PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 414 Konsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze | 270--285
Tytuł artykułu

Mieć czy być? Minimalizm jako przykład świadomej konsumpcji w świetle badań własnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
To Have or to Be? Minimalism as an Example of Conscious Consumption in the Light of Empirical Findings
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie idei minimalizmu jako jednostkowej strategii wdrażania świadomej konsumpcji w życie codzienne. Minimalizm, opierający się na ilościowym ograniczeniu stanu posiadanych dóbr, jak i wyborze lepszej jakości produktów, staje się coraz bardziej popularny, stąd potrzeba identyfikacji praktyk i wartości, które wchodzą w jego zakres. Jakościowa analiza treści wywiadów narracyjnych z osobami, które identyfikują się z filozofią minimalistyczną, służy za materiał empiryczny do odpowiedzi na pytanie o przyczyny wyboru tej filozofii życiowej, determinanty decyzji konsumenckich badanych oraz zakres obszarów, w których są one podejmowane. Ponadto artykuł ukazuje minimalizm jako strategię wciąż niszową, ale istotną w kontekście hiperkonsumpcji, ułatwiającą podejmowanie codziennych decyzji, pozwalającą na zyskanie dodatkowego czasu oraz na podniesienie subiektywnej jakości życia.(abstrakt oryginalny)
EN
This article presents a closer look at the idea of minimalism as an individual strategy of consciuos consumption in everyday life. The minimalism, based on quantitative reduction in the amount of goods as well as the choice of better quality products, is becoming more and more popular, hence the scientific need to identify practices and values which are included in this idea. Qualitative analysis of narrative interviews with people who decided to identify with the minimalistic philosophy constitutes an emprical material which was used to answer the question about reasons standing behind the choice of this philosphy, determinants of consumer decisions and realms in which these decisions are made. Furthermore, this paper shows minimalism as a niche strategy, but significant in the hiperconsumption context, which allows to simplify the process of making everyday decisions, to gain extra free time and to improve an individual perception of the quality of life.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Bibliografia
  • Aldridge A., 1998, Habitus and cultural capital in the field of personal finance, Sociological Review, vol. 46 (1).
  • Aldridge A., 2006, Konsumpcja, Sic!, Warszawa.
  • Babauta L., 2013, Minimalizm. Żyj zgodnie z filozofią minimalistyczną, Złote Myśli, Gliwice.
  • Baudrillard J., 2006, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Sic!, Warszawa.
  • Bauman Z., 1999, Wiara w świecie natychmiastowej satysfakcji, [w:] Grabowski M. (red.), Polska filozofia wobec encykliki \"Fides et Ratio\", Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 293-301.
  • Bauman Z., 2000, Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  • Bauman Z., 2006, Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Campbell C., 1987, The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism, Blackwell, Oxford.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kresło M., 2014, Zachowania zakupowe Polaków w świetle badań własnych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 36, s. 9-21.
  • Featherstone M., 1996, Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego, [w:] Nycz R. (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów, Wydawnictwo Baran i Suszycki, Kraków, s. 299-316.
  • Fromm E., 1995, Mieć czy być?, Rebis, Poznań.
  • Graczyk A., 2007, Dochód i konsumpcja jako determinanty jakości życia, [w:] Kowalik S. (red.), Społeczne konteksty jakości życia, Wydawnictwo Uczelniane WSG, Bydgoszcz, s. 103-128.
  • Jagła M., 2012, Życie bez pieniędzy - osobliwy protest przeciwko konsumpcji, http://www.dw.com/pl/życie-bez-pieniędzy-osobliwy-protest-przeciw-konsumpcji/a-15759620 (20.10.2015).
  • Jarecka U., 2013, Luksus w szarej codzienności. Społeczno-moralne konteksty konsumpcji, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  • Kaźmierska K., 1997, Wywiad narracyjny - technika i pojęcia analityczne, [w:] Czyżewski M., Piotrowski A., Rokuszewska-Pawełek A. (red.), Biografia a tożsamość narodowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 35-44.
  • Knorr-Cetina K., 1997, Sociality with objects. Social relations in postsocial knowledge societies, Theory Culture and Society, vol. 14 (4), s. 1-30.
  • Krajewski M., 1997, Konsumpcja i współczesność: o pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, Kultura i Społeczeństwo, nr 3, s. 3-24.
  • Lodziak C., 2002, The Myth of Consumerism, Pluto Press, Londyn.
  • Loreau D., 2012, Sztuka minimalizmu, Czarna Owca, Warszawa.
  • Marody M., 2015, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Scholar, Warszawa.
  • Mularczyk-Meyer A., 2014, Minimalizm po polsku, czyli jak uczynić życie prostszym, Black Publishing, Wołowiec.
  • Ritzer G., 2001, Magiczny świat konsumpcji, Muza, Warszawa.
  • Ritzer G., 2003, Makdonaldyzacja społeczeństwa. Wydanie na nowy wiek, Muza, Warszawa.
  • Rosa H., 2013, Social acceleration. New theory of modernity, Columbia University Press, Columbia.
  • Sapała M., 2014, Mniej. Intymny portret zakupowy Polaków, Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa.
  • Slater D., 1997, Consumer Culture and Modernity, Polity, Cambridge.
  • Szkolnicka O., 2013, Nie kupuję tego, http://ulicaekologiczna.pl/zdrowy-styl-zycia/nie-kupuje-tego/ (20.10.2015).
  • Terada Y., 2004, Rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego i różne koncepcje wolności, [w:] Golka M. (red.), W cywilizacji konsumpcyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 9-26.
  • Warde A., 2002, Setting the scene: changing conceptions of consumption, [w:] Miles S., Anderson A., Meethan K. (eds.), The Changing Consumer: Markets and Meanings, Routledge, Londyn ,Nowy Jork, s. 10-24.
  • Wądołowska K., 2011, Mania kupowania, czyli o postawach konsumenckich Polaków. Komunikat z badań CBOS, Centrum Badań Opinii Społecznej, Warszawa.
  • Wyrębska W., 2014, Freeganizm w Polsce - ekologia i nowy styl życia, http://www.ekologia.pl/wywiady/freeganizm-w-polsce-ekologia-i-nowy-styl-zycia,19148.html (21.10.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436572

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.