PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 114 | 57--68
Tytuł artykułu

Atrybuty żywności ekologicznej determinujące wybory konsumentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organic Food Attributes That Determine Consumer Choices
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problematykę zachowań konsumentów na rynku żywności ekologicznej. Wskazano rodzaje cech ekologicznych produktów żywnościowych, które są walorami tej kategorii żywności. Celem podjętych rozważań była prezentacja problematyki percepcji konsumentów w zakresie walorów żywności ekologicznej i wskazanie tych cech, które decydują o jej wyborze i konsumpcji. W badaniach uwzględniono oceny konsumentów odnoszące się do walorów żywności ekologicznej, a wśród nich uwzględniono kategorie atrybutów technologicznych i rynkowych. W artykule przedstawiono wyniki sondaży, które przeprowadzano w latach 2005, 2010 i 2013 wśród mieszkańców północno-wschodniej Polski. Głównymi atrybutami technologicznymi żywności ekologicznej wskazanymi przez badanych była wartość odżywcza oraz ceniony przez respondentów system produkcji tej żywności, zapewniający ograniczenia w użyciu chemii rolnej. Badani konsumenci w każdym z okresów badań cenili walory sensoryczne żywności ekologicznej i jako główną cechę wskazali naturalny smak. Rynkowe atrybuty żywności ekologicznej, jakie zidentyfikowano w badaniach, to walory zdrowotne, miejsce zakupu, logo producenta i cena. W atrybutach żywności ekologicznej eksponowane były również cechy społeczne tych produktów. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the research was to identify factors influencing consumer perception of organic food quality. The research concerned the consumers' assessment of certain attributes (technological and market ones) of organic food products. The surveys were carried out in 2005, 2010, and 2013 among the inhabitants of northeast Poland. The main technological attributes indicated by the respondents were the nutrition value of the food and highly valued way of its production, ensuring limited use of fertilizers, pesticides, and other chemicals. In all analyzed periods the respondents valued sensory features of organic food, especially its natural taste. Market attributes of organic food that were identified during the study are the following: health values, place of purchase, producer's logo, and price. Among the attributes of the organic products also their social features were presented. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • BOURN D. AND PRESCOTT J., 2002: A comparison of the nutritional value, sensory qualities and food safety of organically and conventionally produced foods, Critical Reviews in Food Science and Nutrition 42 (1), 1-34.
  • GIANNAKAS K., 2002: Information asymmetries and consumption decisions in organic food product markets, Canadian Journal of Agricultural Economics 50, 35-50.
  • GOLDMAN B.J. and CLANCY K.L., 1991: A survey of organic produce purchases and related attitudes of food cooperative shoppers, American Journal of Alternative Agriculture 6 (2), 89-96.
  • GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., RUDZEWICZ A., 2015: Environmental management systems in food processing and production as a source of product value for the customer on the organic food market, International Journal of Business Performance Management 16 (Nos. 2/3), 314.
  • GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2011: Świadomość ekologiczna konsumentów a ich zachowania na rynku żywności, Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą (51), 242-253.
  • GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2013a: Preferencje konsumentów w kształtowaniu atrybutów produktu żywnościowego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn.
  • GRZYBOWSKA-BRZEZIŃSKA M., 2013b: Wpływ instrumentów marketingu ekologicznego na zachowania konsumentów na rynku produktów spożywczych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 775 Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu (30), 47-58.
  • JOLLY D.A., NORRIS K., 1991: Marketing prospects for organic and pesticide-free produce. American Journal of Alternative Agriculture 6 (4),174-179.
  • LETOURNEAU D.K., DRINKWATER L.E., SHENNAN C., 1996: Effects of soil management on crop nitrogen and insect damage in organic versus conventional tomato fields, Agriculture, Ecosystems and Environment, 57,179-187.
  • LIN C., 2002: Attribute-consequence-value linkages: A new technique for understanding customer's product knowledge, Journal of Targeting Measurement and Analysis for marketing 10 (4), 339-352.
  • MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., 1998: Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań. Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
  • MISRA S., HUANG C.L., OTTO S.L., 1991: Consumer Willingness to Pay for Pesticide-free Fresh Produce, Western Journal of Agricultural Economics 16 (2), 57-87.
  • MIYAZAKI A.D., GREWAL D., GOODSTEIN R.C., 2005: The effect of multiple extrinsic cues on quality perceptions: A matter of consistency, Journal of Consumer Research 32 (1), 146-153.
  • NEWERLI-GUZ J., ŚMIECHOWSKA M., 2004, Walory żywności ekologicznej w opinii konsumentów, Bromatologia i chemia toksykologiczna, SUPLEMENT, 137
  • ZANOLI R., NASPETTI S., 2002: Consumer Motivations in the Purchase of Organic Food, British Food Journal 104 (8/9), 37-39.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436712

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.