PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 9 | nr 2 | 279--292
Tytuł artykułu

Problems of Polish Students with Gaining Professional Experience from the Perspective of Europe 2020 Strategy Goals

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The assessment of the situation in the Polish labour market based on chosen indices derived from the Europe 2020 strategy draws attention to the issue of the university graduates' transition into the labour market. According to the studies focused on the perspective of an employer, professional experience constitutes one of the crucial factors which precondition quick labour inclusion of university graduates. Its significance is underlined by numerous theoretical concepts, especially by the human capital theory. The paper aims to identify problems which accompany the process of gaining professional experience during academic studies. The results of a survey study conducted over a section of students in the master's degree course in economics at the University of Economics in Katowice in years 2014 and 2015 are presented. The analysis provided the basis to formulate conclusions with regard to students' preferences and currently available possibilities of gaining professional experience during studies. (original abstract)
Rocznik
Tom
9
Numer
Strony
279--292
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Chiswick, B. R. (2003), Jacob Mincer, Experience and the Distribution of Earnings. IZA Discussion Paper, August, No. 874.
  • Europa 2020, http://ec.europa.eu/europe2020/europe-2020-in-a-nutshell/targets/index_pl.htm (referred on: 20.10.2015).
  • Eurostat, http://ec.europa.eu/eurostat/data/database, (referred on: 6.10.2015).
  • GUS (2003, 2012), Rocznik Statystyczny Pracy, Warszawa.
  • GUS (2010a), Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski, I kwartał 2010, Warszawa.
  • GUS (2010b), Wejście ludzi młodych na rynek pracy w Polsce w 2009, Warszawa.
  • GUS (2011), Wybory ścieżki kształcenia a sytuacja zawodowa Polaków. Warszawa.
  • GUS (2015), Aktywność Ekonomiczna Ludności Polski, I kwartał 2015, Warszawa.
  • Harvey, L., Locke, W., Morey, A. (2002), Enhancing Employability, Recognizing Diversity.
  • Making Links Between Higher Education and the World of Work, Universities UK, London.
  • Heyler, R., Lee, D. (2014), The Role of Work Experience in the Future Employability of Higher Education Graduates, Higher Education Quarterly, Vol. 68, No. 3, pp. 348-372.
  • IPiSS, e-Dialog Sp. z o.o. (2012), Raport z badań II edycji projektu Uczelnia Przyjazna Pracodawcom, Warszawa.
  • Jarecki, W. (2010), Praca i dochody studentów. Polityka Społeczna, No 1, pp. 21-25.
  • Jelonek, M., Antosz, P., Balcerzak-Raczyńska, A. (2014), Przyszłe kadry polskiej gospodarki, Warszawa, PARP.
  • Jeruszka, U. (2014), Kształcenie w miejscu pracy. Orientacja na rozwój i uczenie się, Polityka Społeczna, No. 3, pp. 12-17.
  • Keystone Consulting, Keystone BPO (2011), Raport z badania dotyczącego losów absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Kocór, M, Strzebońska, A., Dawid Sawicka, M. (2012), Pracodawcy o rynku pracy, PARP, Warszawa.
  • Kocór, M., Strzebońska, A. (2014), Zapotrzebowanie na pracowników, PARP, Warszawa.
  • Kocór, M., Strzebońska, A., Dawid-Sawicka, M. (2015), Rynek pracy widziany oczami pracodawców, PARP, Warszawa.
  • Kopertyńska, M. W. (2009), Sytuacja ludzi młodych na rynku pracy i jej wpływ na ich aktywność, In: M. Noga, M. K. Stawicka (ed.), Rynek pracy w Polsce w dobie integracji europejskiej i globalizacji, CeDeWu, Warszawa.
  • Kowalczyk, E. (2012), Wpływ cech i umiejętności pracobiorców na ich funkcjonowanie na rynku pracy, Ekonomista, No. 1, pp. 53-77.
  • Krajowy Program Reform Europa 2020, Update 2015/2016, adopted by the Council of Ministers on 28 April 2015.
  • Krannich, M., Macełko, M., Pałucha, E. (2011), Badanie oczekiwań pracodawców i ocena przygotowania absolwentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, TNOiK, Katowice.
  • Marszałek, A. (2012), "Zatrudnialność" nowa i poszukiwana cecha pracownika, Polityka Społeczna, No. 11-12, pp. 20-23.
  • Mincer, J. (1958), Investment in Human Capital and Personal Income Distribution, Journal of Political Economy, Vol. 66, No. 4, pp. 281-302.
  • Piróg, D. (2013), Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy, Studia Ekonomiczne nr 160, Zeszyty Naukowe Wydziałowe, Uniwersytet Ekonomiczny, Katowice, pp. 131-138.
  • Schultz, T. W. (1981), Investing in People. The Economics of Population Quality, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.
  • Wincenciak, L. (2010), Graduates' Characteristics and Labour Market Entry: Polish Experience, Ekonomista, No. 6, pp. 859-875.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436488

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.