PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1986 | nr 152 Problemy kształtowania cen i równowagi rynku | 70--80
Tytuł artykułu

Podstawy kształtowania polityki cen dóbr i usług turystycznych

Warianty tytułu
The Basis for Policy of Fixing Prices of Tourist Goods and Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Potocznie uważa się, że cena stanowi pieniężne wyrażenie wartości towaru, przy czym podstawę wartości stanowię społecznie niezbędne nakłady pracy żywej i uprzedmiotowionej zużyte na jej wytworzenie. Na cenę wpływają jednak jeszcze inne uwarunkowania i zmienne, jak: cele społeczno-gospodarcze, ranga danej dziedziny w modelu konsumpcji bieżąca polityka gospodarcza, podaż, popyt. Nie możne mówić o cenie nie wskazując, że jej rola jest bardzo różna w zależności od długości okresów, w którym ją rozpatrujemy. W krótkim okresie uważana jest ona niemal za jedyny, skuteczny środek oddziaływania na relację zachodzącą między podążą i popytem. Niektórzy traktuję nawet cenę jako panaceum na równoważenie rynku. Efekt tak osiągnięty nie oznacza jednakże uzdrowienia rynku, gdyż na skutek zmian cen zmienia się jedynie skala globalnego popytu przy niezmienionych innych elementach rynku. Natomiast sam fakt zaistnienia konieczności zmiany cen stanowi sygnał bardziej długofalowy, implikujący działania przyszłe. Sygnał ten pozwala nam w długim czasie uzmysłowić potrzebę zmian warunków (inwestycje, zmiany organizacyjne itp.) w celu oddziaływania na podaż, co w istotny sposób zmienia powstałą wcześniej - na skutek zmiany cen - relację popytu i podaży. Okazuje się przeto, że w długim okresie cena przestaje być jedynym a staje się tylko jednym z wielu elementów oddziaływujących na poziom równowagi rynkowej, często już przy zupełnie innym poziomie zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych. Te różne role jakie odgrywa cena jako kategoria ekonomiczna są przyczynę różnorodności poglądów na jej istotę i zasady jej kształtowania. Trudność przyjęcia jednolitej koncepcji ceny dotyczy nie tylko zresztą całokształtu gospodarki, lecz także poszczególnych jej sfer. Celem rozważań zawartych w tym opracowaniu jest próba wskazania na różne punkty widzenia na rolę cen w turystyce. Niejednorodność gospodarki turystycznej co do przedmiotu i podmiotu (przeplatanie się na rynku dóbr i usług, a w ich łonie towarów stricte turystycznych i paraturystycznych, a także występowanie po stronie podaży przedsiębiorstw, zakładów i jednostek budżetowych) komplikuje jeszcze obraz kształtowania polityki cen. Dodatkowym utrudnieniem są także cechy rynku turystycznego, które czynię zeń dość swoistą enklawę wzajemnych oddziaływań między ceną, dochodem, popytem i podażą, oddziaływań często odmiennych od tych, jakie zachodzą na innych rynkach. (fragment tekstu)
EN
The paper was devetoed to the questions of establishing policy of prices of tourist goods and services. In the first part was shown impact of the characteristics of tourist market on the fulfillment by prices of their basic functions. This made it possible to illustrate better in further considerations the existence of various approaches to the concept of price in tourism. It was stressed that the basis for fixing prices of services were not clear. The procedure of fixing prices of services rendered to foreign tourists is quite peculiar. Further on legal basis regulating the principles of price fixing, their short evolution and the changeability of decision centres were presented. In the end some questions were raised concerning the independence of tourist enterprises as regards price fixing in connection with the introduction of the economic reform. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Archiwum Marksa i Engelsa, Tom II/VII, Moskwa 1933.
  • Boyrzanowski, Równowagi cząstkowe, równowaga ogólna, ceny a zaspokojenie potrzeb. Ekonomista nr 15, 1978.
  • Decyzja Przewodniczącego PKO, Dz. Urz. nr 6/78, poz. 57.
  • Dz. Urz. PKC nr 13/78, poz. 103.
  • Dz. Urz. PKC nr 6/78, poz. 57.
  • E. Nowosielska, Zróżnicowanie popytu i podaży usług w układzie wojewódzkim, Warszawa 1972, wyd. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, PAN.
  • Ekonomika handlu, pod red. Z. Zakrzewskiego, PWN, Warszawa 1965.
  • J. Beksiak, A. Makar, Ceny w bezpośrednim rachunku ekonomicznym. Ekonomista 1962, nr 5.
  • J. Giezgała, Turystyka w gospodarce narodowej, PWE, Warszawa 1976.
  • J. Lipiński. Studia z teorii i polityki cen, PWE, Warszawa 1977.
  • K. Fonfara, R. Gałecki, J. Kuczyński, Instrumenty polityki rynkowej w kształtowaniu popytu na dobra i usługi turystyczne, problem węzłowy 13.04.2.4.1., Akademia Ekonomiczna, Poznań 1980, (maszynopis).
  • M. Nasiłowski, Ekonomia polityczna socjalizmu, praca zbiorowa, Warszawa 1972.
  • M. Pohorille, Badania nad popytem na usługi i ich podażą, Ekonomista, PWE, Warszawa 1974, nr 2.
  • Rozporządzenie RM z dnia 30.11.1981 r. w sprawie wykonania Ustawy o Przedsiębiorstwie Państwowym, Dz. U. nr 31, poz. 170 z 1981 r.
  • T. Wawak, Ceny w reformie gospodarczej. Problemy Ekonomiczne, Kraków 1982/83.
  • Ustawa o cenach z dnia 26.02.1982 r. Dz. U. nr 7, 1982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438396

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.