PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 114 | 69--80
Tytuł artykułu

Model zakupu produktów żywnościowych opatrzonych oświadczeniami żywieniowymi i zdrowotnymi

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Purchase Model of Food Products with Nutrition and Health Claims
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie rozwoju chorób cywilizacyjnych oraz wzrostu dbałości o zdrowie konsumenci zmieniają swój schemat żywienia, czego rezultatem są między innymi poszukiwania żywności przynoszącej im określone korzyści. Wynikiem tego procesu jest pojawianie się innowacyjnych propozycji żywności, w tym produktów zawierających oświadczenia żywieniowe i zdrowotne. Wiedza o potrzebach i zachowaniach konsumenta jest przy tym bardzo istotna, gdyż warunkuje ona między innymi osiągnięcie sukcesu w działalności przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono propozycję modelu zakupu produktów opatrzonych oświadczeniami żywieniowymi i zdrowotnymi na podstawie zrealizowanych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
In the era of civilization diseases and the growth of health care consumers change their feeding scheme, resulting in searching for food products bringing them certain benefits. In consequence, innovative types of food emerge, including products with nutrition and health claims. The knowledge about the consumer's needs and behavior is very important for the enterprises, because it determines, among others, success in business. The article proposes a purchase model of products bearing nutrition and health claims which was based on own carried out research. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • BIALKOVA S., SASSE L., FENKO A., The role of nutrition labels and advertising claims in altering consumers' evaluation and choice, Appetite 96, 2016, p. 38-46.
  • CAVALIERE A., RICCI E.C., BANTERLE A., Nutrition and health claims: Who is interested? An empirical analysis of consumer preferences in Italy, Food Quality and Preference 41, 2015, p. 44-51.
  • CHILDS N.M., Functional foods and the food industry: consumer, economic and product development issues, Journal Nutraceuticals, Functional, Medial Foods 1/1997, p. 25-43.
  • GÓRSKA J., Żywność funkcjonalna: bliżej potrzeb klienta, Forum Mleczarskie Handel 5/2013 (60).
  • GRUNERT K.G., SCHOLDERER J., ROGEAUX M., Determinants of consumer understanding of health claims. Appetite 2011, 56 (2).
  • GRUNERT K.G., WILLS J.M., Pan-European consumer research on in-store behaviour, understanding and use of nutrition information on food labels, and nutrition knowledge. EUFIC, 2008, webinarium.
  • HASLER C., Functional Foods: Their Role in Disease Prevention and Health Promotion, Food Technology 1998, no. 52, p. 63-70.
  • KRASNOWSKA G., SALEJDA A., (in polish) Consumer knowledge about food product labeling, Food. Science. Technology. Quality, 2011, 1 (74).
  • LAHTEENMAKI L., LAMPILA P., GRUNERT KG., BOZTUG K., UELAND O., ASTROM A., MARTINSDOTIR E., Impact of healthrelated claims on the perception of other products attributes, Food Policy 2010, 35.
  • LEATHWOOD PD., RICHARDSON DP., STRATER P., TODD PM., VAN TRIJP HCM., Consumer understanding of nutrition and health claims: source of evidence, British Journal of Nutrition 2007, 98.
  • MIKLAVEC K., PRAVST I., GRUNERT KG., KLOPCIC M., POHAR J., The influence of health claims and nutritional composition on consumers' yoghurt preferences, Food Quality and Preference 43, 2015, p. 26-33.
  • REJMAN K., KASPERSKA A., Nutritional and health benefits as the determinants of food choice in Polish consumers Perspectives, Public Health November 2011, 131.
  • SOJKIN B., MAŁECKA M., OLEJNICZAK T., BAKALARSKA M., Konsument wobec innowacji produktowych na rynku żywności, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2009.
  • URALA N., LAHTEENMAKI L., Consumers changing attitudes towards functional foods, Food Quality and Preference 2007, 18.
  • URALA N., LAHTEENMAKI L., Attitudes behind consumers' willingness to use functional foods, Food Quality and Preference 2004, 15.
  • VERBEKE W., Consumer acceptance of functional foods: sociodemographic, cognitive and attitudinal determinant, Food Quality and Preference 2005, 16.
  • WANSINK B., WESTGREN RE., CHENEY MM., Hierarchy of nutritional knowledge that relates to the consumption of a functional food, Nutrition 2005, 21.
  • http://www.portalspozywczy.pl/mleko/wiadomosci/tylko-5-proc-jogurtow-to-produkty funkcjonalne, 16939.html
  • http://wiadomoscihandlowe.pl/2014/09/sok-zamiast-tabletki/
  • http://www.portalhodowcy.pl/hodowca-drobiu/307-numer-42013/3235-zywnosc-funkcjonalna- definicja-klasyfikcja-przeznaczenie-czesc-1 http://rejestrzp.gis.gov.pl/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171436714

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.