PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1986 | nr 143 Nurty filozofii współczesnej. Prace Instytutu Polityki Społecznej | 81--98
Tytuł artykułu

Epistemologiczne założenia filozofii transcendentalnej

Warianty tytułu
Epistemological Assumptions of Transcendental Philosophy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Czwartym tekstem zbioru jest studium Maryli Zaborowskiej-Szałapak, poświęcone "Epistemologicznym założeniom filozofii transcendentalnej". Mieszcząca się zarówno w nurcie scjentystycznym (jak fenomenologia) i antyscjentystycznym (hermeneutyka) współczesna linia filozofii transcendentalnej, eksponująca w szczególności przednaukowy, poprzedzający decyzje metodologiczne uczonego, charakter epistemologii światopoglądowej (filozoficznej), od kilkunastu lat znajduje się w widocznym "natarciu", skutecznie kompromitując te - wycofujące się w historię nauki - kierunki scjentystyczne, które jeszcze oponują przeciwko włączaniu do nauki takich rodzajów "poznawania", jak estetyczne, mitologiczne, religijne czy "metafizyczne". M. Zaborowska-Szałapak - podobnie jak pozostali autorzy niniejszego zbioru - zakłada, licząc się z ich wzajemnym powiązaniem, następujące teorie humanistyczne: Marksowski materializm historyczny, epistemologię historyczną i społeczno-regulacyjną teorię kultury (ostatnie: J. Kmity); podkreślam ten moment w kontekście ostatniego z artykułów, gdyż w nim właśnie uwidocznione zostało bodaj najwyraźniej, jak bardzo złożone jest praktyczne "przełożenie" założeń teoretyczno-metodologicznych "poznańskiego środowiska kulturoznawczego" na reguły badań "filozofioznawczych". (fragment tekstu)
EN
M. Zaborowska-Szałapak searches the occurrence of epistemological foundations of the so-called transcendental philosophy in modern philosophy. She pays particular attention to phenomenological continuation of this philosophical trend in XXth century. (fragment of text)
Bibliografia
  • A. Pałubicka: Praktyka jako czynnik określający rozwój nauki, w: Orientacje epistemologiczne a rozwój nauki, Warszawa - Poznań 1977.
  • D. Gierulanka: Romana Ingardena teoria poznania bez kompromisów, Życie i Myśl nr 1, 1968.
  • Descartes: Rozprawa o metodzie, Warszawa 1981.
  • E. Husserl: Idee I, wyd. 1.
  • J. Kmita: Interesy scjentyzmu i antyscjentyzmu, Studia Filozoficzne nr 12, 1980.
  • J. Kmita: Scjentyzm i antyscjentyzm, w: Poznanie, umysł, kultura, Lublin 1982.
  • K. Bakradze: Filozofia Hegla. System i metoda, Warszawa 1965.
  • K. Martel: U podstaw fenomenologii Husserla, Warszawa 1967.
  • R. Ingarden: Spór o istnienie świata, t. II, Warszawa 1961.
  • R. Ingarden: Wstęp do fenomenologii Husserla, Warszawa 1974.
  • W. Tatarkiewicz: Historia filozofii, t. II, Warszawa 1983.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171439478

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.