PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 427 Taksonomia 27. Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 20--29
Tytuł artykułu

Pomiar preferencji konsumentów z wykorzystaniem metody analytic hierarchy process

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analytic Hierarchy Process as a Method of Measurement of Consumers' Preferences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jedną z metod stosowaną w analizie złożonych problemów decyzyjnych jest wielokryterialna, hierarchiczna metoda analizy problemów (Analytic Hierarchy Process - AHP). Podobnie jak to jest w podejściu dekompozycyjnym, metoda ta umożliwia dekompozycję złożonego problemu decyzyjnego oraz utworzenie rankingu, tj. obliczenie ocen ważności przyjętego zbioru wariantów. Zakładając, iż problemem decyzyjnym jest wybór produktu przez konsumenta, oznacza to potencjalną możliwość zastosowania metody AHP do pomiaru preferencji konsumentów. Celem artykułu jest potwierdzenie przydatności metody AHP do pomiaru preferencji na przykładzie nabywców telefonów komórkowych. W obliczeniach wykorzystane zostały środowisko oraz pakiety programu R(abstrakt oryginalny)
EN
One of the methods using in the analysis of complex decision problems is a multi- -criterion hierarchical method of analyzing problems (Analytic Hierarchy Process - AHP). Like it happens in the decompositional approach, this method enables the fragmentation of the complex decision problem and the creation of final ranking. Assuming that the problem is the choice of the consumer, this means a potential opportunity to use AHP method to measure the consumers' preferences. The main aim of the article is to present the usefulness of AHP method in measurement of consumers' preferences. An example of application of the method was the measurement of buyers of mobile phones preferences. All calculations are based on R environment and packages of R program(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Chuang P.T., 2001, Combining the Analytic Hierarchy Process and quality function development for a location decision from a requirement perspective, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, vol. 18, s. 842-849.
  • Domański C., 1997, Wprowadzenie do analitycznego procesu hierarchicznego, Taksonomia, nr 4, Jelenia Góra-Katowice-Kraków-Wrocław, s. 217-226.
  • Green P.E., Wind Y, 1975, New way to measure consumers' judgments, Harvard Business Review, vol. 53, s. 107-117.
  • Holder R.D., 1990, Some comment on the Analytic Hierarchy Process, Journal of the Operational Research Society, vol. 41, s. 1073-1076.
  • McCaffrey J., 2005, Test Run: The Analytic Hierarchy Process, MSDN Magazine, Retrieved 2007-08-21.
  • R Development Core Team, 2011, R: A Language and Environment for Statistical Computing, R Foundation for Statistical Computing, URL: http://cran.r-project.org/.
  • Saaty T.L., 1977, A scaling method for priorities in hierarchical structures, Journal of Mathematical Psychology, vol. 15, no. 3, s. 234-281.
  • Saaty T.L., 1980, The Analytic Hierarchy Process: Planning. Priority Setting. Resource Allocation, McGraw-Hill, New York.
  • Saaty T.L., 1990, How to make a decision: The Analytic Hierarchy Process, European Journal of Operational Research, vol. 48, no. 1.
  • Saaty T.L., 2001, Fundamentals of Decision Making and Priority Theory, RWS Publications, Pittsburgh.
  • Saaty T.L., 2008, Relative measurement and its generalization in decision making: Why pairwise comparisons are central in mathematics for the measurement of intangible factors, The Analytic Hierarchy/Network Process, Review of the Royal Academy of Exact. Physical and Natural Sciences, Series A: Mathematics (RACSAM), vol. 102, no. 2, s. 251-318.
  • Saaty T.L., Alexander J.M., 1989, Group decision making and the AHP, [w:] B.L. Golden, E.A. Wasil, P.T. Harker (red.), The Analytic Hierarchy Process, Aplications and Studies, Springer-Verlag, Wiesbaden.
  • Walesiak M., Bąk A., 2000, Conjoint analysis w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171435892

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.