PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 43 | nr 2 | 81--91
Tytuł artykułu

Koncepcja modelu biznesu a realizacja działań z zakresu CSR na przykładzie przedsiębiorstw z branży wydobywczej w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Model Concept and Corporate Social Responsibility in Mining Enterprises in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi aktualny temat, szeroko dyskutowany w pracach z zakresu zarządzania. O istotności koncepcji świadczyć może jej uwzględnianie w tworzeniu i reorganizowaniu modeli biznesowych współczesnych przedsiębiorstw. W pierwszej części artykułu zaprezentowano koncepcję modelu biznesowego i teoretyczne podstawy założeń społecznej odpowiedzialności biznesu. W kolejnej części podjęto dyskusję dotyczącą znaczenia społecznej odpowiedzialności biznesu w modelach biznesowych przedsiębiorstw wydobywczych. (abstrakt oryginalny)
EN
Corporate Social Responsibility is, with no doubt, an interesting topic, largely discussed in management literature. CSR concept is often taken into consideration in business models matters, especially in creating a good business model. In the first part of the article, the basis of CSR and business models are presented. The second part includes the discussion about the importance of CSR in business models of mining enterprises in Poland. (original abstract)
Rocznik
Tom
43
Numer
Strony
81--91
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Afuah A.N. (2004), Business Models, A Strategic Management Approach. McGraw- Hill/Irwin, Boston.
  • Afuah A.N., Tucci C.L. (2003), Internet Business. Models and Strategies: Text and Cases. McGraw- Hill, Nowy Jork.
  • Amit R., Zott C. (2010), Value creation in e-business, ,,Strategic Management Journal'', Vol. 22, nr 6/7, Chicago.
  • Chesbrough H., Rosenbloom R.S. (2002), The Role of Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spinn-off Companies, Industrial and Corporate Change, nr 3.
  • Dudzik T.M., Gołębiowski T., Lewandowska M., Witek- Hajduk M. (2008), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa.
  • Hop N., Kudełko J. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element strategii rozwoju przedsiębiorstwa górniczego, [w:] Zagożdżon P., Madziarz M. (red.), Dzieje górnictwa - element europejskiego dziedzictwa kultury, 5, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Johnson M.W., Christensen C.M., Kagerman H. (2008), Reinventing Your Business Model, "Harvard Business Review", nr 86 (12).
  • Koneczna R. (2014), CSR i jego narzędzia jako element strategii firmy - praktyczny przewodnik, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Kraków.
  • Kozarkiewicz A., (2013), Model biznesu a system rachunkowości zarządczej w przedsiębiorstwie [w:] E. Nowak, M. Nieplowicz (red.), Systemy rachunku kosztów i kontroli zarządczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Koźmiński A.K. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności, PWE, Warszawa.
  • Kulczycka J., Wirth H. (2010), Społeczna odpowiedzialność w strategiach firm górniczych w Polsce, Zeszyty Naukowe Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk nr 79, Kraków.
  • Linder J.C., Cantrell S. (2004), Changing Business Models: Surveying the Landscape, "Accenture Institute for Strategic Change".
  • Magretta J. (2002), Why Business Models Matter?, "Harvard Business Review", nr 5.
  • Mossakowska T., Wasilewski M., (2011), Czy górnictwo węgla kamiennego jest w stanie przyjąć paradygmat zarządzania jakim jest CSR?, "Przegląd Górniczy" Nr 10 (1067), Tom 66(CVII), Kraków.
  • Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii. PWE, Warszawa.
  • Osterwalder A., Pingeur Y. (2010), Business Model Generation: A Handbook For Visionaries, Game Changers And Challengers, Wiley, Hoboken NJ.
  • Pyszka A. (2012), Społecznie odpowiedzialne innowacje - konieczność czy moda?, [w:] Knosal R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.
  • Rappa M. (2001), Managing the Digital Enterprise: Business Models on the Web, North Carolina State University; http://digitalenterprise.org/models [20.02.2016].
  • Ratajczak M. (2010), Implementacja strategii CSR w odniesieniu do środowiska naturalnego jako ważny element strategii rozwojowych współczesnych przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 10(25), Warszawa.
  • Rokita J. (2005), Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa.
  • Sala P. (2015), Zakres odpowiedzialności przedsiębiorstwa na przykładzie normy ISO 26000, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej seria: Organizacja i Zarządzanie z. 82, Gliwice.
  • Seliga R., Woźniak A. (2014), Wpływ koncepcji CSR na budowanie wizerunku w biznesowym modelu jednostek medycznych w Polsce, [w:] Dębski M., Jupowicz- Ginalska A. (red.), Komunikacja marketingowa we współczesnych działaniach prowizerunkowych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie" Tom Xv, Zeszyt 4 Część I ,Łódź.
  • Stawicka E. (2012), Ekonomiczna efektywność społecznej odpowiedzialności w biznesie, [w:] Wołoszyn J. (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w obszarze przedsiębiorczości, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Sztumski W. (2006), Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej "Problemy Ekorozwoju" vol. 1 No 2, Bielsko-Biała.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171437276

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.