PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 89 | 479--494
Tytuł artykułu

Modelowanie i symulacja systemu zarządzania procesem kształcenia na uczelni

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Modeling and Simulation of Management in the Education System at University
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule opracowano etapy modelowania i symulacji systemu zarządzania procesem kształcenia na uczelni, na które kolejno składają się: określenie celów, kryteriów i ograniczeń funkcjonowania systemu; budowa ogólnego modelu systemu; modelowanie czynników i relacji przyczynowo-skutkowych elementów systemu; iteracyjne eksperymentowanie symulacyjne na modelach, uwzględniające sprzężenia zwrotne w celu ulepszenia przedstawienia systemu, modeli relacyjnych i parametrów wejściowych systemu. Ostatecznym wynikiem tego procesu jest stan systemu i poziom osiągania jego celów na koniec badanego okresu. Po zakończeniu każdej iteracji zarządzający (decydent) podejmuje decyzję, czy ostateczny wynik kształcenia jest zadowalający i czy należy zmieniać parametry na wejściu systemu tak, aby osiągnąć satysfakcjonujący poziom kształcenia absolwentów na koniec prognozowanego okresu.(abstrakt oryginalny)
EN
In article have been developed the steps modelling and simulation of process management system of education at the university, they are: defining objectives, criteria and limitations of the system; construction of a general model of the system; modelling factors and the causal relationships of system components; iterative simulation at models. The feedback in this process allows to improve the model of system, allows to improve mathematical models and allows to improve the input parameters of the system. The final result of this process is the state of the system and the level of achievement of its goals for the end of the period. Manager (decision-maker) at the end of each iteration decides whether the final result of education is satisfactory and whether to change the input parameters of the system so as to achieve a satisfactory level of education graduates at the end of the forecast period.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
479--494
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • 1. Bertalanffy L.: Ogólna teoria systemów. PWN, Warszawa 1984.
  • 2. Findeisen W. (red.): Analiza systemowa - podstawy i metodologia. PWN, Warszawa 1985.
  • 3. Flakiewicz W.: Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje. C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • 4. Furmanek W., Piecuch A. (red.): Modelowanie i symulacje komputerowe. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2010.
  • 5. Ciszczyk M., Kusztina E.: Model systemu informatycznego wspierającego realizację procesu nauczania opartego na kompetencjach w środowisku repozytorium wiedzy. Studia i Materiały, nr 18. Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą, Ciechocinek 2009.
  • 6. Ciekot K.: Funkcje ewaluacji w zapewnieniu jakości kształcenia w uczelniach wyższych. Politechnika Wrocławska, Wrocław 2011.
  • 7. Dorosiewicz S. (red.): Metodyka i badania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2011.
  • 8. Gomółka Z.: Cybernetyka w zarządzaniu. Modelowanie cybernetyczne. Sterowanie systemami. Placet, Warszawa 2000.
  • 9. Inkielman M.: Dynamika procesu edukacyjnego z uwzględnieniem możliwości finansowych i predyspozycji intelektualnych studentów. Zeszyty Naukowe, s. Współczesne Problemy Zarządzania, nr 1. Wydział Informatycznych Technik Zarządzania, Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania, Warszawa 2009.
  • 10. Kisielnicki J.: Systemy informatyczne zarządzania. Placet, Warszawa 2008.
  • 11. Kram E.: System informatyczny zarządzania. TNOiK, Toruń 2007.
  • 12. Krupa K.: Modelowanie, symulacja i prognozowanie. WNT, Warszawa 2008.
  • 13. Leja K.: Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.
  • 14. Lipiec-Zajchowska M. (red.): Wspomaganie procesów decyzyjnych. Tom III. Badania operacyjne. C.H. Beck, Warszawa 2003.
  • 15. Malinowska M.: Model referencyjny systemu informacyjnego monitorowania procesu nabywania kompetencji. Autoreferat rozprawy doktorskiej. Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin 2013.
  • 16. Pszczołowski T.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław 1978.
  • 17. Tadeusiewicz R., Jaworek J. i in.: Wprowadzenie do modelowania systemów biologicznych oraz ich symulacji w środowisku MATLAB. UMCS, Lublin 2012.
  • 18. Toczyńska J.: Model podziału zasobów uczelni w systemie zarządzania jakością kształcenia. Zeszyty Naukowe, s. Organizacja i Zarządzanie, z. 56. Politechnika Śląska, Gliwice 2011.
  • 19. Toczyńska J.: Modelowanie procesów zarządzania w szkole wyższej. Zeszyty Naukowe, s. Organizacja i Zarządzanie, z. 60. Politechnika Śląska, Gliwice 2012.
  • 20. Toczyńska J.: Metody oceny jakości kształcenia, [w:] Sikora T., Balon U. (red.): Determinanty zarządzania jakością życia. Usługi i żywność, Kraków 2012.
  • 21. Trzaskalik T.: Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem. PWE, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435104

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.