PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | 14 | nr 2 | 141--146
Tytuł artykułu

Turystyka filmowa - wybrana problematyka badawcza

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Film Tourism : Concepts and Research Issue
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od niedawna podejmowane są próby bliższego odkrycia i zrozumienia szerszych związków zachodzących pomiędzy turystyką, przestrzenią a mediami oraz wpływem mediów na budowanie wizerunku obszaru recepcji turystycznej. Autor prezentuje wybrane aspekty stanu badań nad turystyką filmową, sygnalizuje główne zagadnienia i klasyfikacje pojęcia. W pracy zwrócono uwagę na interdyscyplinarny charakter badań nad turystyka filmową. W podsumowaniu wskazano możliwości rozwoju dalszych badań and zjawiskiem turystyki filmowej. (abstrakt oryginalny)
EN
In the tourism industry, there has been a growing phenomenon that tourists visit destinations featured through films which are not directly related to DMOs' tourism promotion. This is a new form of cultural tourism called film-induced tourism which still receives little attention from both academia and practitioners due to the lack of knowledge and understanding on the benefits of film on tourism. This paper investigates the phenomenon by reviewing previous international research and practices. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
14
Numer
Strony
141--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Beeton S. (2005): Film-Induced Tourism. Clevedon, Channel View Publications.
  • Beeton S. (2010): The Advance of Film Tourism. "Tourism and Hospitality Planning & Development", nr 7 (1), s. 1-6.
  • Beeton S. (2011): Tourism and the Moving Image - Incidental Tourism Promotion. "Tourism Recreation Research", nr 36 (1), s. 49-56.
  • Buchmann A. (2010): Planning and Development in Film Tourism: Insights into the Experience of Lord of the Rings Film Guides. "Tourism and Hospitality Planning & Development", nr 7 (1), s. 77-84.
  • Busby G., Klug J. (2001): Movie-Induced Tourism: The Challenge of Measurement and Other Issues. "Journal of Vacation Marketing", nr 7 (4), s. 316-322.
  • Butler R.W. (1990): The Influence of the Media in Shaping International Tourist Patterns. "Tourism Recreation Research", nr 15 (2), s. 46-53.
  • Carl D., Kindon S., Smith K. (2007): Tourists' Experiences of Film Locations: New Zealand as "Middle-Earth". "Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment", nr 9 (1), s. 49-63.
  • Cohen E. (1986): A Phenomenology of Tourist Experiences. "Sociology", nr 13 (2), s. 179-201.
  • Connell J. (2005): Toddlers, Tourism and Tobermory: Destination Marketing Issues and Television-Induced Tourism. "Tourism Management", nr 26 (5), s. 763-776.
  • Connell J., Meyer D. (2009): Balamory Revisited: an Evaluation of the Screen Tourism Destination-Tourist Nexus. "Tourism Management", nr 30 (2), s. 194-207.
  • Croy W.G., Heitmann S. (2011): Tourism and Film. [w:] P. Robinson, S. Heitmann i P.U.C. Dieke (red.): Research Themes in Tourism, Wallingford, CABI International.
  • Economic and Fiscal Impacts of the New Mexico Film Production Tax Credit. Prepared for the New Mexico State Film Office and State Investment Council. January 2009, Ernst & Young, [@:] http://www.southwindsor.org/sites/southwindsorct/files/uploads/ernst_and_young_new_mexico_film_production_tax_credit_study.pdf.
  • Edensor T. (2001): Performing Tourism, Staging Tourism (Re)producing Tourist Space and Practice. "Tourist Studies", nr 1 (1), s. 59-81.
  • Hudson S. (2006): Promoting Destinations via Film Tourism: an Empirical Identification of Supporting Marketing Initiatives. "Journal of Travel Research", nr 44 (4), s. 387-396.
  • Jones D., Smith K. (2005): Middle-Earth Meets New Zealand: Authenticity and Location in the Making of the Lord of the Rings. "Journal of Management Studies", nr 42 (5), s. 923-945.
  • Kim S.S., Agrusa J., Chon K., Cho Y. (2008): The Effects of Korean Pop Culture on Hong Kong Residents' Perceptions of Korea as a Potential Tourist Destination. "Journal of Travel & Tourism Marketing", nr 24 (2-3), s. 163-183.
  • Kucharska S. (2012): European Union's Founds as an Opportunity to Promote Film Tourism: the Polish Case. BITCO 2012. 1st Belgrade International Tourism Conference 2012 Contemporary Tourism - Wishes and Opportunities, 2012.03.22-24, Belgrade.
  • Leotta A. (2011): Touring the Screen. Tourism and New Zealand Film Geographies. Bristol, Intellect.
  • Mordue T. (2001): Performing and Directing Resident/Tourist Cultures in Heartbeat Country. "Tourist Studies", nr 1 (3), s. 233-252.
  • Peaslee R.M. (2011): Approach to Media Power One Ring, Many Circles: the Hobbiton Tour Experience and a Spatial Approach to Media Power. "Tourist Studies", nr 11 (1), s. 37-53.
  • Riley R., Baker D., Van Doren C.S. (1998): Movie Induced Tourism. "Annals of Tourism Research", nr 25 (4), s. 919-935.
  • Shim D. (2007): Korean Wave and Korean Women Television Viewers in Singapore. "Asian Journal of Womens Studies", nr 13 (2), s. 63-82.
  • Stasiak A. (2009): Turystyka literacka i filmowa. [w:] K. Buczkowska i A. Mikos Von Rohrscheidt (red.): Współczesne formy turystyki kulturowej, Monografie, t. 391, Poznań, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
  • Urbaniak J. (2009): Turystyka filmowa w Polsce. Mrzonka czy szansa na rozwój gospodarczy wybranych regionów? [w:] K. Szpara i M. Gwóźdź (red.): Przestrzenne, gospodarcze i humanistyczne aspekty turystyki, Kraków-Rzeszów-Zamość, Konsorcjum Akademickie - Wydawnictwo WSE w Krakowie, WSIiZ w Rzeszowie i WSZiA w Zamościu.
  • Urbaniak J. (2010): Turystyka filmowa specyficznym produktem turystycznym w Polsce i na Świecie. [w:] D. Orłowski i E. Puchnarewicz (red.): Turystyka kulturowa a regiony turystyczne w Polsce, Warszawa-Kraków, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych; Wydawnictwo Libron - Filip Lohner.
  • Urry J. (1990): The Tourist Gaze. Leisure and Travel in Contemporary Societies. London, Sage.
  • Young A.F., Young R. (2008): Measuring the Effects of Film and Television on Tourism to Screen Locations: a Theoretical and Empirical Perspective. "Journal of Travel & Tourism Marketing", nr 24 (2-3), s. 195-212.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171437364

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.