PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 20 (XX) | nr 22 (4) | 115--128
Tytuł artykułu

The Implications of the Economic Crisis for Polish Consumer Behaviours

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wpływ kryzysu gospodarczego na zachowania konsumpcyjne polskich konsumentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Kryzys gospodarczy, który z różną intensywnością odczuło wiele krajów na świecie nie pozostał bez wpływu na zachowania polskich konsumentów i gospodarstw domowych. Spowolnienie gospodarcze uruchomiło całą serię reakcji dostosowawczych i strategii adaptacyjnych do zmienionych kryzysowych realiów gospodarowania. Wiele gospodarstw domowych, zwłaszcza dysponujących niższymi dochodami, zmuszonych było ograniczyć wydatki konsumpcyjne i zaspokojenie niektórych potrzeb oraz zrewidować przedkryzysowe wzorce konsumpcji. W Polsce konsekwencje ostatniego kryzysu gospodarczego nie były tak dramatyczne, jak w innych krajach, jednak spowolnienie gospodarcze wpłynęło na standard życia i zachowania polskich konsumentów oraz gospodarstw domowych, skutkuj ąc m.in. racjonalizacją ich zachowań i wydatków konsumpcyjnych. Można również sądzić, że ostatni kryzys gospodarczy skłonił polskich konsumentów do refleksji nad przedkryzysową gorączką konsumpcji opartej na zaciąganiu kredytów, rewizji systemów wartości, a także do porzucenia, lub przynajmniej ograniczenia, materialistycznego nastawienia do życia. Podstawowym celem artykułu jest naświetlenie najważniejszych zagadnień związanych z wpływem kryzysu na zachowania konsumpcyjne polskich konsumentów na podstawie dostępnych wyników różnych badań empirycznych oraz własnych badań ankietowych przeprowadzonych w 2009 r. i w 2015 r. Pogłębiona analiza nowych pokryzysowych tendencji w zachowaniach konsumpcyjnych i wzorach konsumpcji współczesnych Polaków, odwołująca się do dostępnych danych statystycznych, raportów badawczych oraz wyników badań empirycznych może dostarczyć użytecznych wskazówek i rekomendacji dla decydentów kształtujących politykę gospodarczą, menedżerów i korporacyjnych strategów. (abstrakt oryginalny)
EN
The economic crisis, affecting with varying intensity a host of countries across the world, has not gone unnoticed among Polish consumers and households. The economic slowdown has triggered among consumers and households an array of remedies and adaptations to the changed crisis-time economic realities. Many of the Polish consumers and households, and especially those with lower income, found it imperative to cut down on consumer spending, scale down certain needs and revise their pre-crisis consumption patterns. In Poland the consequences of the recent economic crisis were not so dramatic as in other countries, however the country's economic slowdown had its impact on the standards of living and behaviours of Polish consumers and households, resulting, interalia, in rationalisation of consumer behaviours and spending. It may be assumed that the latest economic crisis has prodded Polish consumers to reflect on the sense of the pre-crisis fever of credit-based consumption and materialistic approach to life. The basic objective of the paper is to provide an empirical insight and highlight major issues related to the impact of the crisis on Poles' consumer behaviours on the basis of the available research findings, and author's own questionnaire research conducted in 2009 and 2015. An in-depth analysis of the new tendencies in consumer behaviours and consumption patterns of contemporary Poles drawing upon statistical data and latest available research findings may provide useful tips and recommendations for economic policy makers and corporate strategists.(original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
115--128
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Analiza sytuacji gospodarczej Polski w 2014 r. 2015. Warszawa, Ministerstwo Gospodarki, March.
  • Czy Polacy boją się kryzysu. 2012. Komunikat CBOS, BS/2/2012, Warszawa, January.
  • Dąbrowska Anna, Janoś-Kresło Mirosława, Mróz Bogdan, Słaby Teresa. 2015. Zmiany zachowań polskich gospodarstw domowych pod wpływem kryzysu - II etap. Gospodarstwa miejskie - badania empiryczne, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa, October.
  • Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia gospodarstw domowych. Polaków - Raport. [Special issue]. DOI: 10.5709/ce.1897-9254.99, available at: http://www.ce.vizja.pl/en/issues/volume/7/issue/3.1, accessed 20 January 2016.
  • Goyal Sandeep, Sergi Bruno S., Jaiswal Mahadeo P. 2016. Understanding the challenges and strategic actions of social entrepreneurship at the base of the pyramid. "Management Decision", Vol. 54, No. 2, pp. 418-440.
  • Jak nam się żyje? Materialny wymiar życia rodzin. 2014. Komunikat CBOS nr 44/2014, Warszawa, April.
  • Kryzys czy porządki? Rośnie handel rzeczami używanymi. 2014. Available at: http://www.wprost.pl/ar/396943/Kryzys-czy-porzadki-Rosnie-handel-rzeczami-uzywanymi-/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171438466

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.