rogersa oraz Skalę Liderów Opinii - OLS. Pomiędzy polskimi i ukraińskimi konsumentami występują różnice w innowacyjności mierzonej tempem akceptacji nowości oraz w skłonnościach do bycia liderem opinii. (abstrakt oryginalny)
The article discusses the theoretical basis related to consumer innovativeness. It also presents the results of empirical research conducted among Polish and Ukrainian consumers. The study sample consisted of 595 respondents (340 Poles and 255 Ukrainians). The Rogers scale and the scale of Opinion Leaders - OLS were used for the measurement of innovativeness. There are differences in the innovativeness measured by new products acceptance rate and in the tendencies to be opinion leader between Polish and Ukrainian consumers. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
77--87
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
autor
- Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
- FEICK L.F., PRICE L.L., 1987: The market maven: A diffuser of marketplace information. Journal of Marketing 51, 83-97.
- FOXALL G.R., BHATE S., 1993: Cognitive Style and Personal Involvements Explicators of Innovative Purchasing of 'Healthy' Food Brands, European Journal of Marketing, Vol. 27, No 2, 5-16.
- GATINGTON H., ROBERTSON T.S., 1985: A propositional inventory for new diffusion research. Journal of Consumer Research 11, 859-867.
- GOLDSMITH J., HOFACKER C.F., 1991: Measuring consumer innovativeness. Journal of Academy Of Marketing Science 19 (3), 209-221.
- GOLDSMITH R.E., 2001: Using the domain specific innovativeness scale to identify innovative internet consumers. Interent Research 11 (2), 149-158.
- GOLDSMITH R.E., FLYNN L.R., GOLSMITH E.F., 2003: Innovative consumers and Market Mavens, Journal of Marketing theory and practice 11 (4), 54-65.
- GUTKOWSKA K., OZIMEK I., 2005: Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności - kryteria zróżnicowania. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
- JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., 2008: Ocena innowacyjności konsumentów na rynku żywności z uwzględnieniem opakowań produktów żywnościowych, [w:] M. Adamowicz (red.) Innowacje i innowacyjność w sektorze agrobiznesu. T 1. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 273-280.
- KLINCEWICZ K., 2011: Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji innowacyjnych produktów i usług. Wyd. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- KOWALCZUK I., 2010: Innowacyjność konsumentów na rynku żywności. Handel Wewnętrzny, 6, 27-33.
- KOWALCZUK I., 2011: Innowacyjna żywność w opinii konsumentów i producentów. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
- KRASZEWSKA M., 2011: Wykorzystanie wybranych narzędzi badawczych do badania innowacyjności konsumentów - aspekty metodologiczne, [w:] M. Adamowicz (red.) Konsumenci a innowacje na rynku owoców, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 105-117.
- PLINER P., HOBDEN K., 1992: Development of a scale to measure the trait food neophobia. Appetite 19 (2), 105-120.
- ROEHRICH G., 2004: Consumers innovativeness: concepts and measurements. Journal of Business Research, Vol. 57, No. 6, 661-667.
- ROGERS E.M., CARTANO D.G., 1962: Method for Measuring Opinionleadership. The Public Opinion Quarterly 26 (3), 435-441.
- ROGERS E.M., 2003: Diffusion of Innovations. (5th ed.) New York: Free Press.
- SOBIESZEK K., 2015a: Liderzy opinii: wpływ dziedzinowy i generalny, Marketing i Rynek 8, 15-24.
- SOBIESZEK K., 2015b.: Metody badania i identyfikacji liderów opinii, Marketing i Rynek 9, 11-19.
- STEENKAMP J.E.M., HOFSTEDE F., WEDEL F., 1999: A cross-national investigation into the individual and national cultural antecedents of consumer innovativness. Journal of Marketing, Vol 63, No 2, 55-63.
- WEIMANN G., 1991: The Influentials: Back to the Concept of Opinion Leaders_ Public Opinion Quarterly 55 (2), 267-279.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171433654