Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie sposobu finansowania szkolnictwa mniejszości narodowej niemieckiej w polskim systemie oświaty, zdefiniowanie podstawowych uchybień występujących w tym sposobie finansowania oraz wskazanie kierunków działań zmierzających do poprawy istniejącej w tym zakresie sytuacji. Mniejszość niemiecka stanowi najliczniejszą grupę wśród mniejszości narodowych w Polsce. Znaczące jej skupiska zanotowano podczas spisu ludności w 2002 r. w województwach: opolskim, śląskim, warmińsko-mazurskim. Tam właśnie spotykamy się ze zjawiskiem szkolnictwa mniejszości narodowej niemieckiej. Aktualnie w naszym kraju funkcjonuje ponad 300 tego typu placówek oświatowych. Większość z nich to tzw. szkoły z dodatkową nauką języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej. Edukacja mniejszości narodowych i etnicznych stanowi integralną część polskiego systemu kształcenia. Sposób finansowania tej oświaty (uwzględniający dodatkowe koszty edukacji dzieci i młodzieży mniejszościowej) pozytywnie wpływa na rozwój tego typu placówek w naszym kraju. Istnieją co prawda pewne zastrzeżenia, co do sposobu finansowania zajęć edukacyjnych mających na celu podtrzymywanie i rozwijanie tożsamości narodowej i języka mniejszości niemieckiej w Polsce, jednak uchybienia te nie odgrywają zasadniczej roli w stymulowaniu czy hamowaniu rozwoju edukacji mniejszościowej. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
459--468
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- Płoszajska G.: Polityka resortu edukacji wobec mniejszości narodowych i grup etnicznych. Publikacje sejmowe. Warszawa 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171434054