PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 20 (XX) | nr 22 (4) | 89--100
Tytuł artykułu

E-branding vs. Traditional Branding

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
E-branding a branding tradycyjny
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Telewizja, radio oraz prasa przez wiele lat niepodzielnie panowały na marketingowym rynku i pozwalały efektywnie docierać do szerokiego grona odbiorców. Jednakże obecnie obserwujemy spadek skuteczności tradycyjnych form komunikacji marki (poprzez komunikaty w telewizji, na łamach prasy, w rozgłośniach radiowych czy z wykorzystaniem reklam outdoorowych). Młodsi odbiorcy - przedstawiciele pokolenia Y i Z - oczekują od komunikatów czegoś zupełnie innego niż ich rodzice czy dziadkowe. Wymagają, aby przekaz był możliwie jak najbardziej interaktywny i zindywidualizowany oraz mają znacznie mniejsze zaufanie do tradycyjnych form reklamy. Wszystko to sprawia, że znaczenie e-brandingu stale rośnie. Celem niniejszego artykułu jest próba opisania tradycyjnego sposobu kreowania i zarządzania marką oraz porównania go z e-brandingiem, uwzględniając cechy obu jego form, najczęstsze kanały dystrybucji, a także sposoby formułowania komunikatów. Tradycyjny branding oraz e-branding omówione zostają w kontekście wyborów zakupowych dokonywanych przez przedstawicieli poszczególnych generacji. Artykuł wskazuje ponadto na istotne różnice w obu przedstawionych formach kreowania marki, a także - w oparciu o najnowsze przykłady kampanii wizerunkowych i reklamowych znanych marek - dowodzi większej skuteczności e-brandingu we współczesnym świecie. Dzieje się tak dlatego, że e-branding daje o wiele większe możliwości nawiązywania osobistych relacji z klientami, co już ma duże znaczenie, a stanie się jeszcze istotniejsze, gdy pokolenie Z, oczekujące pełnej personalizacji komunikatów, zacznie dominować na rynku. (abstrakt oryginalny)
EN
Television, radio and press for many years reigned supreme in the marketing market, and made it possible to reach out effectively to a wide audience. However, we are now observing a decreasing effectiveness of traditional forms of brand communication (communication through TV, in the press, on the radio or by the use of outdoor advertising). Young audiences - representatives of generations Y and Z - expect a completely different message from their parents or grandparents. They require a message to be as interactive as possible, as well as personalized, and they have much less trust in traditional forms of advertising. This all means that the importance of e-branding is constantly growing. The objective of this article is to describe the traditional ways of creating brands and of brand management, and to compare them with e-branding, taking into account the characteristics of forms as well as the most common distribution channels and ways of formulating messages. Tradi- tional branding and e-branding are here discussed while remaining in the context of purchase choices, made by representatives of specific generations. Moreover, the article points to important differences in both described forms of brand creation, as well as - based on the newest examples of image campaigns and advertising for household names proves e-branding to have greater effectiveness in the contemporary world. This is happening because e-branding gives far greater possibilities of establishing personal rapports with customers, which is of great significance; but what is even more essential, as those from generation Z expect fully personalized announcements, this will start to dominate the market. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
89--100
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Gołąb-Andrzejak Edyta. 2014. " Loyalty in the information society on the example of "Millennials", Marketing i Rynek 11: 11-21.
  • Kall Jacek. 2015. "Branding on smartphone. Brand mobile communication". Warsaw: Wolters Kluwer SA.
  • Kiefaber David. 2013. "IBM's Outdoor Ads Actually Try to Be Useful and Make Cities Better". source: http://www.adweek.com/adfreak/ibms-outdoor-ads-actually-try-be-useful-and-make-cities-better-150091 (access: 14.10.2015).
  • "CBOS Communication Research No. 82/2014: Internet users". Source: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_082_14.PDF (access14.10.2015).
  • Królewski Jarosław, Sala Paweł (red.).2014. "E-marketing. Contemporary trends. Starter pack". Warsaw: PWN.
  • Mazurkiewicz Bartosz. 2014. "The role of leaders' opinion in informal communication".
  • McCrindle Mark, Hooper Danica. 2007. "Generation Y. Attracting, engaging and leading a new generation at work". Source: http://avpma.ava.com.au/sites/default/files/AVPMA_website/resources/5.2 Generation Y Attracting, Engaging Leading a New Generation at Work.pdf (access: 14.10.2015).
  • Parris Jo Ann. 2010. "Is your self-service Millennial friendly?". Speech Technology. Source: http://www.speechtechmag.com/Articles/Column/Inside-Outsourcing/Is-Your-Self-Service- Millennial-Friendly-60407.aspx (access: 14.10.2015).
  • Paul Pamela. 2001. "Getting inside Gen Y". American Demographics 23(9): 42-49.
  • Połowianiuk Marcin. 2015. "Television has no future". source: http://www.spidersweb.pl/2015/07/telewizja-nie-ma-przyszlosci.html(access: 14.10.2015).
  • "IGRZ report on the results of OOH advertising in Poland in 2014 Report". source: http://igrz.home.pl/Raporty/2014 RAPORT ROCZNY IGRZ.pdf(access: 14.10.2015).
  • Thomas Greg Metz. 2004. "Building the buzz in the hive mind". Journal of Consumer Behaviour 4: 64-72.
  • Trzeciak Sergiusz. 2015. "Public image on the web. Who are you online?". Gliwice: Helion.
  • "Online branding - the need of new strategies". source: http://www.migomedia.pl/online-branding-potrzeba-nowych-strategii (access: 14.10. 2015r.).
  • Van den Bergh Joeri, Behrer Mattias. 2012. "How to create brands that generation Y will love?". Warsaw: Samo Sedno Edgard.
  • Williams Kaylene C., Page Robert A. 2011. "Marketing to the Generations", Journal of Behavioral Studies in Business". source: http://www.aabri.com/manuscripts/10575.pdf (access 14.10.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438436

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.