PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 9 | 2--14
Tytuł artykułu

Przegląd marek własnych sieci handlowych w Polsce i na świecie

Warianty tytułu
Retailers' Private Label Review in Poland and Worldwide
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Marki własne są jednym z najbardziej charakterystycznych elementów współczesnego handlu, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Sytuacja rynkowa takich marek jest jednak dość mocno zróżnicowana. W przekroju geograficznym najbardziej rozwinięte rynki występują w Europie Zachodniej oraz w Ameryce Północnej. W Polsce marki własne zostały wykreowane przez zagraniczne sieci handlowe. W artykule zaprezentowano rankingi sieci handlowych oraz szczegółową ofertę marek wybranych dziecięciu najbardziej popularnych wśród polskich konsumentów sieci handlowych. Metodologia badawcza wykorzystana w artykule opiera się na studiach literatury oraz źródłach internetowych jako zasobie informacji o ofercie marek własnych sieci handlowych oraz czynnikach, którymi kierują się nabywcy podczas dokonywania zakupów w wybranych sieciach handlowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Private labels are the most characteristic elements of modern trading. While their popularity steadily grows, their position differs a lot, depending on geographic location - Western Europe and Northern America markets are the most developed. In Poland private labels were popularized by the foreign retailers. In this paper ranks and detailed offer of the ten most popular retailers among polish customers will be presented. Research methodology is based on literature study and Internet Resources, since the Internet is the most up to date source about current private label offer and determinants of customer purchasing decisions. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--14
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • ARC Rynek i Opinia (2015). Doceniane marki własne. Badania ilościowe zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia. Pozyskano z: http://www.arc.com.pl/doceniane_marki_wlasne-41999574-pl.html.
  • Baltas, G. (1997). Determinants of Store Brand Choice. A Behavioral Analysis. Journal of Product & Brand Management, 6 (5), 315-324.
  • Baltas, G. i Argouslidis, P. (2007). Consumer Characteristics and Demand for Store Brands. International Journal of Retail and Distribution Management, 35 (5), 328-341.
  • Boyle, P. i Lathrop, E. (2013). The Value of Private Label Brands to U.S. Consumers. An Objective and Subjective Assessment. Journal of Retailing and Consumer Services, 20 (1), 80-86.
  • Dawes, J. i Nenycz-Thiel, M. (2013). Analyzing the Intensity of Private Label Competition across Retailers. Journal of Business Research, 66 (1), 60-66.
  • Deloitte (2015). Global Powers of Retailing 2015. Embracing innovation. Pozyskano z: http://www2.deloitte.com/th/en/pages/consumer-business/articles/global-powers-retailing-2015.html.
  • Domański, Т. (2001). Strategie marketingowe dużych sieci handlowych. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Eales, T. (2014). Private Label in Western Economies. Closing the Price Gap, Losing Share, IRi. Pozyskano z: http://www.iriworldwide.com/IRI/media/IRI-Clients/PrivateLabel_report_final_7Jan15.pdf.
  • Finke, S., Popat, S. i Sheikh, W. (2010). Accelerate Retail Business Results with Technology - Enabled Private Label Capabilities. Pozyskano z: http://www.cisco.com/c/dam/en_us/about/ac79/docs/pov/Private_Label_POV.pdf.
  • Gonzalez-Benito, O. i Martos-Pardal, M. (2012). Role of Retailer Positioning and Product Category on the Relationship between Store Brand Consumption and Store Loyalty. Journal of Retailing, 88 (2), 236-249.
  • Hamdan, J. (2015). PMR: rynek marek własnych w Polsce będzie rósł. Pozyskano z: http://handelextra.pl/artykuly/184149,pmr-rynek-marek-wlasnych-w-polsce-bedzie-rosl.
  • Keller, K. (2011). Strategiczne zarządzanie marką. Kapitał marki - budowanie, mierzenie i zarządzanie. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Kochlewska, E. (2015). Outlook of Polish Retail Sector. World Food Warsaw Fair 2015. Pozyskano z: http://polen.nlambassade.org/binaries/content/assets/postenweb/p/polen/nederlandse-ambassade-in-warschau/import/nieuws/dlahandlu.pdf.
  • Majewska, M. (2014). Jak postrzegamy marki własne? - perspektywy rozwoju rynku private label w Polsce. Grupa OnBoard. Pozyskano z: http://www.swresearch.pl/pdf/Jak_postrzegamy%20marki_wlasne.pdf.
  • Mazurkiewicz, P. (2015). 33 proc. udział marek własnych. Rzeczpospolita. Pozyskano z: http://www.rp.pl/article/20150320/EKO/303199767?template=restricted.
  • Nielsen (2014). The State of Private Label around the World Where It's Growing, Where It's Not, and What the Future Holds. Pozyskano z: http://www.nielsen.com/content/dam/nielsenglobal/kr/docs/global-report/2014Nielsen%20Global%20Private%20Label%20Report%20November%202014.pdf.
  • Nowak, M. (2014). Pozacenowe elementy budowania wizerunku marki własnej w komunikacji sieci handlowych FMCG na rynku polskim. Handel Wewnętrzny, 2 (349), 153-163.
  • NRF (2014). Top 100 Retailers Chart 2014. Pozyskano z: https://nrf.com/2015/top100-table.
  • OC&C (2014). The OC&C Retail Proposition Index. Closing the Gap. Pozyskano z: http://www.occstrategy.com/insights/abc/closing-the-gap.
  • Раса Foods (2015). Private Label Food Trends To Watch For. Pozyskano z: http://www.pacafoods.com/private-label-food-trends-to-watch-for.
  • PLMA (2015). Private Label in Poland 2015. Market Analysis and Development Forecasts for 2015-2020. Pozyskano z: https://www.pmrpublications.com/product/Private-label-in-Poland-2015.
  • Reklaite, A. (2015a). The Global Terrain of Private Label. Euromonitor International. Pozyskano z: http://blog.euromonitor.com/2015/05/the-global-terrain-of-private-label.html.
  • Reklaite, A. (2015b). Top 50 Largest Private Label Markets. Euromonitor International. Pozyskano z: http://blog.euromonitor.com/2015/11/top-50-largest-private-label-markets.html.
  • Rzeczpospolita (2015). Lista 500. Rzeczpospolita. Pozyskano z: http: //www.rp.pl/rankingi/lista_500.
  • Schuiling, I. i Cogels, R. (2012). Private Label Strategies in Europe. W: Т. Rudolph, В. Schlegelmilch, A. Bauer, J. Franch i J.N. Meise (red.). Diversity in European Marketing: Text and Cases (131-154). Wiesbaden: Gabler Verlag.
  • Semeijn, J., Riel, A.C. i Ambrosini, A.B. (2004). Consumer Evaluations of Store Brands: Effects of Store Image and Product Attributes. Journal of Retailing and Consumer Services, 11 (4), 247-258.
  • Statista (2016). Share of Private Label Value in Europe in 2014, by Category. Pozyskano z: http://www.statista.com/statistics/379890/private-label-value-share-by-product-category-europe.
  • Veraart Research (2014). Top 25 Retailers in Europe. Pozyskano z: http://www.retail-index.com/Sectors.aspx.
  • Wójcik, M. (2015). Raport: marki własne vs marki producentów. Pozyskano z: http://www.forummleczarskie.pl/RAPORTY/492/5/marki-wlasne-vs-marki-producentow.
  • Wu, P.C.S., Yeh, G.Y. i Hsiao, C.-R. (2011). The Effect of Store Image and Service Quality on Brand Image and Purchase Intention for Private Label Brands. Australasian Marketing Journal, 19 (1), 30-39.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171437744

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.