PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 429 Sukces w zarządzaniu kadrami. Dylematy zarządzania kadrami w organizacjach krajowych i międzynarodowych. Problemy zarządczo-ekonomiczne | 207--218
Tytuł artykułu

Obiekt badań organizacji w ujęciu ewolucyjno-kulturowym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organisational Concern of Research: Evolutionary and Cultural Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Punktem wyjścia do rozważań jest zagadnienie przeżycia organizacji. Jest to kategoria bezpośrednio wiązana z podejściem ewolucyjnym w zarządzaniu i dynamiką rutyn organizacyjnych. Rutyny uwikłane są jednak w silny kontekst kulturowy. Ogólnym celem poznawczym jest zatem uzasadnienie łączenia paradygmatów w odniesieniu do problemów dynamicznych organizacji. Szczegółowe cele teoriopoznawcze koncentrują się na: 1) wyłonieniu obiektów badań organizacji w ujęciu ewolucyjnym i kulturowym, 2) zdefiniowaniu i przedstawieniu ich istoty, 3) wyjaśnieniu specyfiki procesów adaptacji, którym podlegają. W podsumowaniu sformułowano użyteczne empirycznie wnioski. Ostatecznie przedstawiono wnioski w zakresie słuszności łączenia założeń podejścia ewolucyjnego i kulturowego. Opracowanie jest wynikiem szczegółowych studiów wiodącej literatury przedmiotu(abstrakt oryginalny)
EN
This paper examines the significance of organizational survival, the category directly linked to the evolutionary approach in management and organizational routines' dynamics. However, routines are embedded in a strong cultural context. The cognitive goal of the paper is to show various research perspectives as complementary in the field of dynamic organization. Theoretical-cognitive aims are concentrated on: 1) showing the units of organizational survival, 2) defining and presenting their substance, 3) clarifying the specifics of the adaptation processes, which they are subject. The results of that discussion lead to empirically useful conclusions. Finally, the considerations about linking the foundations of evolutionary and cultural approaches in management have been highlighted. The paper is a result of detailed literature studies(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Becker M.C., 2004, Organizational routines: A review of the literature, Industrial and Corporate Change, 13 (4), s. 643-677.
  • Becker M., Salvatore P., Zirpoli F., 2005, The impact of virtual simulation tools on problem-solving and new product development organization, Research Policy (Elsevier), 34(9), s. 1305-1321.
  • Bennet A., Bennet D., 2003, Designing the knowledge organization of the future: The intelligent complex adaptive system, [w:] C.W. Holsapple (ed.), Handbook on Knowledge Management, International handbooks on information systems, Springer, Berlin, Chapter 62, s. 623-638.
  • Billinger S., Becker M., Gorski W., 2014, Stability of organizational routines and the role of authority, paper presented at the DRUID Society Conference, June 16-18, Copenhagen Business School, Copenhagen.
  • Cohen M.D., Burkhart R., Dosi G., Egidi M., Marengo L., Warglien M., Winter S., 1996, Routines and other recurrent action patterns of organizations: Contemporary research issues, Industrial and Corporate Change, 5, s. 653-698.
  • Cyert R.M., March J.G., 1963, A Behavioral Theory of the Firm, Prentice-Hall, Englewood Cliffs-New York.
  • De Geus A.P., 1988, Planning as learning, Harvard Business Review, 66 (2), s. 70-74.
  • Dosi G., Nelson R., Winter S.G., 2000, Introduction: the nature and dynamics of organisational capabilities, [w:] G. Dosi, R. Nelson, S.G. Winter (eds.), The Nature and Dynamics of Organisational Capabilities, Oxford University Press, Oxford, s. 1-22.
  • Dosi G., Teece D.J., Winter S.G., 1992, Toward a theory of corporate coherence: Some preliminary remarks, [w:] G. Dosi, R. Giannetti, P.A. Toninelli (eds.), Technology and Enterprise in a Historical Perspective, Clarendon Press, Oxford, s. 185-211.
  • Eriksen T.H., 2009, Małe miejsca - wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej (Small Places - Large Issues), Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa.
  • Feldman M.S., 2000, Organizational routines as a source of continuous change, Organization Science, 11 (6), s. 611-629.
  • Feldman M.S., Orlikowski W.J., 2011, Theorizing practice and practicing theory, Organization Science, 22(5), s. 1240-1253.
  • Feldman M.S., Pentland B.T., 2003, Reconceptualizing organizational routines as a source of flexibility and change, Administrative Science Quarterly, 48, s. 94-118.
  • Frost P.J., Moore L.F., Louis M.R., Lundberg C.C., Martin J. (eds.), 1985, Organizational Culture, Sage, Beverly Hills.
  • Gersick C.J., Hackman R.J., 1990, Habitual routines in task-performing groups, Organizational Behavior & Human Decision Process, 47 (1), s. 65-97.
  • Goffee R., Jones G., 1996, What holds the modern company together?, Harvard Business Review, November-December.
  • Goffee R., Jones G., 1998, The Character of a Corporation, Harper Business, Harper-Collins Publishers, New York.
  • Hannan M.T., Freeman J., 1977, The population ecology of organizations, American Journal of Sociology, 82, s. 929-964.
  • Hodgson G.M., Knudsen T., 2004, The firm as an interactor: Firms as vehicles for habits and routines, Journal of Evolutionary Economics, 14 (3), s. 281-307.
  • Hofstede G., 1980, Culture's Consequences: International Differences in Work - Related Values, Sage, London.
  • Johnson G., Scholes K., 1999, Exploring Corporate Strategy, 5th ed., Prentice Hall, Upper Saddle River.
  • Kammerlander N., 2012, Organizational Adaptation to Discontinuous Technological Change: The Effects of Family Influence and Organizational Identity. A conceptual and qualitative empirical study, Dissertation University of Bamberg, Bamberg.
  • Koźmiński A.K., 1982, Po wielkim szoku, PWE, Warszawa.
  • Krupski R., Stańczyk S., 2008, Strategia przedsiębiorstwa w wymiarach kultury organizacyjnej, [w:] P. Wachowiak (red.), Kulturowe i kadrowe problemy internacjonalizacji przedsiębiorstw, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, s. 19-29.
  • Lin Z., Hui Ch., 1997, Adapting to the changing environment: A theoretical comparison of decision making proficiency of lean and mass organization systems, Computational & Mathematical Organization Theory 3 (2), Kluwer Academic Publishers. Manufactured in the Netherlands, Dordrecht, s. 113-142
  • Maanen J.V. van, 1988, Tales of the Field. On writing ethnography, University of Chicago Press, Chicago.
  • Meyer M.W., 1994, Turning evolution inside the organization, [w:] J.A.C. Baum, J.V. Singh (eds.), Evolutionary Dynamics of Organizations, Oxford University Press, New York, s. 109-116.
  • Milagres R., 2009, Routines and Networks: The Genolyptus Case, XXXIII Encontro da ANPAD, Sao Paulo.
  • Miles R.E., Snow C.C., 1978, Organizational Strategy, Structure, and Process, McGraw-Hill, New York.
  • Milliken F.J., 1990, Perceiving and interpreting environmental change: An examination of college administrators' interpretation of changing demographics, Academy of Management Journal, 33 (1), s. 42-63.
  • Nelson R.R., Winter S.G., 1982, An Evolutionary Theory of Economic Change, Belknap Press, Cambridge.
  • Pentland B.T., Feldman M.S., 2008a, Designing routines: On the folly of designing artifacts, while hoping for patterns of action, Information and Organization, Issue 18, s. 235-250.
  • Pentland B.T., Feldman M.S., 2008b, Issues in empirical field studies of organizational routines, [w:] M.C. Becker (ed.), Handbook of Organizational Routines, Edward Elgar Publishing Ltd., Cheltenham, s. 281-300.
  • Pentland B.T., Feldman M.S., Becker M.C., Liu P., 2012, Dynamics of organizational routines: A generative model, Journal of Management Studies, 49 (8), s. 1484-1508.
  • Pentland B.T., Rueter H., 1994, Organisational routines as grammars of action, Administrative Sciences Quarterly, 39, s. 484-510.
  • Rerup C., Feldman M.S., 2011, Routines as a source of change in organizational schemata: The role of trial-and-error learning, Academy of Management Journal, 54 (3), s. 577-610.
  • Schein E.H., 1985, Organizational Culture and Leadership: A Dynamic View, 1th ed., Jossey-Bass, San Francisco, CA.
  • Schein E.H., 1992, Organizational Culture and Leadership: A Dynamic View, 2nd ed., Jossey-Bass, San Francisco, CA.
  • Schultze U., Orlikowski W.J., 2004, A practice perspective on technology-mediated network relations: The use of Internet-based self-serve technologies, Information System Research 15, s. 87-106.
  • Sikorski Cz., 1986, Sztuka kierowania - szkice o kulturze organizacyjnej, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa.
  • Stańczyk S., 2008, Nurt kulturowy w zarządzaniu, Wydawnictwo UE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Stańczyk S., 2015, Dr Jakylle i Mr Hide rutyn organizacyjnych: dwa oblicza rutyn organizacyjnych, Marketing i Rynek, 5, s. 870-884.
  • Stańczyk S., Stańczyk-Hugiet E., Piórkowska K., 2015, Emergent nature of routines, Second WINIR Conference, Rio de Janeiro, Brazil.
  • Stańczyk-Hugiet E., Piórkowska K., Stańczyk S., 2015, Routines: To everything there is a season, Proceedings from 15th EURAM Conference "Uncertainty is a great opportunity", Warsaw.
  • Steele J., Jordan P., Cochrane E., 2010, Evolutionary approaches to cultural and linguistic diversity, PHILOS T R SOC B, 365 (1559), s. 3781-3785, doi:10.1098/rstb.2010.0202.
  • Suarez F.F., Oliva R., 2005, Environment change and organizational transformation, Industrial and Corporate Change, vol. 14, no. 6, s. 1017-1041.
  • Teece D.J., Pisano G., 1994, The dynamic capabilities of firms: An introduction, Industrial and Corporate Change, 3, s. 537-556.
  • Trice H.M., Beyer J.M., 1993, The Cultures of Work Organizations, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  • Weick K.E., 1987, Organizational culture and high reliability, California Management Review, 29 (2), s. 112-127.
  • Wick C.W., 1995, From ideas to action: Creating a learning organization, Human Resource Management, 34 (2), s. 299-311.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171439084

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.