PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 44--52
Tytuł artykułu

Możliwości oceny zaangażowania przedsiębiorstw w działania społecznie odpowiedzialne a ich polityka informacyjna w zakresie CSR

Warianty tytułu
Possibility of Assessing Companies' Commitment to Socially Responsible Activities and Their Information Policy Regarding CSR
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podejmowanie aktywności w obszarach CSR oraz rosnące ich znaczenie w budowaniu pozytywnej reputacji stwarza potrzebę oceny i pomiaru stopnia zaangażowania przedsiębiorstw w działania społecznie odpowiedzialne. W ciągu ostatnich lat opracowano wiele metod i narzędzi w tym zakresie. Jedną z nich jest analiza treści publikacji korporacyjnych. Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja możliwości oceny zaangażowania przedsiębiorstw w działania CSR na podstawie polityki informacyjnej spółek notowanych na GPW w Warszawie. Badaniami objęto formę, zakres i treść publikacji na temat CSR krajowych spółek giełdowych. (abstrakt oryginalny)
EN
Taking activity in the areas of CSR and increasing their role in building a positive reputation creates a need for assessing and measuring the degree of enterprises involvement in a socially responsible activities. In the past years there have been many methods and tools developed in this area. One of them is a content analysis of corporate publications. The main goal of this study is to identify the possibility of assessing companies' commitment to CSR activities based on information policy of companies listed on the Warsaw Stock Exchange. The study involved a form, scope and content of publications on CSR domestic listed companies. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
44--52
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • [1] Aupperle K.E., Carroll A.B., Hatfield J.D. (1985), An Empirical Examination of the Relationship between Corporate Social Responsibility and Profitability, "Academy of Management Journal", Vol. 28, No. 2, pp. 446-463.
  • [2] Carroll A.B. (1991), The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, "Business Horizons", Vol. 34, No. 4, pp. 39-48.
  • [3] Carroll A.B. (1999), Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct, "Business & Society", Vol. 38, No. 3, pp. 268-295.
  • [4] Carroll A.B. (2000), A Commentary and an Overview of Key Questions on Corporate Social Performance Measurement, "Business & Society", Vol. 39, No. 4, pp. 466-478.
  • [5] David P., Kline S., Dai Y. (2005), Corporate Social Responsibility Practices, Corporate Identity, and Purchase Intention: A Dual-Process Model, "Journal of Public Relations Research", Vol. 17, No. 3, pp. 291-313.
  • [6] Deloitte, GPW (2012), Decyzje inwestycyjne a odpowiedzialny biznes, http://www.odpo wiedzialni.gpw.pl/pub/Raport- -decyzje_inwestycyjnePL.pdf, data dostępu: 23.08.2015 r.
  • [7] Dymowski J. (2011), Społeczna odpowiedzialność a biznes, [w:] M. Bonikowska, M. Grewiński (red.), Usługi społecznie odpowiedzialnego biznesu, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, Warszawa, s. 79-105.
  • [8] equator-principles.com (2013), Zasady równikowe - Equator principles, http://www.equator-principles.com/ resources/equator_principles_III.pdf, data dostępu: 18.08.2015 r.
  • [9] European Commission (2004), ABC of the Main Instruments of Corporate Social Responsibility, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg.
  • [10] Fombrun Ch.J. (2007), List of Lists: A Compilation of International Corporate Reputation Ratings, "Corporate Reputation Review", Vol. 10, No. 2, pp. 144-153.
  • [11] Gorczyńska A. (2009), Rola zasobów niematerialnych w decyzjach dotyczących międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria Organizacja i Zarządzanie, Nr 2, s. 55-67.
  • [12] GPW (2015), Wskaźniki spółek notowanych na GPW w Warszawie, http://www.gpw.pl/ wskazniki_spolek, data dostępu: 21.08.2015 r.
  • [13] Haigh M.M., Dardis F. (2012), 'The Impact of Apology on Organization - Public Relationships and Perceptions of Corporate Social Responsibility, "Public Relations Journal", Vol. 6, No. l.pp. 1-16.
  • [14] Hermann S.P. (2008), Stakeholder Based Measuring and Management of CSR and Its Impact on Corporate Reputation, [in:] M. Huber, S. O'Gorman (eds.), From Customer Retention to a Holistic Stakeholder Management System, Springer-Verlag, Berlin-Heidelberg, pp. 51-61.
  • [15] Hess D. (2001), Regulating Corporate Social Performance: A New Look at Social Accounting, Auditing, and Reporting, "Business Ethics Quarterly", Vol. 11, No. 2, pp. 307-330.
  • [16] ISO (2015), Introduction to ISO 14001:2015, http://www. iso.org/iso/introduction_to_ iso_14001.pdf, access date: 22.08.2015.
  • [17] Jedynak Т. (2012), Efektywność strategii inwestycji w akcje spółek społecznie odpowiedzialnych na przykładzie Respect Index, Zeszyty Naukowe PTE, Nr 12, s. 161-172.
  • [18] Maignan I., Ferrell O.C. (2000), Measuring Corporate Citizenship in Two Countries: The Case of the United States and France, "Journal of Business Ethics", Vol. 23, No. 3, pp. 283-897.
  • [19] Marquez A., Fombrun Ch.J. (2005), Measuring Corporate Social Responsibility, "Corporate Reputation Review", Vol. 7, No. 4, pp. 304-308.
  • [20] Nawrocki Т., Żabka A. (2011), Działalność innowacyjna spółek giełdowych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", Nr 11, s. 3-12.
  • [21] Nawrocki Т., Zieliński M. (2014), Kapitał ludzki w spółkach notowanych na GPW, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", Nr 2, s. 46-56.
  • [22] Paliwoda-Matiolańska A. (2009), Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • [23] Papania L., Shapiro D.M., Peloza J. (2008), Social Impact as a Measure of Fit between Firm Activities and Stakeholder Expectations, "International Journal of Business Governance and Ethics", Vol. 4, No. 1, pp. 3-16.
  • [24] Peloza J., Shang J. (2011), How Can Corporate Social Responsibility Activities Create Value for Stakeholders? A Systematic Review, "Journal of the Academy of Marketing Science", Vol. 39, No. 1, pp. 117-135.
  • [25] Pfau M., Haigh M.M., Sims J., Wigley S. (2008), The Influence of Corporate Social Responsibility Campaigns on Public Opinion, "Corporate Reputation Review", Vol. 11, No. 2, pp. 145-154.
  • [26] Polski Komitet Normalizacyjny (2012), ISO 26000, http:// www.pkn.pl/sites/default/ files/discovering_iso_26000. pdf, data dostępu: 21.08.2015 r.
  • [27] Porter M.E., Kramer M.R. (2006), Strategy and Society: the Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, "Harvard Business Review", Vol. 84, No. 12, pp. 78-92.
  • [28] Ratajczak M., Stawicka E. (2008), Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności sektora MSP, [w:] M. Bąk, P. Kulawczuk (red.), Społeczna Odpowiedzialność Biznesu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa, s. 131-41.
  • [29] Rok B. (2001), Standard Społecznej Odpowiedzialności SA 8000, "Biuletyn Forum Odpowiedzialnego Biznesu", Nr 2.
  • [30] Rok B. (2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce i Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • [31] Szwajca D. (2013), Corporate Social Responsibility versus Marketing - Theoretical and Practical Perspective, "Human Resources Management and Ergonomics", Vol. 7, No. l,pp. 100-114.
  • [32] Szwajca D. (2014), Rola społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w budowaniu jego reputacji, "Pragmatates Oikonomias", Nr 8, s. 341-352.
  • [33] The Institute of Social and Ethical Account Ability (1999), Account Ability 1000, http://www.accountability.org/ima- ges/content/2/1 /213/A A1000 Framework 1999.pdf, access date: 18.08.2015.
  • [34] Wronka M. (2011), Metody pomiaru CSR, [w:] M. Bonikowska, M. Grewiński (red.), Usługi społecznie odpowiedzialnego biznesu, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, Warszawa, s. 259-272.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171439064

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.